En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet, Kasko Sves

HEL 2020-010170
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 17 §

Grunderna för antagning till förskoleundervisning

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att antagningen av elever till förskoleundervisningen inom den kommunala svenskspråkiga småbarnspedagogiken ändras och förverkligas från och med 1.1.2021 så att en förskoleundervisningsplats anvisas i stället för söks. Det är fortsättningsvis möjligt att ansöka om en förskoleundervisningsplats om vårdnadshavaren inte tar emot den plats som anvisats barnet eller om barnet inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik före förskoleundervisningen.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att följande grunder för antagning till förskoleundervisning följs från och med 1.1.2021:

1.
En förskoleundervisningsplats anvisas ett barn som deltar i kommunal småbarnspedagogik inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, varvid man beaktar kontinuiteten i barnets lärstig från förskoleundervisning till skola. Under förskoleundervisningsåret samarbetar man med skolan. Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats så att resan till förskoleundervisningen är så kort och trygg som möjligt för barnet.
 
2.
 
Om vårdnadshavaren inte tar emot den förskoleundervisningsplats som har anvisats, förfaller den anvisade platsen och vårdnadshavaren ska ansöka om en plats vid önskat verksamhetsställe under ansökningstiden för förskoleundervisningen. Om ett barn inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik eller i småbarnspedagogik som har förverkligats i form av en köpt tjänst före förskoleundervisningen, ska vårdnadshavaren också ansöka om en förskoleundervisningsplats. Vårdnadshavaren kan i ansökan lägga fram ett till två önskemål om förskoleundervisningsplats.
 
3.
 
Om de sökande är fler än de lediga platserna inom ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning, beaktas först kontinuiteten i barnets lärstig från förskoleundervisningen till den grundläggande utbildningen (närskolan enligt barnets hemadress). Vid behov används dessutom lottdragning om det finns fler sökande än platser vid det verksamhetsställe som ordnar förskoleundervisning och de sökande är i jämlik ställning ifråga om lärstig. Barn som inte får en plats i lottdragningen anvisas en förskoleundervisningsplats inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen.

Om det finns plats i ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning efter antagning av barn inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, kan platserna fyllas genom elevantagning i andra hand förutsatt att det inte uppstår ett behov av en ny grupp vid verksamhetsstället som följd.

Ett barn som bor i en annan kommun i huvudstadsregionen kan antas till förskoleundervisningen om det finns plats i en grupp efter att Helsingforsbarn har antagits och om elevantagning av ett barn från en annan kommun i huvudstadsregionen inte innebär att en ny grupp borde bildas.

Förskoleundervisning för ett barn kan ordnas i en integrerad specialgrupp, specialgrupp för barn med flerfunktionsnedsättning eller en annan barngrupp om det är nödvändigt med tanke på att barnet behöver stöd. Ett beslut om särskilt stöd inom förskoleundervisningen kan fattas efter att ett beslut om en förskoleundervisningsplats har fattats för barnet.

Till förskoleundervisning som en privat serviceproducent anordnar söks enligt serviceproducentens ansökningspraxis.

Grunderna för antagning till förskoleundervisning gäller både den svensk- och finskspråkiga förskoleundervisningen. Grunderna för antagning till förskoleundervisning på finska godkändes 8.9.2020 av fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutar om grunderna för antagning till förskoleundervisning på svenska.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att upphäva det beslut om antagning av elever till förskoleundervisningen som utbildningsnämndens svenska sektion fattade 17.11.2016, § 67.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi