Asemakaavan muutos nro 12762, Kaartinkaupunki, tontti 3210/3, Kasarmikatu 19a, Kiinteistö Oy Kasarmitorin Kauppakeskus
Detaljplaneändring (nr 12762) för Kaserntorgets affärsbyggnad i Gardesstaden
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för kvarteret 3210 samt gatu- och torgområden i 3 stadsdelen (Gardesstaden) enligt ritning nr 12762, daterad 10.9.2024, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.
Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:
Vid godkännandet av detaljplanen förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att planera Kaserntorgets nybyggnad så att den till sin stil och höjd står i harmoni med den av Engel planerade Gardeskasernen. (Björn Månsson) |
Behandling
Förslag om återremiss
Ledamoten Mika Ebeling understödd av ledamoten Wille Rydman föreslog att stadsfullmäktige återremitterar ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att när affärsbyggnaden vid Kaserntorget rivs ner, planeras på samma plats en byggnad som till fasaden liknar den ursprungliga Gardeshallen som ritats av Selim A. Lindqvist.
Förslag om bordläggning
Ledamoten Terhi Peltokorpi understödd av ledamoten Eeva Kärkkäinen föreslog att ärendet bordläggs till fullmäktiges nästa sammanträde.
Handläggningsordning
Ledamoten Terhi Peltokorpis förslag om bordläggning understöddes under diskussionen om ledamoten Mika Ebelings förslag om återremiss. Ledamoten Peltokorpis förslag om bordläggning togs upp till omröstning innan behandlingen av ledamoten Ebelings förslag om återremiss fortsatte. Förslaget om återremiss togs upp till omröstning efter att förslaget om bordläggning behandlats.
1 omröstningen
Fortsatt behandling av ärendet JA, bordläggning NEJ
JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Ledamoten Terhi Peltokorpis förslag om bordläggning
Ja-röster: 66
Hilkka Ahde, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Maaret Castrén, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Juha Hakola, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Emma Kari, Elina Kauppila, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Sini Korpinen, Minja Koskela, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Otto Meri, Nina Miettinen, Seija Muurinen, Tuomas Nevanlinna, Kimmo Niemelä, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Nina Suomalainen, Tuomas Tuomi-Nikula, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen
Nej-röster: 16
Mika Ebeling, Oona Hagman, Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Eeva Kärkkäinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Mika Raatikainen, Wille Rydman, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren, Sinikka Vepsä
Blanka: 2
Arja Karhuvaara, Erkki Tuomioja
Frånvarande: 1
Matias Pajula
Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.
2 omröstningen
Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ
JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Ledamoten Mika Ebelings förslag om återremiss
Ja-röster: 66
Hilkka Ahde, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Maaret Castrén, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Oona Hagman, Juha Hakola, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Emma Kari, Elina Kauppila, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Sini Korpinen, Minja Koskela, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Otto Meri, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Tuomas Nevanlinna, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Nina Suomalainen, Tuomas Tuomi-Nikula, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen
Nej-röster: 15
Mika Ebeling, Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Eeva Kärkkäinen, Kimmo Niemelä, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Mika Raatikainen, Wille Rydman, Ilkka Taipale, Erkki Tuomioja, Thomas Wallgren, Sinikka Vepsä
Blanka: 4
Eva Biaudet, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Arja Karhuvaara, Björn Månsson
Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.
Förslag om återremiss
Ledamoten Terhi Peltokorpi understödd av ledamoten Eeva Kärkkäinen föreslog att stadsfullmäktige återremitterar ärendet för ny beredning så att höjden av den nya byggnaden hålls på sin nuvarande nivå och den nya byggnaden anpassas så att den står i harmoni med den kulturhistoriskt och stadsbildmässigt värdefulla miljön omkring den.
3 omröstningen
Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ
JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Ledamoten Terhi Peltokorpis förslag om återremiss
Ja-röster: 62
Hilkka Ahde, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Maaret Castrén, Elisa Gebhard, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Juha Hakola, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Elina Kauppila, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Sini Korpinen, Minja Koskela, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Otto Meri, Nina Miettinen, Seija Muurinen, Tuomas Nevanlinna, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Nina Suomalainen, Tuomas Tuomi-Nikula, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen
Nej-röster: 23
Pentti Arajärvi, Eva Biaudet, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Mika Ebeling, Nora Grotenfelt, Oona Hagman, Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Eeva Kärkkäinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Kimmo Niemelä, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Wille Rydman, Ilkka Taipale, Erkki Tuomioja, Thomas Wallgren, Sinikka Vepsä
Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.
Hemställningskläm
Ledamoten Björn Månsson understödd av ledamoten Arja Karhuvaara föreslog följande hemställningskläm:
Vid godkännandet av detaljplanen förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att planera Kaserntorgets nybyggnad så att den till sin stil och höjd står i harmoni med den av Engel planerade Gardeskasernen. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag.
4 omröstningen
Ledamoten Björn Månssons förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Ledamoten Björn Månssons förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 62
Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Eva Biaudet, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Maaret Castrén, Mika Ebeling, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Oona Hagman, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Pia Kopra, Laura Korpinen, Sini Korpinen, Minja Koskela, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Ajak Majok, Petra Malin, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Kimmo Niemelä, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Laura Rissanen, Wille Rydman, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Nina Suomalainen, Tuomas Tuomi-Nikula, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen
Nej-röster: 2
Mikael Jungner, Otto Meri
Blanka: 21
Hilkka Ahde, Pentti Arajärvi, Harry Bogomoloff, Tuula Haatainen, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Ville Jalovaara, Marko Kettunen, Minna Lindgren, Nina Miettinen, Amanda Pasanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Ilkka Taipale, Erkki Tuomioja, Thomas Wallgren, Juhana Vartiainen
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Björn Månssons förslag till hemställningskläm.
Omröstning 1
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahde, Hilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Alametsä, Alviina | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Ej fullmäktigegrupp |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Austero, Nita | Ej fullmäktigegrupp |
Biaudet, Eva | Ej fullmäktigegrupp |
Bogomoloff, Harry | Ej fullmäktigegrupp |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ej fullmäktigegrupp |
Castrén, Maaret | Ej fullmäktigegrupp |
Gebhard, Elisa | Ej fullmäktigegrupp |
Grotenfelt, Nora | Ej fullmäktigegrupp |
Haatainen, Tuula | Ej fullmäktigegrupp |
Haglund, Mia | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Ej fullmäktigegrupp |
Harjanne, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eveliina | Ej fullmäktigegrupp |
Helal, Fardoos | Ej fullmäktigegrupp |
Hiltunen, Titta | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Ej fullmäktigegrupp |
Honkasalo, Veronika | Ej fullmäktigegrupp |
Huff, Shawn | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Jungner, Mikael | Ej fullmäktigegrupp |
Kaleva, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Kari, Emma | Ej fullmäktigegrupp |
Kauppila, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Kettunen, Marko | Ej fullmäktigegrupp |
Kivekäs, Otso | Ej fullmäktigegrupp |
Kivelä, Mai | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Sini | Ej fullmäktigegrupp |
Koskela, Minja | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Ej fullmäktigegrupp |
Lindgren, Minna | Ej fullmäktigegrupp |
Majok, Ajak | Ej fullmäktigegrupp |
Malin, Petra | Ej fullmäktigegrupp |
Meri, Otto | Ej fullmäktigegrupp |
Miettinen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Muurinen, Seija | Ej fullmäktigegrupp |
Nevanlinna, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Niemelä, Kimmo | Ej fullmäktigegrupp |
Niskanen, Dani | Ej fullmäktigegrupp |
Nuorteva, Johanna | Ej fullmäktigegrupp |
Packalén, Tom | Ej fullmäktigegrupp |
Pajunen, Jenni | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Pasanen, Amanda | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ej fullmäktigegrupp |
Rantanen, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Ej fullmäktigegrupp |
Razmyar, Nasima | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Sarkomaa, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Sauri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Saxberg, Mirita | Ej fullmäktigegrupp |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Ej fullmäktigegrupp |
Strandén, Juhani | Ej fullmäktigegrupp |
Suomalainen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomi-Nikula, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vanhanen, Reetta | Ej fullmäktigegrupp |
Vartiainen, Juhana | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Vierunen, Maarit | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ebeling, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Hagman, Oona | Ej fullmäktigegrupp |
Halla-aho, Jussi | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Ej fullmäktigegrupp |
Kopra, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Kärkkäinen, Eeva | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Månsson, Björn | Ej fullmäktigegrupp |
Paunio, Mikko | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Rydman, Wille | Ej fullmäktigegrupp |
Taipale, Ilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vepsä, Sinikka | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Karhuvaara, Arja | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomioja, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Pajula, Matias | Ej fullmäktigegrupp |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 63 | 16 | 2 | 1 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Omröstning 2
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahde, Hilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Alametsä, Alviina | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Ej fullmäktigegrupp |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Austero, Nita | Ej fullmäktigegrupp |
Bogomoloff, Harry | Ej fullmäktigegrupp |
Castrén, Maaret | Ej fullmäktigegrupp |
Gebhard, Elisa | Ej fullmäktigegrupp |
Grotenfelt, Nora | Ej fullmäktigegrupp |
Haatainen, Tuula | Ej fullmäktigegrupp |
Haglund, Mia | Ej fullmäktigegrupp |
Hagman, Oona | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Ej fullmäktigegrupp |
Harjanne, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eveliina | Ej fullmäktigegrupp |
Helal, Fardoos | Ej fullmäktigegrupp |
Hiltunen, Titta | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Ej fullmäktigegrupp |
Honkasalo, Veronika | Ej fullmäktigegrupp |
Huff, Shawn | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Jungner, Mikael | Ej fullmäktigegrupp |
Kaleva, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Kari, Emma | Ej fullmäktigegrupp |
Kauppila, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Kettunen, Marko | Ej fullmäktigegrupp |
Kivekäs, Otso | Ej fullmäktigegrupp |
Kivelä, Mai | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Sini | Ej fullmäktigegrupp |
Koskela, Minja | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Ej fullmäktigegrupp |
Lindgren, Minna | Ej fullmäktigegrupp |
Majok, Ajak | Ej fullmäktigegrupp |
Malin, Petra | Ej fullmäktigegrupp |
Meri, Otto | Ej fullmäktigegrupp |
Miettinen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Muurinen, Seija | Ej fullmäktigegrupp |
Nevanlinna, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Niskanen, Dani | Ej fullmäktigegrupp |
Nuorteva, Johanna | Ej fullmäktigegrupp |
Packalén, Tom | Ej fullmäktigegrupp |
Pajula, Matias | Ej fullmäktigegrupp |
Pajunen, Jenni | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Pasanen, Amanda | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ej fullmäktigegrupp |
Rantanen, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Ej fullmäktigegrupp |
Razmyar, Nasima | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Sarkomaa, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Sauri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Saxberg, Mirita | Ej fullmäktigegrupp |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Ej fullmäktigegrupp |
Strandén, Juhani | Ej fullmäktigegrupp |
Suomalainen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomi-Nikula, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vanhanen, Reetta | Ej fullmäktigegrupp |
Vartiainen, Juhana | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Vierunen, Maarit | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ebeling, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Halla-aho, Jussi | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Ej fullmäktigegrupp |
Kopra, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Kärkkäinen, Eeva | Ej fullmäktigegrupp |
Niemelä, Kimmo | Ej fullmäktigegrupp |
Paunio, Mikko | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Rydman, Wille | Ej fullmäktigegrupp |
Taipale, Ilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomioja, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vepsä, Sinikka | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Biaudet, Eva | Ej fullmäktigegrupp |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Ej fullmäktigegrupp |
Månsson, Björn | Ej fullmäktigegrupp |
0
Bort
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 63 | 15 | 4 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Omröstning 3
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahde, Hilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Alametsä, Alviina | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Ej fullmäktigegrupp |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Austero, Nita | Ej fullmäktigegrupp |
Bogomoloff, Harry | Ej fullmäktigegrupp |
Castrén, Maaret | Ej fullmäktigegrupp |
Gebhard, Elisa | Ej fullmäktigegrupp |
Haatainen, Tuula | Ej fullmäktigegrupp |
Haglund, Mia | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Ej fullmäktigegrupp |
Harjanne, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eveliina | Ej fullmäktigegrupp |
Helal, Fardoos | Ej fullmäktigegrupp |
Hiltunen, Titta | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Ej fullmäktigegrupp |
Honkasalo, Veronika | Ej fullmäktigegrupp |
Huff, Shawn | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Jungner, Mikael | Ej fullmäktigegrupp |
Kaleva, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Ej fullmäktigegrupp |
Kari, Emma | Ej fullmäktigegrupp |
Kauppila, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Kettunen, Marko | Ej fullmäktigegrupp |
Kivekäs, Otso | Ej fullmäktigegrupp |
Kivelä, Mai | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Sini | Ej fullmäktigegrupp |
Koskela, Minja | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Ej fullmäktigegrupp |
Lindgren, Minna | Ej fullmäktigegrupp |
Majok, Ajak | Ej fullmäktigegrupp |
Malin, Petra | Ej fullmäktigegrupp |
Meri, Otto | Ej fullmäktigegrupp |
Miettinen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Muurinen, Seija | Ej fullmäktigegrupp |
Nevanlinna, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Niskanen, Dani | Ej fullmäktigegrupp |
Nuorteva, Johanna | Ej fullmäktigegrupp |
Packalén, Tom | Ej fullmäktigegrupp |
Pajula, Matias | Ej fullmäktigegrupp |
Pajunen, Jenni | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Pasanen, Amanda | Ej fullmäktigegrupp |
Rantanen, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Ej fullmäktigegrupp |
Razmyar, Nasima | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Sarkomaa, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Sauri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Saxberg, Mirita | Ej fullmäktigegrupp |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Ej fullmäktigegrupp |
Strandén, Juhani | Ej fullmäktigegrupp |
Suomalainen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomi-Nikula, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vanhanen, Reetta | Ej fullmäktigegrupp |
Vartiainen, Juhana | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Vierunen, Maarit | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Arajärvi, Pentti | Ej fullmäktigegrupp |
Biaudet, Eva | Ej fullmäktigegrupp |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ej fullmäktigegrupp |
Ebeling, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Grotenfelt, Nora | Ej fullmäktigegrupp |
Hagman, Oona | Ej fullmäktigegrupp |
Halla-aho, Jussi | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Ej fullmäktigegrupp |
Kopra, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Kärkkäinen, Eeva | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Månsson, Björn | Ej fullmäktigegrupp |
Niemelä, Kimmo | Ej fullmäktigegrupp |
Paunio, Mikko | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ej fullmäktigegrupp |
Rydman, Wille | Ej fullmäktigegrupp |
Taipale, Ilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomioja, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vepsä, Sinikka | Ej fullmäktigegrupp |
0
Tomt
0
Bort
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 59 | 23 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Omröstning 4
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Alametsä, Alviina | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Ej fullmäktigegrupp |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Austero, Nita | Ej fullmäktigegrupp |
Biaudet, Eva | Ej fullmäktigegrupp |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ej fullmäktigegrupp |
Castrén, Maaret | Ej fullmäktigegrupp |
Ebeling, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Gebhard, Elisa | Ej fullmäktigegrupp |
Grotenfelt, Nora | Ej fullmäktigegrupp |
Haglund, Mia | Ej fullmäktigegrupp |
Hagman, Oona | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Ej fullmäktigegrupp |
Halla-aho, Jussi | Ej fullmäktigegrupp |
Hiltunen, Titta | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Ej fullmäktigegrupp |
Honkasalo, Veronika | Ej fullmäktigegrupp |
Huff, Shawn | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Ej fullmäktigegrupp |
Kaleva, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Ej fullmäktigegrupp |
Kari, Emma | Ej fullmäktigegrupp |
Kauppila, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Kivekäs, Otso | Ej fullmäktigegrupp |
Kivelä, Mai | Ej fullmäktigegrupp |
Kopra, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Korpinen, Sini | Ej fullmäktigegrupp |
Koskela, Minja | Ej fullmäktigegrupp |
Kärkkäinen, Eeva | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Ej fullmäktigegrupp |
Majok, Ajak | Ej fullmäktigegrupp |
Malin, Petra | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Muurinen, Seija | Ej fullmäktigegrupp |
Månsson, Björn | Ej fullmäktigegrupp |
Nevanlinna, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Niemelä, Kimmo | Ej fullmäktigegrupp |
Niskanen, Dani | Ej fullmäktigegrupp |
Nuorteva, Johanna | Ej fullmäktigegrupp |
Packalén, Tom | Ej fullmäktigegrupp |
Pajula, Matias | Ej fullmäktigegrupp |
Pajunen, Jenni | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Paunio, Mikko | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ej fullmäktigegrupp |
Rantanen, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Ej fullmäktigegrupp |
Rydman, Wille | Ej fullmäktigegrupp |
Sarkomaa, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Sauri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Saxberg, Mirita | Ej fullmäktigegrupp |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Suomalainen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomi-Nikula, Tuomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vanhanen, Reetta | Ej fullmäktigegrupp |
Vepsä, Sinikka | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Vierunen, Maarit | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Jungner, Mikael | Ej fullmäktigegrupp |
Meri, Otto | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahde, Hilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Ej fullmäktigegrupp |
Bogomoloff, Harry | Ej fullmäktigegrupp |
Haatainen, Tuula | Ej fullmäktigegrupp |
Harjanne, Atte | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eveliina | Ej fullmäktigegrupp |
Helal, Fardoos | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Kettunen, Marko | Ej fullmäktigegrupp |
Lindgren, Minna | Ej fullmäktigegrupp |
Miettinen, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Pasanen, Amanda | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Ej fullmäktigegrupp |
Razmyar, Nasima | Ej fullmäktigegrupp |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Ej fullmäktigegrupp |
Strandén, Juhani | Ej fullmäktigegrupp |
Taipale, Ilkka | Ej fullmäktigegrupp |
Tuomioja, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Ej fullmäktigegrupp |
Vartiainen, Juhana | Ej fullmäktigegrupp |
0
Bort
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 60 | 2 | 20 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplaneändringens centrala innehåll
Detaljplaneändringen gäller en tomt för affärsbyggnader på Kaserngatan 19a vid Kaserntorget. Detaljplaneändringen gör det möjligt att riva den nuvarande affärsbyggnaden i två våningar och ersätta den med en ny kontors- och affärsbyggnad i tre våningar. Dessutom syftar man till att bygga ut källarlokalerna så att nybyggnadens underjordiska parkeringslokaler kan kopplas ihop med Kaserntorgets nuvarande parkeringsanläggning. Detaljplaneområdet omfattar även Kaserntorget och de omgivande gatuområdena, men meningen är att dessas ovanjordiska delar bevaras som sådana och skyddas till nödvändiga delar.
Målet är att öka antalet besökare i stadskärnan genom att öka ytan av högklassiga kontorslokaler i ett område som är lättillgängligt och där efterfrågan på kontor är stor. Ett annat mål är att göra närområdet livligare och bättre koppla ihop byggnaden funktionellt med såväl torgområdet som Kaserngatan genom att öppna affärslokalerna i våningen i marknivå åt båda håll. Serviceutbudet i området bevaras på sin nuvarande nivå eller förbättras. Syftet är att uppföra en stadsbildmässigt högklassig byggnad för verksamhetslokaler på affärsbyggnadens plats. Av nybyggnaden krävs exceptionellt högklassigt byggande. Byggnaden ska anpassas efter den värdefulla byggda kulturmiljön av riksintresse, vilket förutsätter bland annat att byggnadens höjd begränsas så att den inte blir högre än takfotshöjden på huvudbyggnaden i det historiskt värdefulla Gardets kasernkvarter. Man ska dessutom fästa särskild uppmärksamhet vid byggnadens arkitektur. Byggarbetenas kvalitetsnivå säkerställs genom flera detaljplanebestämmelser.
I detaljplanen har man i synnerhet strävat efter att främja förutsättningarna för näringsverksamhet genom att öka mängden moderna verksamhetslokaler och högklassiga kommersiella lokaler i stadskärnan utgående från att byggandet inte äventyrar den historiska miljöns särskilda värden.
Detaljplaneändringen möjliggör 3 000 m² ny våningsyta för kontorslokaler. Ovan jord ska det finnas affärslokaler på minst 1 600 m² vy och under jord minst 2 070 m² vy. Enligt detaljplanelösningen, som följer referensplanen, förblir ytan för affärslokaler nästan oförändrad. Antalet arbetstillfällen ökar med cirka 120. Tomtexploateringstalet för byggandet ovan jord är e=3,0.
Detaljplaneändringen har särskilt den effekten att antalet besökare i stadens centrum ökar och den kommersiella servicens kvalitet förbättras. Nybyggnaden ändrar det stadsbildmässiga uttrycket av den värdefulla byggda kulturmiljön av riksintresse, dock utan att äventyra dess värden.
Beslut som detaljplaneändringen bygger på
Enligt Generalplan 2016 för Helsingfors är området ett affärs- och servicecentrum C1 som utvecklas som ett till funktionerna omväxlande område för kommersiell och offentlig service, verksamhetslokaler, förvaltning, boende, parker, rekreations- och motionsservice samt stadskultur. Byggnadernas våningar i marknivå och mot gatan ska i första hand anvisas som affärslokaler. Området är fotgängardominerat. Området skiljer sig från sin omgivning som mer effektivt och funktionellt mångsidigare. Utgångspunkten är att den totala ytan för affärslokaler och verksamhetslokaler inte minskar. Vid ändring av användningsändamålet för en byggnad eller för en del av en byggnad ska man säkerställa att den funktionellt mångsidiga och blandade strukturen som är karaktäristisk för centrum bevaras. Vid ändringar av användningsändamål ska en granskning av området genomföras. Detaljplaneändringen stämmer överens med Generalplan 2016 för Helsingfors.
Enligt Helsingfors underjordiska generalplan 2021 (nr 12704) är det fråga om ett område för utveckling under jord i centrum. Största delen av detaljplaneområdet hör dessutom till ett område med nuvarande byggda underjordiska utrymmen och tunnlar. Existensen av nuvarande underjordiska utrymmen och tunnlar ska beaktas och deras funktions- och utvecklingsförutsättningar ska säkerställas. I Helsingfors underjordiska generalplan finns reserveringar både för Kaserntorgets parkeringsanläggning och för tunnlar för samhällsteknisk försörjning. I området för detaljplaneändring finns även en reservering för en tvärgående snabbspårvägstunnel i centrum, som föreslås i den underjordiska generalplanen. Reserveringen ställer villkor på bland annat anläggningen av energibrunnar i området. Detaljplaneändringen äventyrar inte möjligheterna att genomföra projekt i enlighet med den underjordiska generalplanen. Detaljplanelösningen stämmer överens med den underjordiska generalplanen.
Stadsfullmäktige godkände 13.10.2021 Helsingfors stadsstrategi för 2021–2025, Läge för tillväxt. Detaljplaneandringen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål bland annat genom att främja ökningen av arbetstillfällen och tillväxten av servicens volym och intensitet i centrum och värna om områdets särpräglade identitet genom att komplettera den befintliga byggda miljön på ett sätt som beaktar områdenas särdrag. Dessutom genomför detaljplaneändringen åtgärder i enlighet med den av stadsstyrelsen 22.5.2023 godkända utvecklingsbilden 2032 för markanvändningen i stadskärnan, såsom att skapa en livligare gatubild med affärslokaler i byggnadernas våningar i marknivå, reservera stadskärnan för funktioner som erbjuder många arbetstillfällen, utveckla den underjordiska parkeringshelheten, bevara det stadsrum som är öppet för alla och göra det möjligt att ordna evenemang. Den aktuella detaljplaneändringen anges i utvecklingsbilden som ett betydande utvecklingsprojekt för stadskärnans funktionalitet.
Områdets förutsättningar och nuläge
Kaserntorget är en historisk paradplats i Helsingfors historiska stenstads centrum. I Gardets kasernkvarter vid torgets södra kant finns en officersbyggnad som ritades av C.L. Engel och som bildar en paradfasad mot torget. Även de övriga kvartersfasaderna mot torget är exceptionellt anslående och de flesta av husen är också skyddade. Husen är främst affärs- och kontorsbyggnader, men det finns också några bostäder i husen kring torget. Hela torgområdet hör till Gardets kaserns värdefulla byggda kulturmiljö av riksintresse (RKY) i Museiverkets inventering.
Torget har stenbeläggning och kantas av träd i tre kanter. Under torget finns Kaserntorgets parkeringsanläggning med cirka 420 bilplatser. Infarterna till anläggningen ligger i torgets östra kant.
Affärsbyggnaden i Kaserntorgets västra del uppfördes år 1960 (arkitekt Iikka Martas). Utställnings- och affärsbyggnaden med bandfönster var ursprungligen tänkt som en tillfällig konstruktion. Den har anpassats efter markytan som sluttar mot torget så att byggnaden har en våning på Kaserngatans sida och två våningar på Kaserntorgets sida.
För området gäller två detaljplaner som är från 2003 och 1999. Affärsbyggnadens tomt har betecknats som ett kvartersområde för affärsbyggnader där byggrätten för det huvudsakliga användningsändamålet är 3 040 m² vy. Dessutom får samlings- och idrottslokaler på 940 m² vy byggas i källaren. Det tillåtna maximiantalet våningar är två och det tillåtna maximihöjdläget för yttertaket är +16,5. Torgområdet har i detaljplanen betecknats som en öppen plats som är värdefull kulturhistoriskt och för stadsbilden. Under torget har det anvisats lokaler för en underjordisk parkeringsanläggning och i torgets östra kant infarter till anläggningen.
Helsingfors stad äger torg- och gatuområdena. Kvartersområdet är privatägt. Detaljplanen har utarbetats på ansökan och innehållet har diskuterats med den sökande.
Kostnader för detaljplanelösningen
Att bygga enligt detaljplanelösningen förutsätter att en fjärrvärmeledning som löper genom tomten flyttas till Kaserngatan. Flyttningen har beräknats medföra kostnader på cirka 30 000 euro. I de fortsatta förhandlingarna kommer parterna överens om hur kostnaderna ska fördelas. Projektet ansvarar för eventuella konsekvenser för Kaserntorgets konstruktioner av stödarbetena i den nuvarande parkeringsanläggningen samt för att återuppbygga konstruktionerna.
Detaljplaneändringen höjer tomtens värde. Markanvändningsavtalet och föravtalet om fastighetsaffären, vilka detaljplaneändringen förutsätter, godkändes på stadens vägnar genom tomtchefens beslut 9.12.2024 (§ 71) och undertecknades 7.1.2025.
Växelverkan under beredningen av detaljplanen
Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen samt bemötandena till påpekandena i dessa.
Myndighetssamarbete
Under beredningen av detaljplaneändringen har man samarbetat med olika aktörer inom stadsmiljösektorn och dessutom med följande myndigheter:
- stadsmuseet inom kultur- och fritidssektorn
Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde byggnadens betydelse i stadsbilden i förhållande till den historiska miljön, torgområdet och Gardets kaserns huvudbyggnad, beaktande i detaljplanen av behovet att flytta ledningar och kostnaderna för detta samt tillräckliga reserveringar för underjordiska lokaler, behovet att bevara befintliga säkerhetsstrukturer och säkerhetsarrangemang och vidareutveckla dessa kring Gardets kvarter samt behovet att lägga till Försvarsmakten som en expertmyndighet i beredningen av detaljplanen.
De frågor som tagits upp i ställningstagandena har beaktats i planläggningen så att riktlinjerna för byggnadens arkitektur och höjd, som togs fram i förhandlingarna med stadsmuseet, har tagits upp som detaljplanebestämmelser. En separat byggbarhetsutredning har upprättats för projektet. Alla kommunaltekniska reserveringar i området har beaktats i utredningen. Staden anhåller om utlåtande om detaljplaneförslaget hos både Försvarsmakten och Senatfastigheter i syfte att kunna beakta säkerhetsarrangemangen för Gardets kvarter på ett ändamålsenligt sätt.
Åsikter
Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde nybyggnadens höjd och överdrivna storlek, nybyggnadens arkitektur, bedömning av konsekvenserna för landskapet, äventyrande av den riksomfattande kulturmiljöns värden, splittring av den historiska öppna platsens utformning, privatisering av offentliga lokaler, behövliga expertutlåtanden, projektets motstridighet mot generalplanen i fråga om affärslokaler i bottenvåningen, gaturummets och torgområdets livlighet, tjänsternas tillgänglighet, förlust av vyer från lägenheterna i de mittemot belägna byggnaderna och försämring av ljusförhållandena i dessa, nybyggnadens inverkan på fåglarnas förhållanden och möjligheterna att öka fåglarnas boplatser, trafikarrangemangens smidighet under byggnadstiden, kortheten av framläggningstiden för programmet för deltagande och bedömning och dess beredningsmaterial, jämlik behandling av projekt, illustrationernas felaktighet och slarvigheten i planeringen av de tekniska lösningarna i planen, såsom parkering och ventilation, samt pålitligheten hos den som anhållit om detaljplaneändring.
Åsikterna har beaktats i planläggningen genom diskussioner om bevarande av kulturmiljöns värden och anpassning av nybyggnaden efter såväl torgområdets stadsbild som värdena hos Gardets kasern i nära samarbete med Helsingfors stadsmuseum. Parterna har kommit överens om villkor som har tagits upp som detaljplanebestämmelser. Referensplanen har ändrats i fasen för deltagande och bedömning så att affärslokaler och kaféer som öppnar sig mot gatan har lagts till i bottenvåningen. Dessutom har affärsvåningen fått fler fönster. För att göra det möjligt att bygga ingångarna och montera fönstren har byggnaden höjts med en dryg meter, dock så att takhöjden fortfarande är lägre än Huvudstabens takfot. Detaljplanebestämmelsernas krav på affärslokaler gäller både torgets och gatans sida. Glasytorna på nybyggnadens fasader har i referensplanen mönstrats, vilket dämpar återskenet i omgivningen och förebygger risken för fågelkollisioner. I detaljplanen anges en bestämmelse om behandlingen av glasytorna.
Det kom in 9 skriftliga åsikter.
Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)
Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 18.1–16.2.2024, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen.
Det gjordes åtta anmärkningar mot detaljplaneförslaget. En av anmärkningarna var en rättelse till en anmärkning som hade lämnats in tidigare. En skrivelse kom in utanför framläggningstiden. Skrivelsen var en komplettering till en anmärkning som hade lämnats in tidigare. Anmärkningar gjordes bland annat av föreningar som är specialiserade på skyddet av kulturmiljöer samt husbolag i närområdet.
Påpekandena i anmärkningarna gällde nybyggnadens överdrivna storlek och i synnerhet höjd, äventyrande av skyddsmålen för ett område som har klassificerats som en byggd kulturmiljö av riksintresse (RKY 2009), splittring av den öppna platsens utformning och försämring av de omgivande värdefulla byggnadernas synlighet, inskränkning av skyddsbestämmelsen för den öppna platsen, behovet att upprätta en separat kulturmiljöutredning av Kaserntorgets helhet, nybyggnadens arkitektur, försämring av vyerna från de mittemot belägna lägenheterna och ljusförhållandena i dessa, behandlings- och beslutsprocessen för detaljplaneändringsprojektet, bristen på en sådan områdesgranskning som förutsätts i generalplanen samt efterfrågan på kontors- och affärslokaler. I en av anmärkningarna framfördes ett önskemål om att dagligvarubutiken skulle få tillfälliga ersättande lokaler under rivnings- och byggtiden.
Påpekandena i skrivelsen kompletterade de påpekanden som framfördes i anmärkningarna och gällde i synnerhet splittring av Kaserntorgets rumsliga utformning och nybyggnadens höjd samt att illustrationerna i referensplanen inte ger en riktig uppfattning om konsekvenserna för stadsbilden. Skrivelsen har kompletterats med illustrationer som åskådliggör nybyggnadsmassans volym med hjälp av en 3D-modell.
Följande aktörer gav utlåtande:
- Helen Ab
- Helen Elnät Ab
- samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM)
- Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen)
- stadsmuseet
- social-, hälsovårds- och räddningssektorn (räddningsverket)
Påpekandena i utlåtandena gällde nybyggnadens storlek och nybyggnadens konsekvenser för den värdefulla miljön samt bestämmelserna om nybyggnadens höjd och exteriör i förslaget till detaljplaneändring. Stadsmuseets utlåtande 13.2.2024 framgår av beslutshistorian. Dessutom gällde påpekandena en fjärrvärmeledning som nu löper genom tomten och behovet att flytta ledningen, en transformatorstation i den nuvarande byggnaden och byggande av ett nytt rum för transformatorstationen, beredskapen att anlägga ett separat dagvattenavlopp samt brand- och räddningssäkerheten.
Åtgärder efter att förslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna, skrivelsen och myndighetsutlåtandena om förslaget till detaljplaneändring i sammandrag och bemötandena till de påpekanden som framförts i dessa.
Det som ingår i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanemålen och i den utsträckning det är ändamålsenligt.
Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).
De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter. Separata förhandlingar har förts per e-post bland annat om de ändringar som gäller intressena hos den som har anhållit om detaljplaneändring. Två arbetsmöten har hållits med stadsmuseet och sökanden. På dessa behandlades de referensplaner som togs fram efter att förslaget var offentligt framlagt.
Fortsatta åtgärder
Stadsstyrelsen instämmer i den av stadsmiljönämnden godkända uppmaningen om att man i den mer detaljerade planeringen av byggnaden söker sätt som gör att nybyggnaden uppfattas som en så lätt byggnadsmassa som möjligt vid det värdefulla torget. Stadsstyrelsen framhäver de detaljplanebestämmelser som ställer krav på en hög kvalitetsnivå och tidlös byggstil för nybyggnaden samt anpassning av arkitekturen till omgivningens värdefulla stadsbild.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Befogenheter
Stadsfullmäktige fattar beslut om godkännande av detaljplaneändringar.
Kaupunginhallitus 03.02.2025 § 75
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 3. kaupunginosan (Kaartinkaupunki) korttelin 3210 sekä katu- ja torialueiden asemakaavan muutoksen 10.9.2024 päivätyn piirustuksen nro 12762 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Käsittely
Vastaehdotus:
Marcus Rantala: Lisätään uusi kappale esittelijän perusteluihin kohtaan jatkotoimenpiteet: "Kaupunginhallitus yhtyy kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymään kehotukseen siitä, että itse rakennuksen tarkemmassa suunnittelussa pyritään etsimään keinoja, joilla uudisrakennus hahmottuu mahdollisimman kevyenä rakennusmassana arvokkaan torin laidalla. Kaupunginhallitus korostaa niitä kaavamääräyksiä, joilla on asetettu tulevan rakennuksen toteutukselle vaatimus korkeasta laatutasosta, ajattomuudesta ja arkkitehtuurin sovittamisesta ympäristön arvokkaaseen kaupunkikuvaan."
Kannattaja: Tuomas Rantanen
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
27.01.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154
Kaupunkiympäristölautakunta 17.09.2024 § 461
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 10.9.2024 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12762 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 3. kaupunginosan (Kaartinkaupunki) korttelia 3210 sekä katu- ja torialueita.
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin sekä nähtävilläoloajan ulkopuolella kirjallisesti esitettyyn mielipiteeseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
- kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijalta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
- Kiinteistö Oy Kasarmitorin Kauppakeskus: 7 000 euroa
Rakennuksen jatkosuunnittelussa pyritään etsimään keinoja, joilla uudisrakennus hahmottuu mahdollisimman kevyenä rakennusmassana arvokkaan torin laidalla.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Sinikka Lahti. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Palautusehdotus:
Silja Borgarsdottir Sandelin: Palautetaan asia uudelleen valmisteltavaksi niin, että kaavaratkaisu mahdollistaa nykyisen rakennuksen purkamisen ja korvaamisen uudella kaksikerroksisella toimisto- ja liikerakennuksella.
Palautuksen aikana tarkastellaan myös miten uudisrakennuksen julkisivun suunnittelussa voisi huomioida alueen muiden vanhojen rakennusten tyylit ja pyrkiä sovittamaan uudisrakennus ympäristöönsä.
Kannattaja: Mika Raatikainen
Vastaehdotus:
Noora Laak: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Rakennuksen jatkosuunnittelussa pyritään etsimään keinoja, joilla uudisrakennus hahmottuu mahdollisimman kevyenä rakennusmassana arvokkaan torin laidalla."
Kannattaja: Jenni Hjelt
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Noora Laakin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Silja Borgarsdottir Sandelinin palautusehdotuksen mukaisesti.
Jaa-äänet: 11
Jenni Hjelt, Olli-Pekka Koljonen, Noora Laak, Otto Meri, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki, Sameli Sivonen
Ei-äänet: 2
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mika Raatikainen
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 11–2.
10.09.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Sinikka Lahti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37478
Mikko Juvonen, tiimipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37252
Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 13.2.2024
Asemakaavoituspalvelu on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa asemakaavan muutosehdotuksesta Kaartinkaupungin tontilla 3210/3, osoitteessa Kasarmikatu 19a. Kaupunginmuseo arvio kaavahanketta kulttuuriympäristön näkökulmasta ja on päättänyt antaa seuraavan lausunnon.
Kasarmitorilla nykyisin sijaitseva liikerakennus halutaan korvata kookkaammalla uudisrakennuksella. Asemakaavan muutoksessa torialue suojellaan sa-määräyksellä, historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaana torina. Torialuetta reunustavat puurivit tulee säilyttää tai tarvittaessa uusia, toripinnan tulee olla luonnonkivinen ja muiltakin osin käyttää aikakaudelle tyypillisiä materiaaleja. Diagonaaliset kulkureitit torin halki tulee pitää vapaina terassi- tms. rakenteista. Muualla mahdollisia terasseja saa aidata ainoastaan kevyin, ympäristöön sopivin avokaitein ja istutuksin. Torilla sijaitseva kulttuurihistoriallisesti arvokas kioskirakennus saa suojelumerkinnän sr, joka turvaa sen säilymisen, mutta mahdollistaa sen siirtämisen torialueella.
Suunnittelualueella sijaitseva Kasarmikatu 19a liikerakennuksen rakennutti Kasarmintorin näyttelyhalli Oy ja sen suunnitteli arkkitehti Iikka Martas. Rakennus valmistui vuonna 1960. Alun perin väliaikaiseksi tarkoitettu pitkä ja matala näyttely- ja liikerakennus on kaksikerroksinen ja siinä on kaksi kellarikerrosta: yläkellari oli alun perin näyttelytilana ja alakellarissa oli paikoitus ja mm. väestönsuoja. Kasarmitorin suuntaan aukeavan julkisivun takana oli näyttelyhallin parveke, ravintola ja huoltoasema. Kasarmikadun puolella oli KOP:n konttori, myymälätiloja ja hallimyymälä täynnä myyntikoppeja. Nykyisinä käyttäjinä rakennuksessa ovat mm. päivittäistavaramyymälä, posti, tanssikoulu ja pikaruokaravintola. Kaksikerroksinen rakennus on melko tyypillinen esimerkki aikakautensa liikearkkitehtuurista ikkunanauhoineen ja tiiliseinineen. Yksityiskohdissa ikkunalinjan yläpuolella ja räystäslinjassa, oli käytetty ajalle modernia eloksoitua poimutettua alumiinilevyä. Rakennus sijaitsee Rky-2009 alueella, Kaartin kasarmin valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö. Tori oli mukana jo Johan Albreht Ehrenströmin vuonna 1812 laatimassa Helsingin ensimmäisessä asemakaavassa. Kaartin kasarmikorttelilla on tärkeä kansallinen symboliarvo suomalaisen sotaväen historiallisena toimintaympäristönä, ensin Kaartin kasarmina ja sittemmin puolustusministeriön ja pääesikunnan toimitiloina. Kasarmitori on kulttuurihistoriallisesti arvokas aukiotila ja ympäristökokonaisuus (Helsingin yleisten alueiden arvoympäristöt – inventointi 2007.) Aukiota ympäröi merkittävää eri aikakausilta periytyvää rakennusperintöä.
Alueella on voimassa kaksi asemakaavaa nro 10621 (tullut voimaan 19.6.2003) ja nro 10529 (tullut voimaan 29.1.1999). Kaupparakennuksen tontti on merkitty liikerakennusten korttelialueeksi, jonka pääkäyttötarkoituksen mukainen rakennusoikeus on 3 040 k-m2, minkä lisäksi kellariin saa rakentaa 940 k-m2 kokoontumis- ja liikuntatiloja. Suurin sallittu kerrosluku on 2 ja vesikaton ylin sallittu korkeusasema +16.5. Torialue on asemakaavassa merkitty kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaaksi aukiotilaksi.
Kaavaratkaisu mahdollistaa nykyisen, kaksikerroksisen kaupparakennuksen purkamisen ja korvaamisen uudella, kolmikerroksisella toimisto- ja liikerakennuksella. Viitesuunnitelmassa (Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki, suunnitelma päivätty 10.3.2023) nykyisen rakennuksen korvaava uudisrakennus on kolme maanpäällistä kerrosta käsittävä toimisto- ja liikerakennus. Maanalaisia tiloja on kahdessa kerroksessa. Uutta toimistokerrosalaa mahdollistetaan 3 000 k-m2. Liiketilojen määrä pysyy nykytilanteeseen nähden lähes ennallaan. Työpaikkamäärän lisäys on arviolta n. 120
Rakennuksen ylimmäksi sallituksi korkotasoksi on määritelty +24,8, jotta se pysyy Kaartin kasarmin päärakennuksen räystäskoron alapuolella. Myös tekniset tilat tulee integroida rakennukseen, eikä niitä saa sijoittaa katolle. Julkisivujen ja vesikaton arkkitehtuuri tulee sovittaa ympäristön arvokkaaseen kaupunkikuvaan ja julkisivumateriaalien tulee olla laadukkaita ja aikaa kestäviä. Rakennusalan kulmat on pyöristetty paviljonkimaisen vaikutelman aikaansaamiseksi.
Aiemmassa oas-vaiheen lausunnossaan (1.12.2020) Helsingin kaupunginmuseo katsoi, että uudisrakentamista harkittaessa on olennaista tiedostaa ympäristön hierarkia. Paikalla sijaitsevan rakennuksen kulttuurihistorialliset ja arkkitehtoniset arvot eivät kaupunginmuseon näkemyksen mukaan edellyttäneet suojelua, mikä mahdollistaa sen korvaamisen uudisrakennuksella. Arvoympäristössä uudisrakennuksen tulee olla alisteinen Kaartin kasarmin päärakennukselle. Päärakennuksen räystäs muodostaa koron, jonka alle uuden rakennuksen korkeuden tulee jäädä, jotta päärakennus, joka on nykyään puolustusministeriön käytössä, säilyy aukion dominanttirakennuksena. Uudisrakennuksen rooli ja koko tulee huomioida myös siinä, että se ei rajaa toria, vaan sijoittuu toriaukiolle.
Uudisrakennuksen toteutuminen vaikuttaisi merkittävällä tavalla arvoympäristöön. Olemassa oleva rakennus on Kasarmikadun puolella yksikerroksinen, mutta kaksikerroksinen uudisrakennus nousisi huomattavasti nykyistä korkeammaksi. Vaikka asemakaavassa on rajoitettu uudisrakennuksen korkeusasemaa siten, ettei se nouse Kaartin kasarmin päärakennuksen räystäskoron yläpuolelle, muutos on kuitenkin suuri verrattuna olevan rakennuksen mittasuhteisiin. Viitesuunnitelmaa on muutettu osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheesta siten, että Kasarmikadun puolelle maantasoon on lisätty kadulle aukeavia liike- ja aulakahvilatiloja sekä ikkunoita kauppakerrokseen. Sisäänkäyntien ja ikkunoiden mahdollistamiseksi rakennuksen korkoa on kasvatettu reilulla metrillä. Kaupunginmuseon näkemyksen mukaan uudisrakennuksen korkeutta tulee minimoida eikä kasvattaa. Kerroskorkeuden (noin 4 m) madaltamisella ja oas-vaiheen ratkaisulla Kasarmikadun puolella päästäisiin maltillisempaan lopputulokseen. Uudisrakennuksen korkomaailman tulee jäädä alisteiseksi kasarmirakennuksen suhteen esitettyä selkeämmin. Leveärunkoisen uudisrakennuksen kappalemainen hahmo yhtenäisellä ja vertikaalisuutta korostavalla julkisivukäsittelyllä ei jää alisteiseksi kasarmirakennukselle vaan päinvastoin se tuottaa kilpailijan kasarmirakennukselle, mikä ei ollut kaavamuutoksen tavoitteiden mukaista.
Kaupunginmuseo edellyttää, että sen esiin tuomat kommentit otetaan huomioon asemakaavan muutoksessa.
Lisätiedot
Sari Saresto, kulttuuriympäristöpäällikkö, puhelin: 09 310 36483
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 10.11.2023 § 64
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12762 pohjakartan kaupunginosassa 3 Kaartinkaupunki. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12762
Kaupunginosa: 3 Kaartinkaupunki
Kartoituksen työnumero: 46/2021
Pohjakartta valmistunut: 24.7.2023
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Kari Rajala, paikkatietosuunnittelija, puhelin: 09 310 31976
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 1.12.2020
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelu on pyytänyt kaupunginmuseolta lausuntoa otsikon asiassa. Museo tarkastelee hanketta perustehtävänsä mukaisesti kulttuuriympäristön
vaalimisen näkökulmasta ja lausuu kantanaan seuraavaa.
Asemakaavan muutos koskee Kasarmitorin kaupparakennuksen tonttia osoitteessa Kasarmikatu 19a (Kaartinkaupunki). Asemakaava-alueeseen kuuluu myös Kasarmitori sekä ympäröiviä katu-alueita maanalaisten tilavarauksien takia. Nykyinen kaupparakennus on tarkoitus purkaa ja tilalle rakentaa 3-kerroksinen toimisto- ja liikerakennus. Päivittäistavaramyymälä siirtyy osin maan alle ja lisäksi maanalaisiin tiloihin on suunnitteilla pysäköintitiloja, jotka yhdistettäisiin Kasarmitorin pysäköintilaitokseen. Torin maanpäälliset järjestelyt säilyvät lähtökohtaisesti ennallaan. Tavoitteena on mahdollistaa toimitilojen uudistaminen ja lisärakentaminen korkeatasoisella arkkitehtuurilla ja historialliseen ympäristöön sovittaen.
Nykyistä liikerakennusta koskeva asemakaava on vuodelta 1998. Tontti on siinä merkitty liikerakennusten korttelialueeksi, jonka pääkäyttötarkoituksen mukainen rakennusoikeus on 3040 k-m², minkä lisäksi kellariin saa rakentaa 940 k-m² kokoontumis- ja liikuntatiloja. Suurin sallittu kerrosluku on kaksi ja vesikaton ylin sallittu korkeusasema on +16,5. Torialueen asemakaava on vuodelta 1999 ja torialue on siinä merkitty kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaaksi aukiotilaksi. Torin alle on osoitettu tila maanalaiselle pysäköintilaitokselle ja sen ajoluiskat torin itälaidalle. Lisäksi torin reunoille on osoitettu puurivejä, sekä paikat ilmanvaihtokanaville, kioskille ja sisäänkäyntirakennukselle maanalaisiin tiloihin. Helsingin yleiskaavassa 2016 alue on merkitty liike- ja palvelukeskusta C1 -alueeksi.
Suunnittelualueella sijaitseva Kasarmikatu 19a liikerakennuksen rakennutti Kasarmintorin näyttelyhalli Oy ja sen suunnitteli arkkitehti Iikka Martas. Rakennus valmistui vuonna 1960. Alun perin väliaikaiseksi tarkoitettu pitkä ja matala näyttely- ja liikerakennus on kaksikerroksinen ja siinä on kaksi kellarikerrosta: yläkellari oli alun perin näyttelytilana ja alakellarissa oli paikoitus ja mm. väestönsuoja. Kasarmitorin suuntaan aukeavan julkisivun takana oli näyttelyhallin parveke, ravintola ja huoltoasema. Kasarmikadun puolella oli KOP:n konttori, myymälätiloja ja hallimyymälä täynnä myyntikoppeja. Nykyisinä käyttäjinä rakennuksessa ovat mm. päivittäistavaramyymälä, posti, tanssikoulu ja pikaruokaravintola. Rakennuksesta on laadittu rakennushistoriallinen dokumentointi vuonna 2018 arkkitehtitoimisto ark-byroon toimesta. Kasarmitorilla sijaitsi ennen nykyistä liikerakennusta arkkitehti Selim A. Lindqvistin piirtämä kauppahalli, joka purettiin vuonna 1958.
Suunnittelualue kuuluu Kaartin kasarmin valtakunnallisesti merkittävään rakennetun kulttuuriympäristöön (RKY 2009). Kaartin kasarmikorttelilla on tärkeä kansallinen symboliarvo suomalaisen sotaväen historiallisena toimintaympäristönä, ensin Kaartin kasarmina ja sittemmin puolustusministeriön ja pääesikunnan toimitiloina. C.L. Engelin suunnittelema päärakennuksen pääfasadi avautuu edusaukiolle eli Kasarmitorille. Tori on arvotettu kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi aukiotilaksi ja ympäristökokonaisuudeksi Helsingin yleisten alueiden arvoympäristöt -inventoinnissa 2007.
Helsingin kaupunginmuseo katsoo, että uudisrakentamista harkittaessa on olennaista tiedostaa ympäristön hierarkia. Arvoympäristössä uudisrakennuksen tulee olla alisteinen Kaartin kasarmin päärakennukselle. Päärakennuksen räystäs muodostaa koron, jonka alle uuden rakennuksen korkeuden tulee jäädä, jotta päärakennus, joka on nykyään puolustusministeriön käytössä, säilyy aukion dominanttirakennuksena. Uudisrakennuksen rooli ja koko tulee huomioida myös siinä, että se ei rajaa toria, vaan sijoittuu toriaukiolle. Rakennuksen tulee olla laadukas arkkitehtuuriltaan ja materiaaleiltaan. Aineistosta puuttuu näkymä Kasarmikadun suunnasta etelää kohti: tässä näkymässä uudisrakennus ilmeisesti peittäisi Kaartin kasarmin päärakennuksen.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelman aineistona on viitesuunnitelma (Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki, suunnitelma päivätty 6.11.2020). Suunnitelmassa esitetty, nykyisen rakennuksen korvaava uudisrakennus on kolme maanpäällistä kerrosta käsittävä toimisto- ja liikerakennus. Maanalaisia tiloja on kahdessa kerroksessa. Rakennusala ei suurene nykyisestä. Museon edustaja on osallistunut viitesuunnitelman kehittämiseen liittyviin kokouksiin kaupunkiympäristön toimialan kutsumana ja katsoo, että suunnittelussa on noudatettu yhdessä sovittuja linjauksia.
Lisätiedot
Johanna Björkman, tutkija, puhelin: +358 9 310 36473
Detta beslut publicerades 05.03.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser eller för vars område byggnadsordningen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens besöksadress är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolen är öppen måndag–fredag kl. 8.00-16.15.
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Till besvärsskriften ska fogas
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Föredragande
Upplysningar
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154