Hankinta, Genesys-kontaktienhallintajärjestelmän toiminnan laajentaminen Sosiaali- ja kriisipäivystyksen puhelinpalveluun

HEL 2020-000190
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Genesys –kontaktienhallintajärjestelmän toiminnan laajentaminen Sosiaali- ja kriisipäivystyksen puhelinpalveluun

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Hankintalain 15§ perusteella Helsingin kaupungin Palvelukeskus-liikelaitoksen tarjouksen (16.12.2019) mukaisesti Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän puhelinohjaustoimintojen laajentamisen Sosiaali- ja kriisipäivystykseen suorahankintana. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle yhteistyöasiakirjan mukaisesti.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertaluontoiset kustannukset saavat olla enintään 30 330 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset ovat 9 029 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle laskettuna on 66 446 euroa (alv 0 %).

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että hankinnan kertakustannukset ja ensimmäisen käyttövuoden ylläpitokustannukset 36 116 euroa (alv 0 %) maksetaan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että käyttöönottoa seuraavan vuoden jälkeen ylläpitokustannukset siirtyvät toiminnan itsensä vastattaviksi.

Päätöksen perustelut

Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän puhelinohjaustoimintojen käyttöönotto liittyy Sosiaali- ja kriisipäivystyksen toiminnan muutokseen, jossa Hätäkeskus välittää suoraan molempiin päivystyksiin kiireellisiä yhteistyöpyyntöjä 24/7/365. Genesys -järjestelmän käyttöönoton tavoitteena on tehostaa sosiaalipäivystyksen asiakaspalvelua sekä varmistaa sujuva viranomaisyhteistyö kaikkina vuorokauden aikoina Sosiaali- ja kriisipäivystyksissä. Lisäksi järjestelmän käyttöönoton ansiosta tiedolla johtaminen tehostuu rakenteisen puhelinliikenteen tilastoinnin käyttöönoton myötä.

Hankinta tehdään suorahankintana Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin Hankintalaki 1397/2016, 2 luku 15§. Genesys contact center -järjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat puhelinpalvelun ohjaustietojen rakentamistyöt- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat uusien hankittavien lisenssien ylläpitomaksusta sekä käyttötuki, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista. Lisäksi päätös sisältää Genesys –voip pöytäpuhelimien ja uusien mobiililisenssien hankinnan.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista Sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Mer information fås av

Katariina Siimeslehto, Projektipäällikkö, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö