En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankita, Effica YPH sovellustuki, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-003822
Ärendet har nyare handläggningar
§ 32
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Effica YPH -sovelluksen sovellustukipäivien hankinta sovellustoimittajalta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 40 § perusteella hankkia ja tilata Tieto Finland Oy:ltä suorahankintana Effica yksilö- ja perhehuolto (YPH) sovelluksen sovellustukea 40 työpäivää.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 46 000 euroa.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan vuoden 2021 keskitetyistä ATK käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan eikä järkevää korvaavaa ratkaisua ole.

Suorahankinnan perusteena on, että Tieto Finland Oy on Effica Yksilö- ja perhehuolto sovelluksen toimittaja. Suorahankinta perustuu Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalvelujärjestelmän toimitussopimukseen nro SOSV062000-1 (23.8.2000) ja sen liitteeseen teknisestä tukipalvelunsopimuksesta ja tukipalvelun hankinnasta (liite 9.2). Tukipalvelujen päivitetty liite tullut voimaan 1.7.2016 alkaen.

Effica YPH sovellusta käytetään sosiaali- ja terveystoimialalla lastensuojelussa sekä lapsiperheiden palveluissa. Sovellus on käytössä 24h/vrk vuoden jokaisena päivänä. Käyttäjien tarvitsema sovellustuki annetaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimen tietohallintopalvelujen jatkuvat palvelut ja sovellustuki -yksiköstä.

Vuoden 2021 aikana Helsingissä Effica YPH sovelluksen ylläpidossa ovat lisääntyneet ne tehtävät, jotka liittyvät Apotti asiakas- ja potilasjärjestelmän käyttöönoton valmisteluun ja käyttöönoton aikaiseen tukeen. Apotti asiakas- ja potilasjärjestelmän käyttöönoton siirtyminen lastensuojelussa ja lapsiperheiden palveluissa loppuvuoteen 2021 aiheuttaa sovelluksen jatkuviin palveluihin lisätöitä, jotka liittyvät myös toiminnan muutoksiin ja kehittämiseen. Samanaikaisesti valmistellaan Effica YPH sovelluksen arkistointia ja siirtymistä katselukäyttöön sekä tehdään suunnitelmaa sovelluksen alasajosta. Tällä hankinnalla varmistetaan loppukäyttäjille annettavalle sovellustuelle riittävät resurssit sekä sovelluksen pääkäyttäjäresurssien riittävyys.

Tieto Finland Oy antoi sovellustuesta tarjouksen 22.3.3021. Tarjouksessa sovellustuki on nimetty palveluksi ”Effica Sosiaalipalvelut pääkäyttäjäpäivät 2021”. Toimittajalta tilattavat sovellustukipäivät ajoittuvat kesään ja loppuvuoteen 2021. Niiden tarkempi ajankohta sovitaan Helsingin Effica YPH sovelluksen ylläpidon ja sovellustoimittajan kesken. Sovellustoimittaja laskuttaa sovitut, toteutuneet pääkäyttäjä/sovellustukipäivät.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.

Mer information fås av

Markopekka Vauramo, vastaava ICT-asiantuntija, puhelin: 09 310 43060

markopekka.vauramo@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö