TIetopyyntö, Malmin lentokentän sulfidi ja sulfaattimaiden sekä pilaantuneiden maa-ainesten käsittelyyn liittyvät asiakirjat

HEL 2021-001089
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Tietopyyntö koskien Malmin lentokentän sulfidi ja sulfaattimaiden sekä pilaantuneiden maa-ainesten käsittelyyn liittyviä asiakirjoja (HEL2021-001089)

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti todeta, että tietopyytäjän 27.1.2021 pyytämät julkiset tiedot sisältyvät kaupungin 10.2.2021 antamaan vastaukseen ja sen liitteenä oleviin asiakirjoihin. Tietopyyntöön on vastattu lain viranomaisen toiminnan julkisuudesta (myöhemmin julkisuuslaki) 14 §:n 4 momentin edellyttämässä 14 vuorokauden määräajassa.

Päätöksen perustelut

Julkisuuslain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisen laatiman asiakirjan julkiseksi tulemisesta säädetään julkisuuslain 6 §:ssä. Viranomaisen laatima tutkimus ja tilasto sekä niihin verrattavissa oleva yleisesti merkittävän ratkaisun tai suunnitelman esillä olevia vaihtoehtoja, niiden perusteita ja vaikutuksia kuvaava itsenäisen kokonaisuuden muodostava selvitys, silloinkin kun se liittyy muuten keskeneräiseen asiaan, tulee julkiseksi, kun se on valmis käyttötarkoitukseensa.

Tietopyytäjä on pyytänyt 27.1.2021 Helsingin kaupunkia lähettämään hänelle sähköpostitse Malmin lentokentän alueen rakentamiseen liittyen sulfidi ja sulfaattimaiden sekä pilaantuneiden maa-ainesten käsittelyyn liittyvät riskienhallinnan turvallisuusasiakirjat ja kustannuslaskelmat. Tietopyytäjä on yksilöinyt pyytämänsä asiakirjat seuraavasti:

  1. Kustannuslaskelmat sulfidipitoisten maa-ainesten siirtoon, kuljetukseen, läjitykseen, stabilointiin liittyen
  2. Kustannuslaskelmat pilaantuneisiin maa-aineksiin ja niiden käsittelyyn liittyen
  3. Asiakirjat ja dokumentointi vaarojen ja ongelmien tunnistamisen prosessin menetelmistä ja tuloksista
  4. Asiakirjat ja dokumentointi tunnistettujen vaarojen ja ongelmien perusteella laadituista riskien arvioinneista
  5. Dokumentit ja suunnitelmat tunnistettujen riskien poistamisen, pienentämisen ja pitämisen toimenpiteiden perusteista
  6. Kustannuslaskelmat ja dokumentit seurausten vakavuuksien arvioinneista koskien edellä mainittuja.
 

Pyydetyt tiedot sisältyvät 10.2.2021 toimitettuun vastaukseen ja sen liitteinä oleviin selvityksiin sillä tarkkuudella kuin ne tällä hetkellä ovat Helsingin kaupungilla tiedossa. Helsingin kaupungilla ei ole hallussaan asiakirjoja tietopyytäjän nimeämällä tavalla, vaan pyydetyt tiedot sisältyvät osaksi laajempia raportteja, selvityksiä ja suunnitelmia, joista tieto tietopyytäjälle on ilmoitettu.

Kaupunki ei luovuta tietopyytäjälle koko aluetta koskevaa esiselvitystä hiilineutraalien esirakentamisen mahdollisuuksista, sillä esiselvitys on yhä kesken eli se ei ole vielä valmis käyttötarkoitukseensa. Selvitys valmistunee kevään 2021 aikana. Valmis loppuraportti tullaan julkaisemaan Helsingin kaupungin karttapalvelussa. Työssä on tarkennettu Malmin alueen esirakentamisen kokonaiskustannuksia (tietopyynnön kohdat 1 ja 2) sekä kuvattu suunnitteluratkaisuja, joilla tunnistettuja ongelmia ratkaistaan ja riskejä poistetaan (tietopyynnön kohdat 3,4 ja 5). Koska esirakentamiseen ja pilaantuneiden maiden käsittelyyn liittyvät toimenpiteet ovat ratkaistavissa ja toteutettavissa, ei selvityksissä ole tehty kustannuslaskentaa tai arvioita toteutuvien riskien vakavuudesta (tietopyynnön kohta 6). Malmin entisen lentokentän alue on hyvin laaja aluerakentamiskokonaisuus, jossa eritasoinen selvitys- ja suunnittelutyö on käynnissä prosessimaisesti. Selvityksiä tarkennetaan jatkuvasti ja suunnitteluratkaisut valitaan siten, etteivät riskit toteudu.

Malmin lentokentän alueen maankäytön muutosten vaikutuksia ympäristöön on selvitetty ja selvitetään edelleen osana alueen kaavoitusprosessia maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 9 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen (MRA) 1 §:n mukaisesti.

Malmin lentokentän alueen rakentamishankkeiden ympäristövaikutuksia on arvioitu kokonaisuutena Helsingin yleiskaavassa sekä Malmin lentokentän kaavarungossa. Vaikutuksia selvitettäessä on otettu huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus. Yleiskaavaa ja kaavarunkoa on laadittu rinnakkain, joten selvityksiä ja arviointeja on hyödynnetty molemmissa suunnitelmissa. Kummankaan kaavasuunnitelman hyväksymisen esteenä ei ole ollut riittämättömät tai puutteelliset selvitykset.

Selvityksiä jatketaan, tarkennetaan ja täydennetään alueelle laadittujen ja laadittavien asemakaavojen sekä tarkemman suunnittelun yhteydessä. Alueen asemakaavojen muuttaminen perustuu lain edellyttämään kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.

Kaupunkirakentamiseen liittyvän kaavan toteuttamisen vaikutukset arvioidaan osana kaavoitusprosessia maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 §:n perusteella.

Maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaan kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus. Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia.

Kaavan vaikutusten selvitysvelvollisuus kohdistuu näin ollen kaavan merkittäviin vaikutuksiin, ja niiden kautta esiin nouseviin selvitystarpeisiin.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 §:n mukaan laissa tarkoitettuja kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon aikaisemmin tehdyt selvitykset sekä muut selvitysten tarpeellisuuteen vaikuttavat seikat. Selvitysten on annettava riittävät tiedot, jotta voidaan arvioida suunnitelman toteuttamisen merkittävät välittömät ja välilliset vaikutukset:

  1. ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön;
  2. maa- ja kallioperään, veteen, ilmaan ja ilmastoon;
  3. kasvi- ja eläinlajeihin, luonnon monimuotoisuuteen ja luonnonvaroihin;
  4. alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä liikenteeseen;
  5. kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön;
  6. elinkeinoelämän toimivan kilpailun kehittymiseen.

Kaupunki arvioi lähtökohtaisesti itse selvitysten riittävyyden.

Vaikutusten arviointi on jatkunut suunnittelun tarkentuessa vireillä olevissa asemakaava-hankkeissa ja muissa suunnitelmissa. Malmin lentokentän alueen seuraavien asemakaavoitettavien osien yhteydessä prosessi jatkuu samaan tapaan: kaavasuunnitelmien taustaksi tullaan laatimaan riittävät tutkimukset ja selvitykset, ja kaavaprosessissa arvioidaan suunnitelmien merkittävät vaikutukset.

Mer information fås av

Kaisa Jama, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22980

kaisa.jama@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja