En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio, Riukutie 5

HEL 2020-010228
Ärendet har nyare handläggningar
§ 162
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 10.9.2020 esittänyt kaupungille vielä yksilöimättömän korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 16.2.2020 Riukutiellä, kun sen päälle on pudonnut oksa puusta, joka on sijainnut kaupungin kunnossapidettävällä metsäalueella. Hakijan auto on ollut pysäköitynä taloyhtiön hallinnassa olevalle pysäköintialueelle, jonka vieressä on kaupungin metsää.

Kunnossapitolain mukaan kunnan on pidettävä sen hallinnassa oleva tori, katuaukio, puisto ja muu näihin verrattava yleinen alue sen käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa.

Vahinkopaikan vieressä oleva metsä on C1-hoitoluokkaan kuuluva luonnontilainen lähimetsä. Lähimetsää ylläpidetään vuorovaikutuksessa alueen asukkaiden kanssa painottaen metsän elinvoimaisuutta, viihtyisyyttä, turvallisuutta, suoja-arvoja ja maisemaa. Lähimetsää ei varsinaisesti tarkkailla, mutta vaaraa aiheuttavien puiden seurantaa tehdään muiden ylläpitotöiden yhteydessä sekä palautteiden perusteella.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahingon aiheuttanut oksa oli murtunut puusta jo aiemmin ja jäänyt puun latvustoon roikkumaan muiden oksien varaan. Ensimmäinen kaupungin tiedossa oleva ilmoitus asiasta on saapunut kaupungille 15.1.2020. Myöhemmin talon asukas on ollut puhelimitse yhteydessä kaupungin metsät-työyksikköön. Kaupungille ei ole tallennettu yhteyttä ottaneen asukkaan henkilötietoja. Asukkaan kanssa on sovittu puhelimitse, että oksa tullaan poistamaan 21.1.2020. Samalla on sovittu, että taloyhtiön pysäköintialue on tuolloin tyhjennetty autoista, koska oksaa ei ole mahdollista poistaa, jos pysäköintialueella on autoja. Metsät-työyksikkö on mennyt poistamaan oksaa sovitusti 21.1.2020, mutta poistaminen ei ole onnistunut, koska hakijan auto on ollut pysäköintialueella. Tämän jälkeen kaupunki on jäänyt odottamaan talon asukkailta ilmoitusta siitä, että pysäköintialue on tyhjä. Ennen kuin ilmoitusta on ehtinyt tulla, oksa on pudonnut hakijan auton päälle Dennis-myrskyn aikana 16.2.2020.

Hakija kertoo vaatimuksessaan, että on ollut kotona silloin, kun oksaa on yritetty poistaa, ja hänelle olisi voitu tuolloin tulla esittämään siirtokehotus. Kaupungin metsät-työyksikkö ei kuitenkaan selvitä yksittäisten ajoneuvojen omistajia eikä tee ajoneuvoille siirtokehotuksia. Työyksikön ei ole ollut mahdollista esittää auton omistajalle siirtokehotusta varsinkaan siksi, että auto on ollut pysäköitynä taloyhtiön hallinnassa olevalle alueelle. Koska pysäköintialue on ollut taloyhtiön hallinnassa, auton siirtojen organisointi on ollut taloyhtiön tai sen asukkaiden vastuulla. Kaupunki ei ota kantaa siihen, miten asiaa on taloyhtiössä sisäisesti hoidettu. Kaupungin käsityksen mukaan useat taloyhtiön asukkaat ovat olleet kaupunkiin yhteydessä asiasta, mutta kaupungilla ei ole tiedossa, miten asukkaat ovat keskenään pyrkineet järjestämään autojen siirtoa.

Yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Pelkästään pudonnut oksa ei yksinään aiheuta kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Kaupungin metsät-työyksikkö on ryhtynyt kaupungille saapuneiden ilmoitusten johdosta kunnossapitotoimiin ja pyrkinyt poistamaan vahingon aiheuttanutta oksaa. Kaupunki pitää valitettavana, että oksa on ehtinyt pudota ennen kuin se on ehditty poistaa. Edellä mainituin perustein kaupunki ei kuitenkaan katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–2 §, 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö