Vuokraus, kioskipaikkojen maanvuokrasopimusten jatkaminen eri puolelta kaupunkia

HEL 2020-010541
Ärendet har nyare handläggningar
§ 179
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kioskipaikkojen maanvuokrasopimusten jatkaminen

Tiimipäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan alueiden käyttö ja valvonta -yksikön alueidenkäytön tiimipäällikkö päätti, että 31.12.2020 päättyviä alueidenkäyttö ja valvonta -yksikön hallinnoimien kioskipaikkojen maanvuokrasopimuksia voidaan vuokralaisen suostumuksella jatkaa 31.12.2021 asti.

Yritykset ja kohteet, joita jatkosopimus koskee on eritelty päätöksen liitteessä.

Edellytyksenä sopimuksen jatkamiselle on, että vuokralainen suostuu vuokrasopimuksen jatkamiseen. Edellytyksenä on lisäksi, että vuokralainen on hoitanut voimassa olevan vuokrasopimuksensa mukaiset vuokravelvoitteet sovitusti. Lisäksi kioskipaikan sopimusvuokralainen on velvollinen huolehtimaan siitä, että hänellä on voimassa oleva rakennusvalvonnan myöntämä toimenpidelupa kohteelle.

Päätöksen perustelut

Kioskipaikkojen kilpailutusta on valmisteltu vuoden 2020 aikana yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan eri palvelujen kanssa. Kaupunkiympäristön toimialan asiantuntijat ovat tehneet nykyiselle kioskiverkostolle kokonaisvaltaisen tarkastelun, jossa on arvioitu kunkin kioskipaikan tilankäyttöä sekä kaupunkikuvallisia ja liikenteellisiä näkökohtia. Kilpailutettavat kohteet ovat valikoituneet tämän kioskipaikkoja koskevan kokonaistarkastelun perusteella. Kilpailutuksen jälkeen olemassa olevaa kioskiverkostoa kehitetään tarpeen vaatiessa.

Kioskipaikkoja koskevien kilpailutuskriteerien määrittely on vielä kesken (HEL 2019-012529). Tämän vuoksi kilpailutus siirtyy ja vuokrasopimuksia jatketaan yhdellä vuodella eteenpäin niiden vuokralaisten osalta, jotka suostuvat vuokrasopimuksen jatkamiseen ja täyttävät edellytykset vuokrasopimuksen jatkamiselle.

Esitettävät muutokset kioskipaikkaverkostossa

Kioskipaikkoja koskevan kokonaistarkastelun (tilankäyttö sekä kaupunkikuvalliset ja liikenteelliset näkökohdat) perusteella osa kioskipaikoista siirretään toiseen sijaintiin tai poistetaan käytöstä. Kioskipaikkojen vuokrausperiaatteista tullaan tekemään erillinen päätös kaupunkiympäristölautakunnassa syksyn 2020 aikana.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.5.2018 § 251 perusteella on alueidenkäytön tiimipäällikölle delegoitu oikeus päättää maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Alueidenkäyttö-tiimin päällikkö päättää ulkomainoslaitteisiin, sähköautojen latauspaikkoihin, kaupunkipyöräpaikkoihin, kioskipaikkoihin ja terassialueisiin liittyvistä sopimuksista siten, että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on enintään 6 kuukautta ja määräaikaisten sopimusten kesto enintään 10 vuotta, kun on vahvistettu yleiset vuokrausperiaatteet.

Detta beslut publicerades 27.10.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Jarmo Talvasto, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38817

jarmo.talvasto@hel.fi

Annika Vahter, tekninen asiantuntija, puhelin: 09 310 39545

annika.vahter@hel.fi

Beslutsfattare

Jarmo Talvasto
vs. tiimipäällikkö

Bilagor

1. Kioskipaikat
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.