En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, hankintapalveluiden toiminnan käynnistäminen, jalkauttaminen, konsulttituen tilaaminen, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-013732
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Hankintapalveluiden toiminnan käynnistämisen ja jalkauttamisen konsulttituen tilaaminen

Förvaltningsdirektör

Päätös

Hallintojohtaja päätti tilata suorahankintana Valor Partners Oy:ltä projektitarjouksen 18.11.2020 mukaista konsultointipalvelua hankintapalveluiden toiminnan käynnistämistä ja jalkauttamista varten yhteensä enintään 100 000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Laskutus tapahtuu toteuman mukaan 1 400 euroa (alv 0 %) / päivä asiantuntijapalkkiona.

Työ maksetaan hankintapalveluista, sisäinen tilaus 2887000000.

Hankinta on jaettu kahteen vaiheeseen joissa työmääräarvio vaiheelle 1 ja vaiheelle 2 on 65-88 henkilötyöpäivää, jolloin kokonaisasiantuntijapalkkio on arvioilta 91 000 -123 200 euroa (alv 0 %).

Projektin budjetti on asetettu 100 000 euroon (alv 0 %), jota ei voida ylittää ilman tilaajan kirjallista lupaa.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan hankintapalvelut aloittaa toimintansa 1.1.2021.

Hankintapalvelun perustamisen tueksi Valor Partners Oy on syksyn 2020 aikana tuottanut hankintapalveluiden organisoitumisen ja hankintojen työjaon rajaamisen perustan ja ohjeistuksen käyttäen materiaaliin omaan kokemukseen ja aiempiin projekteihin perustunutta materiaalia.

Hankintapalveluiden toiminta käynnistyy 1.1.2021 alkaen. Hankintapalveluihin ei ole resursoitu koulutukseen, jalkautukseen tai uuden toimintamallin vahvistamiseen keskittynyttä henkilöstöä. Tämän vuoksi tukea palvelun käynnistämiseen on ostettava ulkopuolelta, jotta varmistetaan hankintojen ja kilpailutusten tekeminen siten, että toimialan ydintoiminnoille ei koidu käynnistämisestä johtuvia viiveitä ja sitä kautta ylimääräisiä kustannuksia.

Nyt hankittava konsulttikokonaisuus perustuu syksyn aikana Valor Partners Oy:n kokoamaan tietoon sekä käynnistettävän hankintapalvelun syvälliseen tuntemiseen. Syksyllä tehdyn projektin tietoja käytetään pohjatietoina palvelun käynnistämisessä.

Aiempaan projektiin perustuen Valor Partners Oy:ltä hankittava konsultointikokonaisuus on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankinta, jossa vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan teknisestä syystä. Hankinnassa toteutuu lain edellytys siitä, että vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole mahdollista käyttää, jotta KYMP hankintapalvelut käynnistyy nopeasti, asianmukaisesti ja täysimääräisesti aiemman suunnittelun pohjalta. Samaan lopputulokseen ei voida päästä korvaavin ratkaisuin, kun hankinnan toteuttajalta edellytetään hankintapalvelun tuntemusta sekä valmiuksia käyttää syksyllä tehtyä materiaalia kokonaisuudessaan heti vuoden vaihteen jälkeen.

Valor Partners Oy tarjoaa palvelua, jonka perusteella KYMP hankintapalveluilla on käytettävissään kolme (3) tukihenkilöä, joiden tehtävänä on proaktiivisesti toteuttaa käynnistämistä ja tehtävien jalkautusta samalla kouluttaen hankinnan henkilöstöä. Lisäksi Valor Partners Oy on ainoa tarjoaja, joka pystyy heti ottamaan käynnistyssuunnitelman tehtäväkseen täysimääräisenä ja hankintapalveluiden perustaminen ja jalkautus saadaan vietyä loppuun saakka nopeimmassa aikataulussa.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet eikä hankintasopimusta voida tehdä ennen sitä. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaan hallintojohtajalla on hankintavaltuudet enintään 500.000 euron suuruisiin hankintoihin. Hallintojohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Mer information fås av

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi

Beslutsfattare

Silja Hyvärinen
hallintojohtaja