Poikkeaminen, Kallion tontti 319/1, Neljäs linja 11-15, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-009958
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10

Kallio, Neljäs linja 11-15, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä11. kaupunginosan (Kallio) korttelin 11319 tonttia 1 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8965 seuraavasti:

  • Rakennusoikeus saa ylittyä 1 200 k-m², asemakaavan mukainen rakennusoikeus on 6 400 k-m², yhteensä 7 600 k-m² (ylitys 18,8 %).
  • Rakennusala saa ylittyä uudisrakennuksen alustavien suunnitelmien periaatteita noudattaen.
  • Istutusalueen rajat saa ylittyä Neljännen linjan varressa alustavien suunnitelmien periaatteita noudattaen.
  • Istutusalueen rajat saa ylittyä korttelin keskialueella alustavien suunnitelmien periaatteita noudattaen.
  • Autopaikkojen määrän saa toteuttaa käyttäjän tarpeen mukaan, kuitenkin enintään kaavan sallimat 8 ap (tontilla 1 AP/800 k-m²), alustavien suunnitelmien mukaan 3 ap.

Maksu

1 569,75 euroa

Hakija

Helsingin kaupungin ympäristötoimiala, Rakennukset ja yleiset alueet

Rakennuspaikka

11. kaupunginosan (Kallio) korttelin 11319 tontti 2. Asemakaavassa tontti 11319/1.

Hakemus

Hakija hakee lupaa uudisrakennuksen, päiväkoti Kaleva (1 190 k-m²), rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8965 siten, että poiketaan asemakaavassa määritellystä rakennusoikeudesta, rakennusalasta, istutusalueen rajoista sekä autopaikkojen lukumäärästä.

Poikkeamishakemuksen kohteena on lpk Kalevan korvaavien tilojen uudisrakennus. Päiväkodin aiemmat tilat osoitteessa Porthaninkatu 2 on purettu vuoden 2020 keväällä ja toiminta on siirretty Kaisaniemenpuiston tilapäisiin paviljonkitiloihin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan alueella on jatkossakin tarve pysyvälle päiväkodille. Toiminnalle on tuloksetta selvitetty korvaavia tiloja alueen olemassa olevasta rakennuskannasta ja päädytty uudisrakennusratkaisuun Kallion ala-asteen tontilla osoitteessa Neljäs linja 11-15. Samaan aikaan uudisrakennuksen rakentamisen kanssa peruskorjataan Kallion ala-asteen koulu. Ulkoiluun käytetään sekä koulun ja päiväkodin yhteistä tonttia, että viereistä Porthaninpuistikon leikkipaikkaa, joka kunnostetaan myös samaan aikaan. Puistikko toimii jatkossakin yleisenä leikkipaikkana

Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:

- Asemakaavaavassa määritellystä rakennusoikeudesta poikkeamista perustellaan sillä, että laajennusta varten on arvioitu paikalle parhaiten sovitettava uudisrakennuksen laajuus. Laajuustarkasteluun on vaikuttanut päiväkotipaikkojen tarve, tontin koko, kaupunkitila, puisto- ja piha-alueen riittävyys sekä alueen historia koulukorttelina.

- Rakennusalan rajasta poikkeamista perustellaan sillä, että uudisrakennus esitetään sijoitettavaksi Neljännelle linjalle itsenäiseksi kadunvarsitaloksi rajaamaan katutilaa. Samalla on tavoitteena eheyttää korttelirakennetta.

- Poikkeamista istutusalueen rajoista Neljännellä linjalla poikkeamista perustellaan sillä, että puuistutukset ovat olleet kaavassa rajaamassa katutilaa, nyt katutila rajataan rakennuksella. Neljännen linjan varteen rakennusalaraja tulee samaan linjaan olevan koulun kanssa.

- Poikkeamista istutusalueen rajoista korttelin keskialueella perustellaan sillä, että korttelin keskiosaan avataan kulku- ja näkymäakseli Porthaninkadulta Itäiselle Papinkadulle kohti Kallion kirkon tornia. Pihatoiminnot on sijoitettu pihan keskialueelle samoin istutukset.

- Poikkeamista autopaikkojen lukumäärästä tontilla perustellaan sillä, että suunnitelmissa esitetty 3 autopaikkaa, joista yksi on esteetön, vastaa käyttäjän arvioimaa tarvetta. Asemakaavan mukaan tontilla tulee sijoittaa 8 autopaikkaa.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 15.11.1985 hyväksytty asemakaava nro 8965. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YO). Rakennuspaikan vieressä on Kallion ala-asteen koulu, joka on kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaavassa suojeltu (sr-2).

Koulun vieressä samassa korttelissa on asemakaavassa puistoksi merkitty Porthaninpuistikko. Koulun tontin (11319/2) lohkominen on rekisteröity 17.9.2020. Tontin laajuus ilman puistikkoa on 5 150 m² ja ennen lohkomista 7 152 m². Tontin rakennusoikeus on 6 400 k-m².

Tontilla on asemakaavassa merkintä istutettavan alueen osasta, jolla on oltava myös puita ja pensaita. Alueelle saa rakentaa tarpeellisia kulkuteitä.

Koulurakennus yhdessä Porthaninpuistikon kanssa muodostavat puolet koko korttelista 319. Koulupihan ja korttelin läpi Porthaninkadulta Itäiselle Papinkadulle on kulkuyhteys. Ajoyhteys koulun pihalle on Neljänneltä linjalta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu keskustan alueeksi (C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.

Tontin pohjoispuolella sijaitseva Kallion kirkko on sisällytetty Museoviraston inventoinnissa valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon (RKY).

Nykytilanteessa rakennuspaikan läheisyydessä on useita asemakaavassa sr-2 –merkinnällä suojeltuja rakennuksia. Kiinteistön alueelta puretaan varastorakennus.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (27.11.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä kiinteistön pysäköintipaikkojen vähentämistä sekä istutusalueen puiden hävittämistä Neljänneltä linjalta suunnitelmien mukaisesti ei tule hyväksyä. Muistuttaja toteaa, että mikäli pysäköintipaikkojen määrää vähennetään kiinteistön alueella asemakaavassa olevasta, tulee kiinteistön käyttäjien pysäköinti katualueella vaikeuttamaan alueen asukkaiden pysäköintiä, joka on jo nyt haastavaa. Istutusalueen rajat tulee säilyttää asemakaavan mukaisina entisellään

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakijalta ei ole määräaikaan mennessä saapunut vastinetta.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, kasvatus- ja koulutuksen sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialoilta.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toteaa lausunnossaan (9.12.2020), ettei se näe estettä poikkeamisen myöntämiselle. Hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelua koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Muita lausuntoja ei annettu.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska uusi päiväkotirakennus turvaa alueen palveluverkon tarpeet ja mahdollistaa tontin tehokkaamman käytön.

Tontin asemakaavan mukainen rakennusoikeus (6 400 k-m²) ja rakennusala on kokonaisuudessaan käytetty olevassa koulurakennuksessa. Uudisrakennuksen osalta rakennusoikeus ylittyy 1 190 k-m². Tontin muoto mahdollistaa uudisrakennuksen toteuttamisen koulurakennuksen viereen samalle tontille kaupunkikuvallisesti kestävällä tavalla.

Autopaikkamäärän vähentäminen voidaan sallia, sillä hakijan esittämien perustelujen nojalla hankkeen todellinen autopaikkatarve on asemakaavassa määrättyä pienempi. Lisäksi kiinteistön saavutettavuus julkisilla liikennevälineillä on hyvä. Autopaikkoja ei varata kadun varteen.

Istutusalueilla olevaa puustoa tullaan säilyttämään siltä osin, kuin se on mahdollista uusi rakentaminen ja pihan toiminnot huomioiden. Kaupunkikuvallisesti tärkeän puistikon puusto säilyy lähes nykyisellään.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen ja parantaminen sekä kaupunkikuvan eheyttäminen, parantaminen tai rikastuttaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja