Käyttösuunnitelman vahvistaminen vuodelle 2020, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-012067
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 318 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimen käyttösuunnitelma ja tulosbudjetit 2020

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan vuoden 2020 käyttösuunnitelman sekä palvelukokonaisuuksien, hallinnon ja toimialan yhteisten tulosbudjettien ulkoiset toimintamenot (ilman poistoja) sekä tulot esityksen mukaisesti seuraavasti:

Palvelukokonaisuus (1000 euroa)
Menot
Tulot
Perhe- ja sosiaalipalvelut
416 022
25 534
Terveys- ja päihdepalvelut
300 674
25 350
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
509 448
90 910
Hallinto
41 114
 498
Toimialan yhteiset
230 840
16 508

Edellä kuvatut palvelukokonaisuuskohtaiset tulosbudjetit koskevat talousarviokohtaa 5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut, Apotti sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri) kaupunginvaltuusto on jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2020 talousarvion.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta valtuutti sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtajan tekemään talousarviokohdan 5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut palvelukokonaisuuksien välisiä määrärahasiirtoja tarvittaessa.

Käsittely

Vastaava suunnittelija Mikael Karell oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään seuraavasti:

Kohdassa 4.4 Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta muutettiin ensimmäinen tavoite (Taloudellisesti kestävä kehitys) muotoon: "Tuottavuutta parannetaan mm. lastensuojelussa ja vammaistyössä."

Lisäksi kohdassa 4.4.1 Taloudellisesti kestävä kehitys toisen kappaleen ensimmäinen lause muutettiin muotoon: "Tuottavuutta parannetaan eri palveluissa, kuten lastensuojelussa ja vammaistyössä."

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Kati Juva: Käyttösuunnitelman sivulle 14 viidennen kappaleen loppuun lisätään:
"Ympärivuorokautisen hoidon osalta varmistetaan riittävä käytössä oleva paikkamäärä sekä yksiköiden riittävä henkilöstömitoitus. Siirryttäessä laitoshoidosta yhä enemmän tehostettuun palveluasumiseen varmistetaan lääketieteellisen osaamisen taso erityisesti monisairaiden asukkaiden kohdalla."

Kannattaja: jäsen Sandra Hagman

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Kati Juvan vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Sandra Hagman: Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2020 käyttösuunnitelmasta poistetaan kohdat, jotka käsittelevät esitystä 1-2 terveysaseman ulkoistamiseksi.

Kannattaja: jäsen Karita Toijonen

Vastaehdotus 3:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Käyttösuunnitelman sivulle 13 lauseen “Palvelujen tuotantotapoja laajennetaan jatkamalla palvelusetelien käyttöä ja valmistelemalla sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitys 1-2 terveysaseman ulkoistamisesta” jälkeen tehdään seuraava lisäys:

"Ulkoistuksen valmistelun reunaehdot:

Kyseessä on rajatun ajan kokeilu. Tavoitteena on saada hyviä uusia käytäntöjä vahvistamaan helsinkiläisten perusterveydenhuoltoa, eikä tavoitteena ole synnyttää automaatiomekanismia ulkoistuksiin. Sopimuksissa varmistetaan mahdollisuus palauttaa toiminta omaksi toiminnaksi sopimuskauden lopussa.

Ulkoistetun terveysaseman täytyy toimia täysin samoin terveys- ja hyvinvointikeskuksen periaattein kuin kaupungin terveysasemien. Palveluntuottajan on huolehdittava yhteensovituksesta muihin asiakkaiden tarvitsemiin palveluihin.

Ulkoistus tehdään myös sosioekonomisesti heikommalle alueelle.

Tuottajalle maksettavan hinnan täytyy olla samaa luokkaa oman tuotannon kanssa ja palveluntuottajan insentiivien oltava kunnollisia ja on huomioitava mm. terveysasemien lähetteet erikoissairaanhoitoon.

Terveysasemien henkilöstön kanssa on käytävä aktiivista ja avointa vuoropuhelua valmistelun alusta alkaen ja henkilöstön asema muutoksessa tulee varmistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Ulkoistetun terveysaseman toimintaa ja tuloksia seurataan tiiviisti vuosittain. Suoritetaan sopimuskauden puolivälitarkastelu, joka tuodaan lautakunnalle tiedoksi.

Ulkoistetun terveysaseman suoriutumista ja toimintatapoja verrataan kaupungin omien terveysasemien tuotantoon kolmannen puolueettoman osapuolen taholta. Palveluntuottajan tulee sitoutua vertailuun ja auttaa parhaiden käytäntöjen siirtämisessä kaupungin omaan tuotantoon takaamalla soveltuva avoimuus ja läpinäkyvyys omaan toimintaansa.

Selvitetään myös 1-2 oman terveysaseman muuttamista taseyksiköksi, jolla olisi nykyisiä terveysasemia enemmän toimintavapautta, tai vastaavia muita terveysasematason kokeiluja. Selvitys ja johtopäätökset tuodaan lautakuntaan päätettäväksi."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Vastaehdotus 4:
Jäsen Sami Heistaro: Käyttösuunnitelman sivun 13 viidennen kappaleen ensimmäisen lauseen jälkeen lisätään uusi virke: "Lisäksi varmistetaan, että toimistotyön ym. ammattilaisia on riittävästi varsinaisen hoitotyön ulkopuolisiin tehtäviin."

Kannattaja: puheenjohtaja Sanna Vesikansa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 5:
Jäsen Sami Heistaro: Käyttösuunnitelman sivun 13 viidennen kappaleen loppuun lisätään uusi virke: "Samalla huolehditaan siitä, että erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon mahdollisesti jalkautettavia toimintoja varten osoitetaan riittävästi resursseja ja perehdytystä."

Kannattaja: puheenjohtaja Sanna Vesikansa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Sami Heistaro: Käyttösuunnitelman sivun 14 viimeisen kappaleen kolmanneksi virkkeeksi lisätään: "Pyrimme myös vaikuttamaan kaupungin asuntopolitiikkaan siten, että ikääntyneille sopivia asuntoja varataan läheltä seniorikeskuksia ja että ikääntyneiden asumiseen osoitetaan kasvavan tarpeen mukaisesti tontteja."

Kannattaja: puheenjohtaja Sanna Vesikansa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 7:
Jäsen Sami Heistaro: Käyttösuunnitelman sivulle 16 kohdan 4.3.2 toisen kappaleen loppuun lisätään: "Henkilöstön riittävä täydennyskoulutus Apotti-koulutuksen lisäksi turvataan."

Kannattaja: puheenjohtaja Sanna Vesikansa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 8:
Jäsen Sami Heistaro: Käyttösuunnitelman sivulle 17 kohdan 4.3.2, viimeisen kappaleen toiseksi lauseeksi lisätään: "Esihenkilöiden johtamiskoulutusta tuetaan."

Kannattaja: puheenjohtaja Sanna Vesikansa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 9:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Käyttösuunnitelman sivun 11 ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään: "Hakaniemen nuorisoasemalle kartoitetaan uusia, nuorisoystävällisempiä tiloja."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 10:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Käyttösuunnitelman sivun 8 luvun 4.1 toiseen kappaleeseen tehdään seuraavat muutokset: Ensimmäinen lause muutetaan muotoon "Toteutamme kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen ja erilaisten toimijoiden kanssa" ja lisäksi lauseen perään lisätään uusi virke "Osoitetaan koordinaatioresurssia järjestöyhteistyöhön perhekeskuksissa ja terveys- ja hyvinvointikeskuksissa niin, että järjestöjen toiminta niissä selkeästi lisääntyy."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 11:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Käyttösuunnitelman sivun 16 luvun 4.3.2 Henkilöstön hyvinvointi ja johtaminen ensimmäisen kappaleen ensimmäisen lauseen loppuun lisätään lause: "Riittävän henkilöstön varmistamiseksi lisätään edunvalvontaa koulutusmääriin ja työperäisen maahanmuuttoon sekä oppilaitosyhteistyötä."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 12:
Jäsen Katju Aro: Käyttösuunnitelman sivun 12 kohdan 4.2.2 Väestöryhmien ja alueiden väliset hyvinvointierot ennen viimeistä kappaletta lisätään virke: "Turvataan ihmiskaupparikoksen uhreiksi joutuneiden tai uhriksi epäiltyjen sosiaali- ja terveyspalvelut yksilöllisen ammatillisen arvion perusteella ja tarpeen vaatiessa myös ilman ohjausta auttamisjärjestelmään."

Kannattaja: jäsen Sandra Hagman

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Katju Aron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 13:
Jäsen Tapio Bergholm: Käyttösuunnitelman sivun 16 luvun 4.3.2 Henkilöstön hyvinvointi ja johtaminen ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään: "Keskeisten henkilöstöryhmien työvoiman saatavuuden turvaamiseksi kohdennetaan käyttävissä olevia voimavaroja omien työntekijöiden saatavuuden turvaamiseen. Toimiala raportoi tehdyistä ratkaisuista lautakunnalle."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Tapio Bergholmin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 14:
Jäsen Aleksi Niskanen: Käyttösuunnitelman sivulta 12 poistetaan kappale "Turvaamme paperittomille henkilöille kiireellisen hoidon lisäksi myös välttämättömän sairauksien hoidon, lääkityksen ja sairauksien seurannan sekä rokotukset ja suun terveydenhuollon palvelut. Kaikille raskaana oleville ja alle 18-vuotiaille lapsille tarjotaan samat terveydenhuollon palvelut kuin helsinkiläisille. Olemme perustaneet keskitetyn äitiys- ja lastenneuvolayksikön paperittomille ja turvapaikan hakijoille. Tarjoamme paperittomille myös välttämättömät sosiaalipalvelut."

Poistettu kappale korvataan seuraavasti: "Helsingin pitää vähentää houkuttelevuutta laittomalle siirtolaisuudelle. Näin ollen paperittomille eli Suomessa laittomasti oleville siirtolaisille ei pidä tarjota muuta kuin Suomen lakien vaatiman minimitason palvelut. Sosiaali- ja terveyslautakunta linjaa, että paperittomien palveluita ei pidä laajentaa sosiaali- ja terveystoimialalla yli lain vaatiman mimitason. Toisin sanoen, sellaisia paperittomille tarjottavia palveluita, jotka eivät perustu Suomen lakiin, ei tule tarjota paperittomille siirtolaisille."

Jäsen Aleksi Niskasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Sandra Hagman)

Jaa-äänet: 8
Mukhtar Abib, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Katju Aro, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Aleksi Niskanen, Karita Toijonen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 8
Mukhtar Abib, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 5
Katju Aro, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Aleksi Niskanen, Karita Toijonen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 8 - 0 (tyhjää 5).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta.

Se röstningsresultatet i tabellform

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä jätettiin seuraavat eriävät mielipiteet:

Jäsen Sandra Hagmanin eriävä mielipide yhdessä jäsenien Tapio Bergholm, Karita Toijonen, Katju Aro ja Aleksi Niskanen kanssa:

"Kaupunginhallitus on linjannut, että toimialan täytyy ryhtyä toimiin terveyskeskuspalveluiden saatavuuden parantamiseksi. Tämä on äärimmäisen tärkeää, mutta jatkuva terveydenhuollon palveluiden yksityistäminen on väärä tie. Me maksamme vuosi vuodelta enemmän yksityiseltä sektorilta ostetuista palveluista palveluseteleiden ja keikkalääkäreiden palkkojen muodossa, koska emme ole onnistuneet hoitamaan omia palveluitamme kuntoon. Nyt olemme luovuttamassa, ja antamassa kokonaisia terveysasemia yksityiselle sektorille voiton teon välineiksi. Helsingin tulisi sen sijaan kunnianhimoisesti tehdä merkittäviä panostuksia oman terveykeskustoimintamme kehittämiseen.

Meidän pitää panostaa rekrytointiin kaikin mahdollisin keinoin, jotta hoitohenkilökuntaa on mahdollista saada tulemaan Helsingille töihin pääkaupunkiseudun tiukassa kilpailussa ja huoltosuhteen huonontuessa. Tämä tarkoittaa johtamisjärjestelmän kehittämistä, oman työn organisoinnin mahdollisuuksia, hyviä työoloja ja kilpailukykyistä palkkausta, ja kaikkeen tähän Helsingillä olisi mahdollisuus, ja velvollisuus, ryhtyä."

Lisäksi Katju Aro jätti seuraavan eriävän mielipiteen: "Koska en voi kannattaa käyttösuunnitelmaa siltä osin kuin siinä esitetään terveysasemien ulkoistamista, jätän asiasta eriävän mielipiteen ja yhdyn Sandra Hagmanin huomioihin siitä, että Helsingin tulisi ensisijaisesti vahvistaa omaa palvelutuotantoaan ja sen kilpailukykyä yksityisten toimijoiden kanssa."

Jäsen Aleksi Niskanen jätti lisäksi eriävän mielipiteen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä rauenneen vastaehdotuksensa osalta.

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi