Vahingonkorvaus, autovaurio, 13.9.2018, Puistokatu

HEL 2019-008259
Ärendet har nyare handläggningar
§ 258
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 15.5.2019 esittänyt Lapin ELY-keskukselle 567,20 euron suuruisen korvausvaatimuksen. ​Lapin ELY-keskus on siirtänyt asian käsittelyn Helsingin kaupungille kunnossapitovastuun mukaisesti.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon etuiskunvaimentimet vaurioituivat Puistokatu 1 kohdalla 13.9.2018 klo 7.30 ajettaessa ajoradalla olleeseen kuoppaan, jota oli mahdoton havainnoida. Hakija on esittänyt vaatimuksen ajoneuvon etuiskunvaimentimien uusimisesta aiheutuneista kuluista. Etuiskunvaimentimet on vaihdettu 14.5.2019.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea muun muassa suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Puistokatu on kokoojakatu ja se kuuluu hoitoluokkaan II. Sen päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla olleesta kuopasta on tullut ilmoitus kaupungille 18.9.2018, jonka jälkeen kuoppa paikattiin.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen säänmittausaseman mukaan 11.-12.9.2018 esiintyi runsasta vesisadetta, yhteensä 26,4mm. Vahinkopäivänä 13.9.2018 klo 7 sää on ollut selkeä ja poutainen, asteita on ollut 13°C. Sateita vahinkopäivänä ei ole esiintynyt aamuyön klo 2 jälkeen.

Kuoppien syntyminen ajoittuu selkeästi tiettyihin sää- ja keliolosuhteisiin. Kuoppaantumisen aiheuttaa veden ja liikenteen yhteisvaikutus. Kuoppien syntymistä voidaan ennakoida sää- ja keliolosuhteiden suhteen, mutta niiden paikkojen ennakointi on haastavaa. Lisäksi isokin kuoppa voi syntyä aiemmin täysin ehjään pintaan muutamassa tunnissa. Näin ollen kadunpidollisesta näkökulmasta kyseessä on yllättävä tapahtuma, koska kuopan paikkaa ei voi käytännössä ennakoida, eikä sen ennaltaehkäisy ole siis myöskään mahdollista.

Puistokadulla oleva kuoppa ei yksin osoita kaupungin korvausvastuuta, vaan kaupungin on tullut syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi vahingon on täytynyt aiheutua kyseisestä laiminlyönnistä tai muusta virheellisestä menettelystä (syy-yhteys).

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Puistokadulla nopeusrajoitus on 30 km/h. Hakijan toimittamista kuvista on nähtävissä, että kuvassa oleva kuoppa on ollut matala ja se on ollut väistettävissä. Tämän lisäksi on jäänyt osoittamatta syy-yhteys eli se, miten aiheutunut vahinko, iskunvaimentimien hajoaminen, on syntynyt kyseisestä kuopasta. Vahingon kerrotun ajankohdan ja vaurioiden korjaamisen välissä on kulunut kahdeksan kuukautta.

Koska vahinkopaikka on ollut hoitoluokituksen II mukaisessa tyydyttävässä kunnossa ja kaupunki on ryhtynyt kunnossapitotoimenpiteisiin saatuaan tiedon kuopasta, ei tapahtunut vahinko ole kaupungin laiminlyönnin seuraus. Asiassa ei myöskään ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että vahinko on seurausta kyseisestä kuopasta. Näin ollen kaupunki katsoo ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö