En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, Chatbot ja sitä koskevien ylläpito-, asiantuntija- ja kehityspalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2020-004731
Ärendet har nyare handläggningar
§ 185

Chatbot ja siihen liittyvien ylläpito-, asiantuntija- ja kehityspalveluiden yhteishankinta

Upphandlingsdirektör

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä Oy IBM Finland Ab:n (0195876-3) tarjouksen chatbot ja siiihen liittyvien ylläpito-, asiantuntija- ja kehityspalvelujen hankinnassa kokonaistaloudellisesti edullisimpina. Sopimus tehdään määräaikaisena 48 kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana irtisanomisehdoin.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 270.992 euroa.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 10.06.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H032-20, Dnro HEL 2020-004731, johon tehtiin korjausilmoitus 10.08.2020 . Chatbot ja sitä koskevat ylläpito-, asiantuntija- ja kehityspalvelujen yhteishankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 10.06.2020 ja korjausilmoitus 10.08.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 01.09.2020. Määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7) tarjousta: Accentire Oy, Atea Finland Oy, Digital Workforce Oy, Kwork Innovaatiot Oy, Oy IBM Finland Ab, Smartifik Oy ja Tieto Finland Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikean.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta – laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Hinnan painoarvo oli 75 % ja laadun 25%.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on tehnyt: Oy IBM Finland Ab.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123§:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1§:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37§.

Mer information fås av

Sirkka Hiltunen, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 31548

sirkka.hiltunen@hel.fi

Beslutsfattare

Jorma Lamminmäki
hankintajohtaja