En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 23.1.2020, Latokartanonkaari 5

HEL 2020-007298
Ärendet har nyare handläggningar
§ 120
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 3.5.2020 esittänyt ELY-keskukselle 392,00 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Hakemuksessa on ilmoitettu ELY-keskukselle yleisluontoisesti useiden eri teiden huonosta kunnosta. Hakemuksen mukaan hakijan ajoneuvon jouset ovat hajonneet teiden huonon kunnon vuoksi moneen kertaan. Koska hakija mainitsee, että jouset ovat hajonneet Helsingissä Kanslerinkaaren ja Latokartanonkaaren risteyksessä, ELY-keskus on siirtänyt asian käsittelyn Helsingin kaupungille 1.6.2020. Kaupunki käsittelee hakemuksen ainoastaan Kanslerinkaaren ja Latokartanontien risteyksessä aiheutuneen vahingon osalta, sillä kyseinen risteys on ainoa hakemuksessa yksilöity kohta, joka sijaitsee Helsingin kaupungin kunnossapidettävällä alueella.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Kanslerinkaaren ja Latokartanon kaaren risteyksen ajoväylässä ei ole havaittu vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa auton jousien hajoamisen. Myös hakija kuvaa hakemuksessaan, että jouset ovat olleet kovilla muualla Suomessa sijaitsevien teiden huonon kunnon vuoksi.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla ei ole havaittu kuoppia tai muita vikoja. Näin ollen kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö