Talousarvioaloite, maksuton joukkoliikenne helsinkiläisille pienituloisille vanhuuseläkkeläisille

HEL 2020-003282
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 523 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mari Rantasen ym. talousarvioaloitteesta, joka koskee maksutonta joukkoliikennettä helsinkiläisille pienituloisille vanhuuseläkeläisille

Stadsmiljönämnden

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi talousarvioaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän. Päätökset lippulajeista ja lippujen hinnoista kuuluvat HSL:n toimivaltaan.

Keväällä 2019 käyttöön otetun uudistetun tariffijärjestelmän valmistelussa HSL pyrki yhtenäiseen ja koko seudulla samoilla periaatteilla toimivaan lippujärjestelmään. Tämä tavoite koski myös erityisryhmien alennusperusteita. Uuden tariffijärjestelmän valmistelu tapahtui useassa vaiheessa yhteistyössä kuntien kanssa. Mikäli järjestelmään haluttaisiin kuntakohtaisia poikkeuksia, tulisi muutoksista sopia HSL:n ja sen jäsenkuntien yhteisellä päätöksellä.

Nykyisin 70 vuotta täyttänyt henkilö saa kertalipun puoleen hintaan matkoilla, jotka alkavat kello 9.00-14.00. Lisäksi HSL:n lipuista saavat eläkeläisalennusta sellaiset henkilöt, jotka saavat Kelan maksamaa kansaneläkettä, takuueläkettä tai määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Alennuksen määrä on 50 prosenttia vastaavasta aikuisten lipun hinnasta. Koska HSL:n joukkoliikenteen kustannuksista noin puolet katetaan kuntien verovaroista, on eläkeläisalennuslippujen hinnassa subventiota yhteensä noin 75 %.

Maksuttoman joukkoliikenteen laajentaminen koskemaan yhtä uutta erityisryhmää johtaisi lipputulojen pienenemiseen. Tästä seuraava alijäämä jouduttaisiin kattamaan lisäämällä jäsenkuntien verovaroin rahoitettavia maksuosuuksia, nostamalla muiden matkustajien lippujen hintoja tai karsimalla liikenteen tarjontaa.

Lähtökohtaisesti liikenne- ja sosiaalipoliittisesti jaettavia tukia ei tulisi yhdistää. Sosiaalisista syistä annettavat tuet tulisi jakaa sosiaalisektorin kanavien kautta, jolloin tuki kohdentuu paremmin tukea tarvitseville. Tällöin myös tukea tarvitsevat pääsevät itse vaikuttamaan, miten käytettynä heidän saamansa tuen arvo on heille itselleen suurin.

Kaupunkiympäristölautakunnan käsityksen mukaan HSL:n nykyisiä tariffikäytäntöjä ei ole tarvetta muuttaa laajentamalla maksutonta joukkoliikennettä koskemaan uusia erityisryhmiä.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121

markku.granholm@hel.fi