En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Poikkeamispäätöshakemus, Vuosaari

HEL 2019-012909
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Vuosaari, Koukkusaarentie, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 54. kaupunginosan (Vuosaari) ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 6310 seuraavasti:

  • Tontin tehokkuusluku saa nousta luvusta e=0,25 lukuun e=0,30, tontin rakennusoikeus ylittyy 51 k-m² (20 %).
  • Tontille saa rakentaa kaksikerroksisen talon, poiketen asemakaavamääräyksestä (½I½), jonka mukaan sekä kellarikerroksen että ullakkokerroksen suurin sallittu kerrosala on puolet rakennuksen suurimman kerroksen kerrosalasta.
  • Poiketaan määräyksestä, jonka mukaan tontille saa sijoittaa erillisen, kerrosalaan laskettavan talousrakennuksen (enintään 20 m² lämmitettyä tilaa) siten, että talousrakennus sijoitetaan uudisrakennukseen.
  • Poiketaan rakennusalasta sekä vähimmäisetäisyydestä tontin kadunpuoleisesta rajaan (5 m) siten, että rakennuksen vähimmäisetäisyys tontin pohjoisrajaan on 3 m ja länsirajaan 4 m.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Hanke tulee toteuttaa 13.1.2020 päivättyjen viitesuunnitelmien periaatteiden mukaisesti.

Hakija

**********

Rakennuspaikka

54. kaupunginosan (Vuosaari) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa omakotitalon (145 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 6310 siten, että

  • tontin tehokkuusluku e=0,25 ylittyy
  • tontille rakennetaan kaksikerroksinen talo, kun asemakaavamääräyksen ½I½ mukaan tontille saa rakentaa yksikerroksisen talon, jossa sekä ullakon että kellarin pinta-alasta enintään puolet saa osoittaa rakennusoikeuden sisältämään kerrosalaan
  • asemakaavassa sallittu erillinen, enintään 20 m² talousrakennus rakennetaan osaksi asuinrakennusta
  • rakennus rakennetaan 3 m ja 4 m etäisyydelle tontin rajasta, jolloin poiketaan rakennusalasta sekä määräyksestä, jonka mukaan etäisyyden tulee olla kadunpuoleisesta rajasta 5 m.

Hakija perustelee tehokkuuden nostamista ja poikkeamista kerrosluvusta sillä, että Vuosaaressa muilla pientaloalueilla tehokkuusluku on 0,30. Hakijan mukaan tehokkuuden nostaminen antaa paremmat mahdollisuudet suunnitella tontille toimiva asuinrakennus.

Poikkeamista kaavamääräyksestä, joka sallii erillisen, kerrosalaan luettavan talousrakennuksen rakentamisen tontille, hakija perustelee käytettävyyden parantamisella.

Poikkeamista rakennuksen vähimmäisetäisyydestä tontin rajaan hakija perustelee sillä, että rakennus on samalla etäisyydellä pohjoispuolen rajasta ja samassa linjassa tontilla jo olemassa olevan rakennuksen kanssa. Lisäksi hakija perustelle ratkaisua sillä, että pohjoispuolella on kevyenliikenteen raitti, jolloin siitä ei ole haittaa tulevalle rakentamiselle.

Hakija on täydentänyt hakemustaan 13.1.2020 päivätyillä suunnitelmilla.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 1.7.1970 vahvistettu asemakaava nro 6310. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on omakotirakennusten ja muiden enintään kahden perheen talojen korttelialuetta (AO). Tontin tehokkuusluku on e=0,25. Tonttia koskee määräys ½I½, jossa roomalainen numero ilmaisee rakennuksen suurimman sallitun kerrosluvun. Murtoluku roomalaisen numeron edessä osoittaa kellarikerroksessa sallitun, ja murtoluku sen jäljessä ullakkokerroksessa sallitun, kerrosalaan laskettavan rakennusoikeuden.

Asemakaavan mukaan AO-tonteilla rakennukset on suunniteltava siten, että asemakaavassa sallittu asuntojen enimmäismäärä on mahdollista rakentaa. Tontille saa rakentaa erillisen, kerrosalaan laskettavan talousrakennuksen, jossa saa olla lämmitettävää tilaa enintään 20 m². Tontilla olevien rakennusten keskinäisen etäisyyden on oltava riittävä. Rakennuksen etäisyyden tontin kadunpuoleisesta rajasta on oltava vähintään 5 m, naapuritontin ja tontin puiston puoleisesta rajasta vähintään 4 m.

Asuntojen enimmäiskorkeudet ovat 1-kerroksisten rakennusten osalta 4,5 m, 1½-kerroksisten osalta 6,0 m ja 2-kerroksisten osalta 7,0 m.

Autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 autopaikka / asunto. AO-tontilla vaadittavan autopaikkamäärän sisältävää autosuojaa, jonka kerrosala on enintään 30 m²/asunto, ei lasketa tontin kerrosalaan. Autosuojan saa tontilla rakentaa myös erillisenä rakennuksena. AO-tontilla saa kuitenkin yhteensä olla enintään kaksi rakennusta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A3, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on piha-aluetta. Samalla tontilla, rakennuspaikan itäpuolella sijaitsee vuonna 2005 valmistunut omakotitalo.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (5.2.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle. Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. Lausunnossa ei ollut huomautettavaa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa tonttitehokkuuden noston osalta, koska alustavissa suunnitelmissa esitetyt ratkaisut soveltuvat alueen rakennuskantaan, tiivistävät alueen rakentamista ja lisäävät toteutuessaan alueen asuntotarjontaa. Asemakaavan mukaan omakotitonteille sallitaan kaksi asuntoa, joten ratkaisu on asemakaavan tavoitteiden mukainen. Ottaen huomioon tontin muoto ja koko, rakentamisen tehostamisen mahdollistaminen on perusteltua. Yleiskaavassa 2016 alue on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A3, jonka korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4-1,2, minkä pohjalta tonttitehokkuutta voidaan nostaa. Tehokkuusluvun nosto toteuttaa voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita.

Poikkeaminen kerrosluvusta voidaan sallia, koska ratkaisulla ei ole merkittävää kaupunkikuvallista vaikutusta. Asemakaavamääräys ½I½ sallii tontille yksikerroksisen rakennuksen, jossa sekä kellarikerroksen että ullakkokerroksen suurin sallittu kerrosala on puolet rakennuksen suurimman kerroksen kerrosalasta. Voimassa oleva asemakaava on vahvistunut vuonna 1970, jolloin kaava-alueen omakotitalot olivat jo valmistuneet, ja kaavamääräyksellä on alueen silloisen kaupunkikuvan säilyttämistä ohjaava tavoite. Nykytilanteessa määräys voidaan katsoa osittain vanhentuneeksi, sillä lähialueen omakotitalot on rakennettu eri aikoina, eivätkä ne muodosta tyyliltään selkeästi yhtenäistä kokonaisuutta. Rakennuksen korkeus on noin 7 m, mikä on kaksikerroksisen rakennuksen kohdalla asemakaavan mukainen. Lisäksi hakijan alustavissa suunnitelmissa rakennuksen ylin korkeusasema noudattelee ympäröivän rakennuskannan harjakorkeuksia, suurin korkeuslukeman ylitys viereisen tontin rakennukseen nähden on hakijan alustavien suunnitelmien mukaan alle 1 m.

Poikkeaminen määräyksestä, jonka mukaan tontille sallittu 20 m² talousrakennus tulee rakentaa erillisenä, voidaan sallia. Hakija esittää alustavissa suunnitelmissa, että talousrakennus sijoitetaan kiinni omakotitaloon, sen eteläiselle julkisivulle. Ottaen huomioon tontin koko ja muoto, ratkaisu on tontille sopiva ja asemakaavan tavoitteiden mukainen. Alustavissa suunnitelmissa on huomioitu ratkaisun edellyttämät paloturvallisuusasiat.

Poikkeaminen rakennusalan rajasta sekä rakennuksen 5 m vähimmäisetäisyydestä tontin kadunpuoleiseen rajaan voidaan sallia. Näiden asemakaavamääräysten tarkoituksena on jättää kadun ja rakennusten väliin vyöhyke, jotta alueelle muodostuisi kaupunkikuvallisesti yhtenäisiä katunäkymiä. Alustavissa suunnitelmissa uudisrakennuksen etäisyys tontin pohjoisrajasta on 3 m, jolloin rakennus tulee samaan linjaan tontilla jo olemassa olevan rakennuksen kanssa. Ratkaisu on asemakaavan tavoitteiden mukainen. Tontin läntisellä sivulla rakennuksen suunniteltu etäisyys katualueen rajaan on 4 m. Poikkeaminen on vähäinen, eikä sillä ole merkittävää kaupunkikuvallista vaikutusta.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Niko Latvakoski, suunnittelija, puhelin: 09 310 37020

niko.latvakoski@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirustus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.