En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vapautushakemus talous- ja jätevesiviemäriin liittämisestä, Villingin saari

HEL 2020-004779
Ärendet har nyare handläggningar
§ 68

Päätös vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta kiinteistöllä Tuulivilla

Enhetschef

Päätös

Hakijat

Kiinteistö Oy Tuulivilla

**********

**********

Hakemuksen vireilletulo

Hakemus koskee kiinteistön vapauttamista velvollisuudesta liittyä vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon vesihuoltolain 11 §:n mukaisesti. Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen (Villingin vesiosuuskunta) toiminta-alueella.

Vesihuoltolain 11 §:n mukainen vapauttamishakemus on saapunut 8.4.2020. Hakemusta on täydennetty 29.5.2020 saapuneella kirjeellä.

Lupavelvollisuus ja toimivaltainen viranomainen

Vesihuoltolain 10 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on, tietyin laissa määrätyin poikkeuksin, liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi myöntää hakemuksesta kiinteistölle vapautuksen liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaissa erikseen säädetyin perustein.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 18.5.2018 § 100 siirtänyt ympäristönsuojeluyksikön päällikölle toimivallan myöntää hakemuksesta vapautuksen vesihuoltolain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisestä vesihuoltolaitoksen verkostoon.

Kiinteistön vesihuolto

Kiinteistöllä on loma-asunto, sauna ja varastorakennus. Kiinteistö on vapaa-ajankäytössä ympäri vuoden, noin 40-50 vrk vuodessa ja kiinteistöä käyttää 2-4 henkilöä. Kiinteistöllä talousvesijärjestelmä koostuu rengaskaivosta, josta vesi johdetaan kesäaikana saunalle ja päätaloon pumpulla, kylmänä vuodenaikana kantaen. Suihkua ei ole. Jätevesiä muodostuu suurimmillaan viisi kuutiometriä vuodessa. Päärakennuksen nk. harmaat vedet johdetaan saostuskaivon kautta rakennettuun tehdasvalmisteiseen maasuodattimeen ja edelleen kivipesään ja imeytyksen kautta 40-50 metrin päähän rannasta. Jätevesijärjestelmä on rakennettu 2000-luvun alkupuolella ja järjestelmää on parannettu 2012-2013. Käymäläjätteille on käytössä polttava wc. Saunan harmaat vedet johdetaan tehdasvalmisteisen suodattimen kautta maastoon.

Hakijan perustelut vapauttamiselle

Hakijan mukaan nykyiset järjestelmät täyttävät ympäristönsuojelulain 154 b §:n perustason puhdistusvaatimukset. Harmaat vedet ovat lähtökohtaisesti puhtaita, koska kiinteistöllä käytetään vain biohajoavaa pesuainetta. Uuden järjestelmän kustannukset olisivat suuret, noin 25-30 t €. Liittyminen edellyttäisi liittymis- ja kuukausimaksun lisäksi kahden pumppaamon perustamista.

Hakemuksen käsittely

Vesihuoltolakia on muutettu vuonna 2014. Siirtymäsäännöksen mukaan ennen muutetun lain voimaantuloa hyväksytyllä vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella, jossa laitos on ryhtynyt toimenpiteisiin vesihuollosta huolehtimiseksi, kiinteistön liittämisvelvollisuus laitoksen vesijohtoon ja viemäriin määräytyy 31. päivänä joulukuuta 2018 asti kyseisen lain voimaan tullessa, voimassa olleen 10 §:n mukaisesti. Kyseinen siirtymäsäännös tuli voimaan 1.9.2014.

Liittämisvelvollisuus määräytyy tämän hakemuksen kohdalla vesihuoltolain siirtymäsäännöksen mukaan uuden 10 §:n (vesihuoltolain muutos 22.8.2014/681) mukaan.

Asianosaisten kuuleminen

Hakemuksen johdosta on kuultu kunnan terveydensuojeluviranomaista, joka on 12.6.2019 lausunut, että kaivovesinäytteessä todettiin ulosteperäistä saastumista osoittavaa Escherichia coli -bakteeria 3 mpn/100 ml. Kaivovesi ei sovellu ko. hetkellä juomavedeksi. Muilta tutkituilta osin talousvesi täyttää asetuksen 401/2001 mukaiset laatusuositukset ja laatuvaatimukset.

Hallintolain 51 §:n perusteella korjattu kirjoitusvirhe päivämäärässä. SL/17.6.2021

Hakemuksen johdosta on kuultu kunnan terveydensuojeluviranomaista, joka on 1.9.2020 lausunut, että kaivovesinäytteessä todettiin ulosteperäistä saastumista osoittavaa Escherichia coli -bakteeria 3 mpn/100 ml. Kaivovesi ei sovellu ko. hetkellä juomavedeksi. Muilta tutkituilta osin talousvesi täyttää asetuksen 401/2001 mukaiset laatusuositukset ja laatuvaatimukset.

Hakijaa on kuultu 29.3.2021 sähköpostitse lähetetyllä kirjeellä. Hakija toteaa 30.3.2021 vastineessaan, että teknisesti järjestelmät on todettu olevan kaikilta osin toimivat sekä riittävät. Juomaveden tuominen mukana ei ole rasitteena ja mikäli kiinteistö liittyisi vesiosuuskuntaan, joutuisivat he tuomaan edelleen juomaveden mukana kylmään vuodenaikaan ja heillä olisi tällöin rinnakkain kaksi toimivaa järjestelmää. Liittymisestä ei olisi hakijalle hyötyä. Lisäksi kiinteistön alueella asemakaava on vahvistunut, joka hakijan mukaan laukaisee huomattavissa määrin uudisrakentamista ja tuo uusia liittyjiä vesiosuuskuntaan ja edelleen tuo helpotusta vesiosuuskunnan taloudelliseen tilanteeseen. Hakijan kiinteistöllä asemakaavan vahvistuminen ja venevajan rakennuslupa käynnistivät tonttijaon. Kortteli jaetaan tontteihin, jolloin ko. kiinteistö jaetaan kahteen eri kiinteistöön. Sauna ja päärakennus jäävät eri tonteille ja täten on muodostumassa tilanne, jossa oltaisiin velvoittamassa kahteen eri liittymään. Tilanne olisi hakijalle sietämätön ja välittömät ylläpitokustannukset nousisivat mahdottomaksi. Hakija ei hyväksy pakollista vesiosuuskuntaan liittymistä edellä ja aiemmin esitettyjen seikkojen vuoksi.

Tarkastus

Kiinteistöllä on tehty tarkastus 25.8.2020 ja jätevesien käsittely todettu asianmukaiseksi.

Ratkaisu

Vesihuoltolain muutoksen (681/2014) myötä kiinteistö Tuulivilla kuuluu taajaman ulkopuolelle säädetyn liittämisvelvollisuuden lievennyksen piiriin, jolloin kiinteistö ei ole velvollinen liittymään vesihuoltolaitoksen verkostoon. Siten vapautushakemus raukeaa. Viranomaisvalvontaa varten jätevesimäärän oleellisesta lisääntymisestä tai muista talousvesi- tai jätevesijärjestelyjen oleellisista muutoksista on ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristöpalveluille.

Päätöksen perustelut

Perustelut hakemuksen raukeamiselle

Vesihuoltolain (muut. 681/2014) 10 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.

Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä; ja
2) kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi terveydensuojelulaissa säädetyt laatuvaatimukset täyttävää talousvettä

Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa (527/2014) säädetään; tai
2) kiinteistöllä ei ole vesikäymälää ja sen jätevesien käsittelyssä ja johtamisessa noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa säädetään.

Vesihuoltolain 10 §:ää koskeva muutos (681/2014) on tullut voimaan 1.1.2019. Säännöksen muutos merkitsee sitä, että taajaman ulkopuolella sijaitseva kiinteistöt ovat suoraan lain nojalla vapautettuja liittymisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja viemäriin, jos säännöksessä mainitut edellytykset täyttyvät.

Hakijan kiinteistö sijaitsee yhdyskuntarakenteen seurantajärjestelmän (YKR) mukaisesti määritellyn taajaman ulkopuolella. Kiinteistön talousvesikaivo on porattu 1980-luvulla. Talousvesikaivoa käytetään pesuvetenä ja juomavesi tuodaan kotisatamasta kanisterilla. Kiinteistöllä on siten käytettävissään riittävästi terveydensuojelulain mukaisesti laatuvaatimukset täyttävää talousvettä. Kiinteistöllä ei ole vesikäymälää ja vähäiset harmaat vedet käsitellään asianmukaisesti. Koska vesihuoltolain 10 §:n mukaiset edellytykset täyttyvät, on kiinteistö vapautettu liittymisvelvollisuudesta suoraan lain nojalla ja näin ollen hakemus raukeaa.

Asia voidaan kuitenkin tarkastella uudelleen, mikäli toiminnan olosuhteet tai sen aiheuttamat haitat ympäristölle tai naapurustolle muuttuvat siten, etteivät vesihuoltolain 10 §:n mukaiset edellytykset enää täyty.

Mikäli alue muuttuu taajamaksi, tulee kiinteistön liittyä vesihuoltolaitoksen verkostoon tai hakea vesihuoltolain 11 §:n mukaista vapautusta liittymisvelvollisuudesta.

Sovelletut säännökset

Vesihuoltolaki (119/2001, muut. 681/2014) 4, 6, 10 ja 32 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Hakemus liitteineen ja hakemuksen täydennys, tarkastusmuistio, terveydensuojeluviranomaisen lausunto ja hakijan vastine kuulemiseen

Mer information fås av

Saija Rautakorpi, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32037

saija.rautakorpi@hel.fi

Beslutsfattare

Jari-Pekka Pääkkönen
vs. yksikön päällikkö