En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, liikennemerkkivaneri, rakentamispalveluliikelaitos, Stara

HEL 2020-012279
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Liikennemerkkivaneri, puitejärjestely 1.4.2021 - 31.3.2023

Verkställande direktör

Päätös

Staran toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan
yksikönjohtajan tekemään puitesopimuksen liikennemerkkivanereista 1.4.2021 - 31.3.2023 seuraavan tarjoajan kanssa:

  • Stark Suomi Oy

Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimustilauksia sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan ennakoitu arvo optiokausi mukaan lukien on n. 500 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, joka määritellään suurimman vertailupistekertymän perusteella. Vertailupistekertymä saadaan laskemalla yhteen hinta sekä laatupisteet.

Hinnan osuus on 65 pistettä. Laadun pisteytys yhteensä 35 pistettä.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara pyysi tarjousta liikennemerkkivanerista. Tilaukset kohdistuvat pääasiassa Staran Rakennustekniikan Konepajan puutyöosaston liikennemerkki- ja opastetaulu tuotantoon.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2023 saakka. Tarjouksen hinnat ovat kiinteät kuusi (6) kuukautta sopimuksen allekirjoituksesta lukien, jonka jälkeen toimittaja voi esittää muutosta hintoihin yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Mahdollinen hinnanmuutosehdotus on tehtävä tilaajalle viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen varsinaisen hinnanmuutoksen voimaantuloa. Toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys hinnanmuutoksen perusteista ja kustannusten kehityksestä.

Staran hankinnan yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana n. 500 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (2 vuotta).

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU- kynnysarvon ylittävää tavarahankintaa koskeva hankintailmoitus ” TARJOUSPYYNTÖ HEL2020-012279 Liikenemerkkivaneri” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 18.12.2020.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Staran käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internetosoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuu-Group.fi / Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.

Vakavaraisuutta koskevana vaatimuksena tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 31.1.2021 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti yksi (1) yritys.

Saadusta tarjouksesta laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjouksen vertailupistekertymän laskenta

Vertailupistekertymä laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen Hankinnan kohteen kriteerit kohdassa: Hintojen antaminen, Hinnat lasketaan yhteen ja pienin summa on ko. osion halvin. Halvin hinta saa 65 pistettä ja muut suhteessa siihen kaavalla: alin hinta /tarjouksen hinta * 65. Näin muodostuvat hinnan vertailupisteet. Laadun pisteytys yhteensä 35 pistettä, muodostuu seuraavasti, tarjoaja valitsee valikosta toteutuvan toimitusajan ja siitä saa-tavan pistemäärän. Toimitusaika tilauksesta maksimipisteet ovat 20 pistettä. Tarjoaja valitsee valikosta toteutuvan hinnan kuljetukselle ja siitä saatavan pistemäärän. Lisäpalvelut kuljetuksesta maksimipisteet ovat 15 pistettä.

Tarjousten vertailupistekertymätaulukko on liitteenä 2.

Toimittajan valinta

Tarjousten avaamisen jälkeen hankintayksikkö hankintalain 79 §:n mukaisesti tarkisti tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset tarjouksen jättäneen Stark Suomi Oy:n osalta.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 1 – 3 toimittajaa.

Puitejärjestelyn piiriin valitaan yksi (1) toimittaja.

1. Stark Suomi Oy

Mer information fås av

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Ilkka Hannula, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 70814

ilkka.hannula@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Bilagor

1. EU- hankintailmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.