Hankinta, HKL:n metroasemien ja muiden kiinteistöjen puhtaanapitopalvelut

HEL 2020-001737
Ärendet har nyare handläggningar
§ 32

Ehdokkaiden valinta HKL:n metroasemien ja muiden kiinteistöjen puhtaanapitopalveluiden kilpailutuksen neuvotteluvaiheeseen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti valita HKL:n metroasemien ja muiden kiinteistöjen puhtaanapitopalveluiden kilpailutuksen neuvotteluvaiheeseen seuraavat osallistumishakemuksen lähettäneet ehdokkaat:

  • Palmia oy
  • Sol Palvelut Oy
  • Lassila & Tikanoja Oyj

Lisäksi toimitusjohtaja päätti sulkea tarjouskilpailusta seuraavat osallistumishakemuksen lähettäneet ehdokkaat, jotka eivät täyttäneet osallistumispyynnössä ehdokkaan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia:

  • Talosyke Oy
  • ryhmittymä All-Rounders Group Oy / All-rounders Cleaning Oy

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen on esitetty tarkemmin osallistumishakemusten vertailutaulukossa (liite 1).

Päätöksen perustelut

Neuvottelumenettelyn tausta ja tarkoitus

Tarjouskilpailun järjestäjänä toimii Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL). Hankinnan kohteena on HKL:n metroasemien ja muiden kiinteistöjen puhtaanapitopalvelut sopimuskaudelle 1.11.2020 – 31.10.2024. Lisäksi sopimukseen kuuluu kaksi vuoden pituista optiokautta.

Tarjouskilpailusta ilmoittaminen

Hankintamenettelynä on erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016) mukainen neuvottelumenettely.

Neuvottelumenettelyä koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) sekä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (HILMA) 22.1.2020.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemusten jättämisen määräaika oli 10.2.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) osallistumishakemusta seuraavilta yrityksiltä:

  • Palmia Oy
  • Sol Palvelut Oy
  • Lassila & Tikanoja Oy
  • Talosyke Oy
  • ryhmittymä All-Rounders Group Oy / All-rounders Cleaning Oy

Osallistumispyynnössä ilmoitetun mukaisesti neuvotteluvaiheeseen valitaan kaikki ehdokkaat, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Osallistumispyynnössä oli asetettu muun muassa ehdokkaiden taloudellista ja rahoituksellista tilannetta (liikevaihtovaatimus) sekä kokemusta (referenssit) koskevia vähimmäisvaatimuksia. Osallistumispyynnössä edellytettiin liikevaihtovaatimuksen osalta, että ehdokkaan keskimääräinen vuotuinen liikevaihto kolmelta (3) edelliseltä tilikaudelta on vähintään 15.000.000,00 euroa. Lisäksi osallistumispyynnössä edellytettiin referenssien osalta seuraavaa:

”Ehdokkaalla on oltava palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävää kokemusta vastaavista palveluntuottamisesta. Riittävänä kokemuksena pidetään kolmea (3) vastaavaa referenssiä asiakassuhteista, joissa ehdokas on sopimuksen perusteella vastannut siivouspalvelun tuottamisesta liiketilassa, tuotantolaitoksessa, julkisessa tilassa tai kauppakeskuksessa vähintään yhden (1) vuoden ajan viimeisen viiden (5) vuoden ajalta. Lisäksi edellytetään, että referenssikohteena käytetään kohteita, joissa yhden sopimuksen yhteenlaskettu siivottava pinta-ala on vähintään 15000 m2...”

Ehdokkaan tuli ladata selvitys liikevaihdosta sekä referensseistä.

Talosyke Oy:n osallistumishakemuksessa esittämät referenssit ja liikevaihto eivät täyttäneet osallistumispyynnössä ehdokkaan referensseille ja liikevaihdolle asetettujen vaatimuksia. Talosyke Oy on siten suljettava tarjouskilpailusta.

Ryhmittymän All-Rounders Group Oy / All-rounders Cleaning Oy esittämä liikevaihto ei täyttänyt osallistumispyynnössä ehdokkaan liikevaihdolle asettua vaatimusta. Ryhmittymä All-Rounders Group Oy / All-rounders Cleaning Oy on siten suljettava tarjouskilpailusta.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan Hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Mer information fås av

Satu Rämö, suunnittelija, puhelin: 09 310 22718

satu.ramo@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies