En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio 21.2.2020, Länsiterminaali II

HEL 2020-009171
Ärendet har nyare handläggningar
§ 181
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Kaupunki korvaa tapahtumasta aiheutuneita kuluja yhteensä 500 euroa.

Päätöksen perustelut

Hakija on 4.8.2020 esittänyt kaupungille 500 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 21.2.2020 noin klo 18.50 Tyynenmerenkadun liikenneympyrässä Länsiterminaali 2:n edustalla. Hakijan mukaan vahingon aiheutti tiellä oleva metallitolppa.

Jätkäsaaren aluetta muutetaan parhaillaan satama- ja teollisuusalueesta asuinalueeksi, ja alueen rakentaminen on vielä kesken. Jätkäsaari on yksi Helsingin suurimmista rakennustyömaista, ja sen keskeneräisyys on havaittavissa alueen yleisilmeestä alueella liikuttaessa. Myös Länsiterminaalin alueella rakentamistyöt ovat olleet vahinkohetkellä kesken, ja alueella on ollut rakentamisesta johtuvia tilapäisiä liikennejärjestelyjä.

Kaupungin velvollisuudesta pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa säädetään kunnossapitolaissa. Kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet alkavat kuitenkin vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Tyynenmerenkadulle ei kuitenkaan ole vielä tehty kadunpitopäätöstä, kuten ei muillekaan Jätkäsaaren alueen keskeneräisille kaduille.

Koska kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet eivät olleet vahinkohetkellä vielä alkaneet, kaupungin vastuuta asiassa arvioidaan vahingonkorvauslain nojalla. Vahingonkorvauslain mukaan korvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja liikennejärjestelyistä on pyydetty selvitys alueen rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaavilta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalle on alkuvuoden 2020 aikana rakennettu tilapäinen liittymä, jonka vuoksi raitiovaunukiskoja reunustavaa aitaa on osittain purettu. Uusi ajoreitti on kulkenut aitatolppien välistä. Vanha aita on jätetty osittain paikalleen, koska se erottaa raitiovaunukiskot erilliseksi osaksi tiestä ja suojaa mm. jalankulkijoita.

Metalliset aitatolpat eivät ole sijainneet ajoradalla, joten rakentamishetkellä niiden ei ole arvioitu aiheuttavan vaaraa ajoneuvoliikenteelle. Koska vahinkopaikassa on ollut paljon tilapäisiä liikennejärjestelyjä ja ajoradat ovat olleet keskeneräiset, ajoreitin hahmottaminen on kuitenkin saattanut olla hankalaa erityisesti pimeällä. Tolpissa ei myöskään ollut varoitusmerkkejä, joten niiden havaitseminen on saattanut olla vaikeaa.

Pelkkä tien reunassa oleva tolppa ei yksinään aiheuta kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Tapauskohtaisen harkinnan perusteella kaupunki katsoo kuitenkin kohtuulliseksi korvata hakijalle vahingosta aiheutuneet kulut.

Hakijalle korvataan tositteen mukaiset kulut 500 euroa. Korvaus suoritetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 86.3 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö