En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Asemakaavan muutos, Kluuvi, Elielinaukio ja Asema-aukio

HEL 2020-004243
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Elielinaukion ja Asema-aukion (Kluuvi) asemakaavan muutosluonnos (sisältää liikennesuunnitelmaluonnoksen) (a-asia)

Stadsmiljönämnden

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä 13.5.2025 päivätyn asemakaavan muutosluonnoksen (liite nro 3) jatkosuunnittelun pohjaksi. Asemakaavan muutosluonnos koskee 2. kaupunginosan (Kluuvi) korttelin 2012 tonttia 1 sekä katualueita
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:

Esittelijän perustelut

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Helsingin ydinkeskustassa olevaa aukiotilasarjaa Rautatieaseman länsipuolella. Alue on historiallisesti kerroksellista ja arvokasta rakennettua ympäristöä. Elielinaukio ja Asema-aukio ovat tällä hetkellä vilkasliikenteisiä aukiotiloja ikonisten rakennusten kupeessa. Elielinaukion länteen suuntautuvien linja-autojen terminaalialuetta ja Asema-aukiolla on rautatieasemalle suuntautuvan kävely- ja polkupyöräliikenteen lisäksi taksiliikennettä. Asema-aukiolta käsin huolletaan ympäröiviä rakennuksia ja aukiolla sijaitsee autoramppi, josta on ajoyhteys kannenalaiseen Eliel-parkkiin. Kaavaratkaisu mahdollistaa uuden liike- ja toimitalokorttelin rakentamisen Elielinaukiolle, Asema-aukion kehittämisen toimivammaksi ja laadukkaammaksi aukiotilaksi sekä alueen liikenteen muuttamisen pyöräily- ja kävelypainotteisemmaksi.

Tavoitteena on täydentää ja elävöittää Elielin- ja Asema-aukion alueen kaupunkirakennetta huomioiden alueen arvokas rakennushistoriallinen ympäristö ja parantaa merkittävästi Helsingin keskustan jalankulkijamäärältään vilkkaimman kävely-ympäristön viihtyisyyttä, turvallisuutta ja yhteyksiä. Alueen täydennysrakentamisella on tarkoitus lisätä keskustan toimitilatarjontaa ja vahvistaa keskustan työpaikka-aluetta.

Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan miten alueen erityispiirteet ja kaupunkikuvalliset lähtökohdat huomioiden suunnitelma käsittää riittävän maankäytön tehokkuuden, laadukkaita julkisten katu- ja aukiotilojen ratkaisuja sekä monipuolisen toiminnallisen sisällön palveluista, liike- ja toimitiloista kohtaamispaikkoihin.

Elielinaukiolle uutta liike- ja toimitilakerrosalaa on suunniteltu 27 400 k-m2 ja Asema-aukion uuteen paviljonkirakennukseen liikenneterminaalin yhteystiloja sekä kahvila ja liiketilaa on suunniteltu 270 k-m². Elielinaukion tontin tehokkuusluku on e=6.

Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelmaluonnos Elielinaukion, Postikujan ja Töölönlahdenkadun eteläpään alueelle. Liikennesuunnitelman mukaan Elielinaukio varataan kokonaisuudessaan jalankululle. Aukion länsireunaan sijoitetaan kaksisuuntainen pyörätie. Aukion pohjoisreunalla sijaitseva taksiasema siirretään Töölönlahdenkadulle.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että alueesta tulee toimivaa, viihtyisää ja palveluiltaan monipuolista kävelykeskustaa. Elielinaukion rakentaminen vahvistaa keskustan elinvoimaisuutta luomalla uutta liike- ja toimitilaa. Alueen uusi elämä ja korkealaatuiset arkkitehtoniset ratkaisut auttavat nostamaan Elielinaukion ja Asema-aukion alueen arvoisekseen Helsingin keskustan paraatipaikaksi. Helsingin rautatieaseman ympäristöstä tulee liikenteellisesti selkeämpi ja turvallisempi.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista siten, että keskustan elinvoimaisuutta kehitetään, yrityksille osoitetaan monipuolisia sijaintipaikkoja ja kaupungin asemaa metropolialueena vahvistetaan.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi alueen asemakaavan muuttamisen periaatteet 17.11.2020 jatkosuunnittelun pohjaksi.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Alue on historiallisesti kerroksellista ja arvokasta rakennettua ympäristöä. Elielinaukio ja Asema-aukio ovat tällä hetkellä vilkasliikenteisiä aukiotiloja ikonisten rakennusten kupeessa. Elielinaukio on länteen suuntautuvien linja-autojen terminaalialuetta ja Asema-aukiolla on rautatieasemalle suuntautuvan kävely- ja polkupyöräliikenteen lisäksi taksiliikennettä. Asema-aukiolta käsin huolletaan ympäröiviä rakennuksia ja aukiolla sijaitsee autoramppi, josta on ajoyhteys kannenalaiseen Eliel-parkkiin.

Alueella on voimassa useita asemakaavoja (vuosilta 1939–2018) ja niissä Elielinaukio, Asema-aukio ja Postikatu on merkitty katualueeksi. Vltava on suojeltu asemakaavalla. Lisäksi alueella on voimassa maanalaisia asemakaavoja (vuosilta 1975–2015), jotka mahdollistavat mm. metron, Pisararadan sekä maanalaista kävelyaluetta.

Helsingin kaupunki omistaa alueen Vltavan tonttia lukuun ottamatta. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa alustavasti (09/24):

Aukiot
9,7 milj. euroa
 
P-Elielin nykyisen paikoitusrampin purkamis- ja rakentamiskustannukset
1,0 milj. euroa
 
Uusi sisäänkäyntirakennus  
5,7 milj. euroa
 
Metron nyk. sisäänkäyntirakennuksen purku
1,0 milj. euroa
 
 
 
 
Yhteensä
17,4 milj. euroa
 

Aukiot sisältävät Elielin- ja Asema-aukion pintarakenteiden ja istutusten rakennuskustannukset. Kustannusarvio ei sisällä mahdollista katulämmitystä. Aukioiden laajuus perustuu olemassa oleviin ja tällä hetkellä käytössä oleviin tietoihin.

Uusi sisäänkäyntirakennus on Asema-aukiolle suunnitellun sisäänkäyntirakennuksen arvioitu alustava rakentamiskustannus.

Kustannukset tarkentuvat jatkosuunnittelussa. Kunnallistekniikasta ja katualueista kaupungille kohdistuvat kustannukset tarkentuvat kaava-alueen kunnallisteknisen yleissuunnitelman valmistuttua. Kustannukset esitetään asemakaavaehdotuksen yhteydessä.

Maaperän pilaantuneisuuteen liittyvät kunnostuskustannukset esitetään ehdotusvaiheessa.

Kustannusarvio ei sisällä mahdollisia lunastuskustannuksia.

Kaavan yhteydessä ei esitetä ympäröivien katualueiden muutostöiden kustannuksia.

Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Rakennusoikeuden hintaan vaikuttaa kuitenkin alentavasti tavanomaisesta rakentamisesta perustellusti poikkeavat kustannukset (mm. pysäköintihallin osittain uudelleenrakentaminen) sekä pysäköintipaikkojen vähenemisestä ja eteläisen ajorampin poistumisesta erikseen neuvoteltavat korvaukset. Tavanomaisesta rakentamisesta johtuvat rakennusoikeuden hintaa alentavat kustannukset on alustavasti arvioitu.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • Väylävirasto
  • Museovirasto
  • Uudenmaan ELY-keskus
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  • sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
  • Kaupunkiliikenne Oy

Viranomaisten kannantotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat olemassa olevan kulttuuriperinnön arvojen turvaamiseen, joukkoliikenneterminaalin säilymiseen Elielinaukiolla sekä liikenteen järjestämiseen. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että suunnitteluperiaatteita on tarkennettu Vltava-rakennuksen arvokkaiden osien säilyttämisen osalta. Joukkoliikenneterminaalin säilymisestä alueella neuvotellaan HSL:n kanssa. Liikennesuunnittelun osalta kannanotoissa esille tuodut asiat huomioidaan jatkosuunnittelussa.

Luonnosaineiston nähtävilläolo järjestettiin erikseen, jolloin viranomaisten kannanotot kohdistuivat alueen vesi- ja jätehuoltoon, Elielinaukion bussiterminaalin linja-autoliikenteen siirtoon Kampin terminaaliin, ydinkeskustan joukkoliikennejärjestelmään, liikenteen suunnittelu- ja infratarpeisiin sekä Väyläviraston kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kannanotot kohdistuivat myös Elielinaukion rakentamisen määrään, Asema-aukion paviljonkirakennukseen ja VR:n makasiinirakennukseen (Vltava) sekä aukiotilojen ja maanalaisten tilojen suunnitteluun.

Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että kaavaa laaditaan edelleen yhteistyössä asianomaisten viranomaisten kanssa. Kaavaehdotusvaiheessa viitesuunnitelmia tarkistetaan edelleen asemakaavan pohjaksi. Liikenteestä ja bussiterminaalin siirrosta laaditaan lisäselvityksiä.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat aukioiden rakentamiseen sekä liian suureen rakentamisen määrän mahdollistamiseen. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että asemakaavoituksen pohjana olevia viitesuunnitelmia on ohjattu ympäristöön soveltuvimmiksi. Kirjallisia mielipiteitä saapui 10 kpl. Ne on käsitelty lautakunnassa v. 2020 periaatteiden yhteydessä.

Luonnosaineiston erillisen nähtävilläolon yhteydessä saadut mielipiteet kohdistuivat Elielinaukion rakentamiseen, bussiterminaalin siirtoon, saattoliikenteeseen, kävelyliikenteeseen, esteettömyyteen, Elielin pysäköinnin kannattavuuteen, kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksiin, liikennesuunnitteluun ja keskustan elinvoimaisuuteen. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että kaavaehdotusvaiheessa viitesuunnitelmia tarkistetaan edelleen asemakaavan pohjaksi. Liikenteestä ja bussiterminaalin siirrosta laaditaan lisäselvityksiä.

Kirjallisia mielipiteitä saapui 9 kpl.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Suvi Huttunen, johtava arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 37335

suvi.huttunen@hel.fi

Janne Prokkola, yksikön päällikkö, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 37233

janne.prokkola@hel.fi

Taneli Nissinen, johtava liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 76765

taneli.nissinen@hel.fi

Anu Lamminpää, johtava maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 37258

anu.lamminpaa@hel.fi

Mikko Tervola, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 44131

mikko.tervola@hel.fi

Valtteri Lankiniemi, erityisasiantuntija, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 22467

valtteri.lankiniemi@hel.fi

Pasi Lehtiö, johtava erityisasiantuntija, maaomaisuuden kehittäminen ja tontit, puhelin: 09 310 36448

pasi.lehtio@hel.fi

Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217

sakari.mentu@hel.fi