Hankinta, metrojunien pesukone, Liikenneliikelaitos, HKL

HEL 2020-006330
Ärendet har nyare handläggningar
§ 75

Metrojunien pesukoneen hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen uudesta metrojunien pesukoneesta tarjousten vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Tammermatic Oy:n kanssa yhteensä 322.860,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 13H19, jossa Tammermatic Oy:n oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

HKL:n metrovarikon kiinteistön metrojunien pesukone on tullut elinkaarensa päähän. Nykyiseen pesukoneeseen ei enää saa varaosia ja jatkuvasti korjauksessa oleva pesukone aiheuttaa suuren riskin kaluston puhtauden osalta.

Uuden metrojunien pesukoneen hankinta on välttämätöntä metrojunakaluston suunnitellun mukaisen pesukierron mahdollistamiseksi sekä laadukkaan pesutuloksen saavuttamiseksi myös tulevaisuudessa. Puhtailla metrojunilla varmistetaan kori-, ovi- sekä teliosien kunnossapidon nopea läpimeno ja lisäksi kunnontarkkailu- sekä huolto- ja korjaustoimenpiteet sujuvat nopeammin puhtaana olevaan metrojunakalustoon. Uuden metrojunien pesukoneen hankinnan myötä myös energiatehokkuus paranee kehittyneen pesutekniikan myötä.

Hankesuunnitelma

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä 5.9.2019 (§ 123) metrovarikon junanpesukoneen hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaishinta on yhteensä enintään 500.000,00 euroa (alv 0 %). Hankesuunnitelma on käsitelty HKL:n 2.9.2019 omaisuussalkun ohjausryhmässä.

Hankintailmoitus ja neuvottelut

HKL julkaisi osana hankinnan valmistelua 2.4.2019 kausi-ilmoituksen / tietopyynnön. Tietopyynnön tarkoituksena oli pyytää markkinoilta toimivilta yrityksiltä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja hankinnan kohteesta.

HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma – ilmoituskanavassa 9.10.2019 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 11.0.2019 tunnuksella 2019/S 197-479874. Hankintailmoituksessa pyydettiin ehdokkaita jättämään osallistumishakemuksen lisäksi myös alustavat tarjoukset.

Hankintamenettelynä käytettiin vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1398/2016, jäljempänä erityisalojen hankintalaki) annetun lain mukaista neuvottelumenettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo ylitti erityisalojen hankintalain mukaisen tavaroita koskevien hankintojen kynnysarvon.

Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan 31.10.2019 mennessä seuraavat kolme (3) ehdokasta:

  • Aquafrisch, S.L.
  • Tammermatic Oy
  • Westmatic AB

Kaikki ehdokkaat täyttivät hankintailmoituksessa tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki ehdokkaat valittiin mukaan neuvotteluihin.

HKL lähetti edellä mainituille ehdokkaille neuvottelukutsut 13.12.2019.

HKL kävi edellä mainittujen ehdokkaiden kanssa yhden (1) neuvottelukierroksen 23.1.2019 – 29.1.2019. Neuvottelukierroksella käsiteltiin muun muassa HKL:n metrojunien pesukoneelle asettamia vaatimuksia sekä hankintasopimuksen kaupallisia ehtoja.

Lopullinen tarjouspyyntö

HKL julkaisi lopullisen tarjouspyynnön 24.3.2020. Lopulliseen tarjouspyyntöön tulleet lisäkysymykset tuli olla toimitettuna 15 päivää ennen tarjouspyynnön määräajan umpeutumista mennessä ja niihin vastattiin 9.4.2020. Lopulliset tarjoukset tuli jättää 15.4.2019 klo 12.00 mennessä.

Lopullisessa tarjouksessa tarjoajien tuli antaa perushinta asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaiselle pesukoneelle. Lisäksi tarjoajilla oli mahdollisuus esittää pesulaatua parantavia lisäominaisuuksia (optiot).

Määräaikaan mennessä lopullisen tarjouksen jättivät kaikki neuvotteluihin valitut tarjoajat.

Toimittajan valinta

Kaikkien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset. Tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnön mukaisesti seuraavasti:

Hinnan painoarvo kokonaispisteistä on 70 %. Vertailussa halvin hinta sai 70 pistettä ja muut tarjoukset kaavalla: (halvin hinta / vertailtava hinta) x 70 pistettä.

Laadun painoarvo kokonaispisteistä on 30 %. Laatupisteet laskettiin arvioimalla tarjoajien tarjousta suhteessa tarjouspyynnössä kysyttyihin laadun vertailukriteereihin. Vertailussa paras laatu sai 30 pistettä ja muut tarjoukset kaavalla: (paras laatu / vertailtava laatu) x 30 pistettä.

Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:

Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä (liite 1).

Mer information fås av

Toni Kervinen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 09 310 34898

toni.kervinen@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies