En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, polkupyörävaurio ja henkilövahinko 18.7.2020, Verkkosaarenkuja 3

HEL 2020-008858
Ärendet har nyare handläggningar
§ 156
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävahinko

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 20.7.2020 esittänyt kaupungille vielä erittelemättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on kaatunut polkupyörällä ajaessaan mutalammikon peittämään kuoppaan 18.7.2020 klo 14.45 osoitteessa Verkkosaarenkuja 3.

Verkkosaaren venesatama kuuluu alueeseen, jossa on parhaillaan kaavamuutoksen aloitusvaihe valmisteilla. Voimassaolevaan kaavaan on Verkkosaarenkujan viereen merkitty puistoalueen reittiyhteys. Alue on aiemmin kokonaisuudessaan ollut satama-aluetta ja kuulunut sataman kunnossapitoon. Vahinkopaikan vieressä, aidan takana tehdään parhaillaan esirakentamista ja työmaat ovat vielä veden vallassa vahinkopaikan tavoin. Uusia alueita rakennettaessa katu- ja kunnallistekniikan rakentaminen sovitetaan yhteen muun rakentamisen kanssa. Kadut valmistuvat kuitenkin vasta viimeisenä, sillä katujen pinta voidaan rakentaa vasta rakennusten valmistuttua.

Kaupungin velvollisuudesta pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa säädetään kunnossapitolaissa. Kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet alkavat kuitenkin vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Verkkosaarenkujalle ei kuitenkaan ole vielä tehty kadunpitopäätöstä, koska kaavamuutos on kesken, eikä se myöskään täytä kadulle asetettuja vaatimuksia.

Koska kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet eivät olleet vahinkohetkellä vielä alkaneet, kaupungin vastuuta asiassa arvioidaan vahingonkorvauslain nojalla. Vahingonkorvauslain mukaan korvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavilta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka ei ole katualuetta. Verkkosaarenkuja on toiminut lähinnä yhteytenä venepaikoille. Kujaa ei ole otettu kunnossapitoon, koska alue ei kokonaisuudessaankaan ole valmis edes kaavan perusteella. Alue on aiemmin jäänyt sataman toimintojen ulkopuolelle ja vasta esirakentaminen on käynnissä. Verkkosaarenkujalle on vahingon jälkeen ajettu mursketta siten, että tien pintaa on saatu nostettua kulkemisen helpottamiseksi venesatamaan.

Verkkosaaren alueen keskeneräisyys on havaittavissa alueen yleisilmeestä alueella liikuttaessa. Keskeneräisyyden vuoksi alueella saattaa olla mm. vettä alueilla tai kuoppia tai muuta sellaista, mikä vaatii erityistä varovaisuutta alueella liikkuvalta. Vesi nousee koko esirakentamisen alla olevalle alueelle peittäen myös vaaran paikat.

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Tiellä ollut vesilammikko on ollut pyöräilijän havaittavissa vahingon sattuessa valoisaan aikaan.

Uusien alueiden rakentaminen ja siitä johtuva keskeneräisyys ei itsessään tarkoita, että kaupunki olisi toiminut asiassa tuottamuksellisesti. Edellä mainituin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole vahingosta vahingonkorvauslain mukaisessa korvausvastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–2 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 86.3 §

Tieliikennelaki (729/2018) 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö