Valtuustoaloite, Munkinseudun ranta-alueen liikenneturvallisuutta parannettava

HEL 2020-013663
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 143 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Terhi Koulumiehen ym. valtuustoaloitteesta koskien liikenneturvallisuuden parantamista Munkkiniemen Tuulaspolulla ja Munkkiniemenrannassa

Stadsmiljönämnden

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yksisuuntaisia katuja Vanhan Munkkiniemen alueella ovat Tuulaspolku, Tiilimäki ja osia Apajapolusta ja Nuottapolusta. Yksisuuntaisuus koskee pyöräliikennettä, mutta ei jalankulkua. Uuden tieliikennelain myötä on liikennemerkillä mahdollista sallia kaksisuuntainen pyöräliikenne yksisuuntaisella kadulla. Kadun tulee täyttää nopeusrajoitukseen, ajoradan leveyteen ja geometriaan liittyviä kriteereitä, jotta liikennemerkkiä voidaan käyttää. Tuulaspolku ja Tiilimäki täyttävät nämä kriteerit, koska nopeusrajoitus on 30 km/h hidasteineen, ajorata on kapea ja geometrialtaan sellainen, että suuret ajonopeudet eivät ole mahdollisia. Katu vastaa esimerkkikatua Kulosaaressa (Hopeasalmentie), jossa on jo tehty vastaavat järjestelyt. Päätös kaksisuuntaisesta pyöräilystä mm. Tuulaspolulla ja Tiilimäellä valmistellaan kevään aikana. Tuulaspolku ja Tiilimäki ovat kapeita ja pitkiä pysäköintiriveineen, eivätkä näin ollen ole luonnostaan pihakadun oloisia.

Munkkiniemenranta on paikallinen kokoojakatu ja se on 850 metriä pitkä suora. Sen poikkileikkaus on vain 10 metriä: ajokaista 4 metriä, pysäköinti 2 metriä, puurivi 2 metriä ja jalkakäytävä 2 metriä. Kadun alkupäässä on kahvila ja jäätelökioski sekä loppupäässä uimarannan pysäköintialue, joten alueella liikkuu ja pysäköi myös kadun ulkopuolista väkeä. Munkkiniemenrannalta on vuosien varrella tullut kahdenlaisia yhteydenottoja: siellä kaahaillaan ja pysäköinti estää sujuvan liikkumisen. Pyyntöön sallia pysäköinti puiden välissä on vastattu, että jalkakäytävä on jo nyt liian kapea aurattavaksi, lumitilaa ei ole, eikä kapean puurivin pohjatöitä ole tehty pysäköinnille sopivaksi. Lisäksi Munkkiniemen rantatien peruskorjaus piti olla alkamassa lähivuosina, jolloin oli tarkoitus uusia puurivi historiallisen selvityksen mukaisesti ja suunnitella liikennejärjestelyt asukkaita kuunnellen. Koronan myötä määrärahat ovat kuitenkin pienentyneet siten, että peruskorjaus on siirretty alkavaksi seitsemän vuoden kuluttua vuosina 2027-2029. Väliaikaisjärjestelyksi Munkkiniemenrantaan suunnitellaan järjestely, jossa pysäköinti säilyy ajoradalla, mutta reitille järjestetään kohtaamispaikkoja siten, että ne samalla parantavat näkemiä suojateille. Päätös pysäköintijärjestelyistä tehdään kevään aikana.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Eeva Väistö, liikenneinsinööri: 09 310 37353

eeva.vaisto@hel.fi