Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 6.6.2019, Kanavakatu 5

HEL 2019-007533
Ärendet har nyare handläggningar
§ 284
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 40,00 euroa. Enemmät vaatimukset hylätään.

Päätöksen perustelut

Hakija on 28.6.2019 esittänyt kaupungille 390,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on 6.6.2019 kello 16.00 kaatunut jalkakäytävällä olleeseen "ojaan" osoitteessa Kanavakatu 5.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä ja sen hoitoluokka on II. Väylän päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on selvästi havaittava ja väistettävissä oleva painauma. Kyseessä on mahdollisesti vanha yksityinen rakennelma asfaltin alla, joka on alkanut murentumaan vähitellen. Vahinkopaikasta ei ole aiemmin tullut kaupungille ilmoituksia ennen tätä kyseistä vahinkoa. Kyseinen paikka tullaan päällystämään asfaltilla lähiaikoina.

Pelkkä Kanavakadun jalkakäytävän lievästi vaurioitunut kunto ja painauma siinä ei yksin osoita kaupungin korvausvastuuta, vaan kaupungin on tullut syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi vahingon on täytynyt aiheutua kyseisestä laiminlyönnistä tai muusta virheellisestä menettelystä (syy-yhteys).

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kaikkea. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset. Kaupunki on antanut sanalliset määreet laatuvaatimusten tulkinnalle hoitoluokitusten kuvauksissa. Vahinkopaikan (II-luokan kadun) jalankulun tarpeita tyydyttävä kunto säilyy, mikäli päällysteessä on lieviä vaurioita.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään. Vahinkopaikalle ei ole kiinteitä näköesteitä ja vahinko on tapahtunut päivällä valoisaan aikaan. Forecan Kaisaniemen säämittausaseman tilastojen mukaan vahinkopäivä on ollut selkeä ja poutainen, eikä sateita ole esiintynyt. Hakijalla on siten ollut mahdollisuus havaita katupäällysteen painauma ja se on ollut väistettävissä.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella voidaan todeta, että katupäällysteen painauma on ollut havaittavissa ja väistettävissä. Painauman isohkon koon vuoksi kaupunki kuitenkin katsoo kohtuulliseksi, että tässä tapauksessa osa aiheutuneista vahingoista korvataan. Taksimatka ja risteily katsotaan välillisiksi vahingoiksi, joita ei korvata olosuhteet ja vahingon laatu huomioon ottaen. Myöskään lääkekuluja ei korvata, sillä hakija ei ole käynyt vahingon johdosta lääkärissä. Hakija ei ole luotettavasti näyttänyt toteen vahingon määrää ja on toimittanut selvityksenä vain hajonneista kengistä valokuvan. Tämän perusteella hakijalle korvataan käytetyistä kengistä kohtuulliseksi katsottu summa, 40,00 euroa. Korvaus maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö