Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko 7.11.2019, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva

HEL 2020-008137
Ärendet har nyare handläggningar
§ 129
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva hakee takaisinsaantia maksamassaan liukastumisvahingossa vahinkonumerolla 550-1901988-9. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Edelleen vaatimuksen mukaan liukastuminen on tapahtunut 7.11.2019 kello 7.35 kevyen liikenteen väylällä osoitteessa Kellosilta 7. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 1 165,60 euroa liukastumisen aiheuttamista kustannuksista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingin kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä liikenteellisen merkityksen mukaan.

Saadun selvityksen mukaan Kellosilta on luokiteltu III-luokkaan. III luokan kaduilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Liukkaus torjutaan III luokan väyliltä I ja II luokan väylien jälkeen. III luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on 8 tuntia kuitenkin niin, että yöllinen lumisade aurataan klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen. Edellisen hiekoituksen jälkeen liukkauden tuntuvaa lisääntymistä on havaittu vasta vahinkopäivänä, jolloin liukkaudentorjuntaa on tehty toimenpideaikojen puitteissa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa lämpötila on pysytellyt vahinkoa edeltävänä yönä -2,5°C tuntumassa, ollen juuri ennen vahinkoa -2,4°C. Pieniä sademääriä on mitattu edeltävänä aamu-yönä, mitatun määrän ollessa koko vuorokauden aikana 0,8 mm vedeksi muunnettuna. Lumen syvyys on ollut 0 senttimetriä.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkoa ennen on ollut sateeton jakso ja lumensyvyys on ollut 0 senttimetriä . Vahinkopaikalla on tehty liukkaudentorjuntaa vahinkopäivänä kello 8.15. Edellisen kerran vahinkopaikka on hiekoitettu 1.11.2019. Kelikeskus ei ole hälyttänyt, eikä säätilassa ole tapahtunut mitään sellaista, mikä olisi aiheuttanut liukkauden tuntuvaa lisääntymistä. Liukkauden torjunta vahinkopaikalla on tehty toimenpideaikojen puitteissa. Vahinkopaikasta ei ole tullut kaupungille muita huomautuksia ennen vahinkoa.

Pelkkä vahinkotapatuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Liukkauden torjuntaa ei myöskään ole mahdollista toteuttaa siten, että jalkakäytävän mitkään osat eivät koskaan olisi liukkaat. Hiekoituksella ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Jalankulkijan tulee ottaa olosuhteet huomioon ja noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta talvella liikkuessaan. On tunnettu tosiasia, että kadut muuttuvat liukkaiksi lämpötilan ollessa lähellä nollaa.

Tässä tapauksessa kaupungin puolelta ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta. Asiassa saatujen selvitysten perusteella liukkaudentorjunta on tehty Helsingin kaupungin normien mukaisesti. Kaupunki ei katso, vakiintunut oikeuskäytäntö huomioon ottaen, laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö