En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, rakennusjätteen vastaanottopalvelut, rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2019-010111
Ärendet har nyare handläggningar
§ 65

Rakennusjätteen vastaanottopalvelujen hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä puitesopimukset Kuusakoski Oy:n, Destaclean Oy:n ja Fortum Waste Solutions Oy:n kanssa kierrätyskelpoisen rakennusjätteen vastaanottopalveluista ajaksi 1.1. – 31.12.2020.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 300 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitus ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa 2.10.2019. Hankinnan kohteena on kierrätyskelpoisen rakennusjätteen vastaanottopalvelujen hankinta logistiikan kuljetuspalveluyksikön käyttöön.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 25.10.2019 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty lisäkysymyksiä. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat päätöksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 8.11.2019 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seitsemän (7) tarjoajaa:
Circulation Oy
Delete Finland Oy
Destaclean Oy
Fortum Waste Solutions Oy
Kuljetusrinki Oy
Kuusakoski Oy
Remeo Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjouspyynnössä oli mainittu, että tarjous on tehtävä kaikista tarjouslomakkeessa hinnoiteltavaksi pyydetyistä rakennusjätteen vastaanottopalveluista. Vaihtoehtoiset tarjoukset eivät ole sallittuja.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hintavertailussa otetaan huomioon rakennusjätelajikohtaisten yksikköhintojen (€/t) lisäksi punnitusmaksu (€/kpl), jätelavan puhdistusmaksu (€/kpl) sekä 12 kuukauden määräarviot. Hintavertailun halvin kokonaishinta saa 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Tarjouspyynnössä oli mainittu, että puitesopimustoimittajaksi valitaan tarjousvertailun perusteella yksi toimittaja, mikäli hinnaltaan halvimmalla tarjoajalla on riittävät resurssit hankinnan toteuttamiseen. Vaihtoehtoisesti hankintayksikkö pitää itsellään oikeuden valita puitesopimukseen enintään kolme (3) kokonaishinnaltaan halvinta palveluntuottajaa. Tarjousvertailu on päätöksen liitteenä (liite 1).

Hinnaltaan halvimmalla Kuusakoski Oy:llä on vain yksi rakennusjätteen vastaanottopiste Helsingin kaupungin alueella Kivikossa, jonka sijainti ei yksin riitä Staran tarpeisiin.

Staran työmaat sijaitsevat eri puolilla Helsinkiä, jonka johdosta rakennusjäte on kuljetuskustannukset huomioon ottaen pääsääntöisesti kokonaistaloudellisesti edullisinta kuljettaa työkohdetta lähinnä olevalle rakennusjätteen vastaanottopaikalle.

Edellä mainitun perusteella puitesopimukset ovat tarkoituksen mukaista tehdä kolmen hinnaltaan halvimman tarjoajan kanssa. Tarjousvertailun kolme halvinta tarjoajaa ovat edullisuusjärjestyksessä Kuusakoski Oy, Destaclean Oy ja Fortum Waste Solutions Oy.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Mer information fås av

Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38930

riitta.siren@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Bilagor

1. Tarjousvertailu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.