Poikkeamispäätöshakemus, Lauttasaari tontti 31054/9, Luoteisväylä 26, Asunto Oy Luoteisväylä 26

HEL 2020-000084
Ärendet har nyare handläggningar
§ 24

Lauttasaari, Luoteisväylä 26, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 54 tonttia 9 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 10177 seuraavasti:

  • asemakaavan salliman rakennusoikeuden (1990 k-m²) saa ylittää 100 k-m² (5,0 %)
  • suurimman sallitun kerrosluvun IV saa ylittää yhdellä kerroksella.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Jokaisessa asuinhuoneessa tulee olla valoaukkoja vähintään 10 % lattiapinta-alasta.
  • Pitää tutkia mahdollisuutta sijoittaa ikkunoita rakennuksen pohjoispäätyyn, nykyisten ikkuna-aukkojen kasvattamista sekä suoran sisäänkäynnin rakentamismahdollisuutta asuntoon rakennuksen itäiselle julkisivulle.

Hakija

Asunto Oy Luoteisväylä 26

Rakennuspaikka

31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 54 tontti 9

Hakemus

Hakija hakee lupaa asuinkerrostalon maanpäällisen kellarin (100 k-m²) pysyvää käyttötarkoituksen muuttamista työtila- ja asuintilakäyttöön poiketen asemakaavan rakennusoikeudesta sekä suurimmasta sallitusta kerrosluvusta.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että rakennusoikeuden osalta on kyseessä vähäinen poikkeaminen. Hakija perustelee kerrosluvun nostoa sillä, että tosiasiallisesti rakennus on 5-kerroksinen nykyisin voimassa olevien määräysten mukaan. Asemakaava on tältä osin vanhentunut.

Hakijan mukaan tilan muuttaminen asunnoksi olisi tarkoituksenmukaista asuinrakennuksen käytön ja alueen kannalta. Tilaan pääsy on epäkäytännöllinen varastona käytön kannalta, koska tilaan on kuljettava laskeutuvan portaan ja kapeiden ovien kautta. Tila on varastoksi matala ja sokkeloinen. Sen keskellä on pylväitä, eikä se ole varastolle tyypilliseen ja tarpeelliseen tapaan yhtenäinen.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 25.1.1995 vahvistettu asemakaava nro 10177. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuinkerrostalojen korttelialuetta, jolle on osoitettu rakennusoikeutta 1990 k-m². Suurin sallittu kerrosluku on IV.

Helsingin yleiskaavassa (2016) rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A3), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.

Nykytilanteessa tontilla sijaitsee vuonna 1959 valmistunut 4-kerroksinen asuinkerrostalo.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (31.1.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Mielipiteitä saatiin yksi kappale, ja siinä ei ollut huomautettavaa poikkeamishakemukseen.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se tuo lisää asuntotarjontaa alueelle hyödyntäen olemassa olevaa rakennusta.

Rakennusoikeuden (1990 k-m²) saa ylittää 100 k-m² (5,0 %), sillä varastotilojen muuttaminen työ- ja asuintilakäyttöön ei vaikuta rakennuksen ulkomittoihin. Maanpäälliseen kellariin tehtävä uusi työ- ja asuintila muodostaa taloon samalla uuden, viidennen kerroksen.

Tarkemman suunnittelun yhteydessä tulee tutkia mahdollisuutta sijoittaa ikkunoita rakennuksen pohjoispäätyyn sekä nykyisten ikkuna-aukkojen kasvattamista sekä suoran sisäänkäynnin rakentamismahdollisuutta rakennuksen itäiselle julkisivulle. Toimenpiteet parantaisivat asuintilojen asuttavuutta.

Ympäristöministeriön asetuksen asuin-, majoitus- ja työtiloista (1008/2017) mukaan asuin- ja työtilan ikkunan valoaukon on oltava vähintään 1/10 huonealasta.

Tarkemman suunnittelun yhteydessä tulee tutkia myös suoran sisäänkäynnin rakentamismahdollisuutta rakennuksen itäiselle julkisivulle, sillä asuntoon tulee varmistaa sujuva kulkuyhteys.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen sekä olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja