Poikkeaminen, Kallio, tontti 119902/101, Hakaniemen torikatu 1, Antilooppi Ky

HEL 2021-004494
Ärendet har nyare handläggningar
§ 114

Kallio, Hakaniementori, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 11. kaupunginosan (Kallio) katualueen (Hakaniemen torikatu 1) sekä korttelin 300 tonttia nro 8 (osoitteessa Hakaniemenranta 1) koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavoista nro 10631, 11313 ja 12575 seuraavasti:

  • Hakaniementorin alle suunniteltu kaksikerroksinen pysäköintilaitos saadaan sijoittaa asemakaavassa määrättyä laajempana ja syvemmälle, alin louhintaso -29,3.
  • Sisäänkäynnit toteutetaan asemakaavassa osoitetusta poiketen laajempina. Eteläinen maanpäällinen B –kuilu-rakennus saadaan sijoittaa asemakaavasta poiketen torialueen ulkopuolelle, Metallitalon edustan jalankulkualueelle.
  • Asemakaavassa (10631) korttelin 300 tontin 8 alle saadaan sijoittaa maanalainen pysäköintilaitos.
  • Pysäköintilaitoksen sisäänkäynti saadaan sijoittaa samaan yhteyteen nykyisen Merihaan väestönsuojaan johtavan maanalaisen ajoyhteyden kanssa. Pysäköintilaitoksen sisäänkäynti haarautuu maan alla olemassa olevasta ajotunnelista.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Alin sallittu louhintataso on -30,0. Rakentamisessa ja louhinnassa on otettava huomioon alueella ja sen läheisyydessä olevat maanalaiset tilat ja niiden suojavyöhykkeet.
  • Pysäköintilaitokseen tulee sijoittaa yhteysvaraus lippuhalliin siten, että se on myöhemmin toteuttavissa.
  • Maanalaiset tilat on sijoitettava, louhittava ja lujitettava siten, ettei niistä tai niiden rakentamisesta aiheudu vahinkoa rakennuksille, muille maanalaisille tiloille tai rakenteille, kaduille tai kunnallistekniikan verkostoille. Metron liikennöinnille ei saa aiheuttaa häiriötä ja metron läheisyydessä louhittaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta.
  • Maanpäällisiä yhteyksiä suunniteltaessa tulee ottaa huomioon ennusteet merenpinnan noususta ja osoittaa riittävät toimenpiteet siihen varautumiseen.
  • Orsi- ja pohjaveden pintaa ei saa alentaa rakentamisen aikana tai sen jälkeen.
  • Ennen rakennus- ja louhintaluvan myöntämistä on esitettävä hyväksyttävät suunnitelman kallion sekä rakennusten ja rakenteiden liikkumisen ja tärinöiden seurannasta.
  • Kaupungin katualueisiin liittyvät rajakohdat sekä julkiselle jalankululle varatut alueet tulee suunnitella ja toteuttaa tasausten, pinnoitteiden ja rakenteiden osalta Helsingin kaupungin yleisten alueiden suunnittelua koskevien ohjeiden mukaan.
  • Ennen rakennusluvan myöntämistä tulee sopia rakenteiden vastuurajat pysty- ja vaakasuunnassa.
  • Tehtäessä muutoksia tai korvaavia järjestelyjä olemassa oleviin maanalaisiin tiloihin, on muutos suunniteltava yhteistyössä olemassa olevan tilan omistajan ja haltijan kanssa. Muutosten suunnitelmat ja niiden toteutusaikataulu on hyväksytettävä kyseisen tilan omistajalla ja haltijalla.
  • Poikkeamisesta johtuvat johtosiirrot suunnitelmineen tulee hyväksyttää kyseisten putkien ja johtojen omistajilla.

Maksu

1 569,75 euroa

Hakija

Antilooppi Ky

Rakennuspaikka

11. kaupunginosan (Kallio) katualuetta sekä korttelin 300 tontti 8

Hakemus

Hakija hakee lupaa kaksikerroksisen maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavoista nro 10631, 11313 ja 12575 siten, että pysäköintilaitos louhitaan kallioon asemakaavassa merkittyä tasoa syvemmälle sekä merkittyä laajempana, alimmillaan tasolle -29,3. Lisäksi haetaan lupaa pysäköintilaitoksen sisäänkäynnin sijoittamiselle katualueelle poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12575.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että pysäköintilaitoksen rakentaminen kalliotilana vähentää Hakaniementorin toiminnalle aiheutuvia häiriöitä ja mahdollistaa torin toiminnan koko rakentamisen ajan. Kalliopysäköintilaitoksen korkeusasemaan ovat vaikuttaneet olemassa olevan sisäänajotunnelin korkomaailma, kalliopinnan korkeus Hakaniementorin alueella sekä alueella olemassa olevien kalliotilojen ja syvien kellareiden sijainti. Pysäköintilaitoksen eteläinen sisäänkäynti on sijoitettu varsinaisen torialueen ulkopuolelle, Metallitalon edustan jalankulkualueelle. Näin torin ja meren visuaalinen yhteys torin kaakkoiskulmassa säilyy esteettömänä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee osittain alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 15.12.2020 (§ 737) määräämä rakennuskielto (nro 12691) asemakaavan muuttamiseksi. Rakennuskielto kohdistuu rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloihin ja niiden muuttamiseen asuinkäyttöön. Rakennuskiellolla ei ole vaikutusta haettavissa olevaan poikkeamishakemukseen.

Rakennuspaikka sijaitsee pääosin alueella, jolla on voimassa pääosin 8.6.2005 hyväksytty asemakaava nro 11313. Asemakaavan mukaan Hakaniementorin alaiseen tilaa tason -6.6 yläpuolelle saa sijoittaa yleisen pysäköintilaitoksen. Laitoksen paikkamäärä saa olla enintään 700 autopaikkaa. Ajoyhteyden saa järjestää Sörnäisten rantatiellä (nyk. Miina Sillanpään katu) olevan Merihaan kalliosuojan ajoluiskan kautta.

Lisäksi osittain varausalueella sijaitsevat asemakaavat 12575 ja 10631, joissa alue on katualuetta ja liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta.

Alueelle sijoittuu osittain maanalainen asemakaava 6415. Asemakaavassa on maanalainen varaus toteutuneelle metrolle tasojen -10 - -8 välillä.

Asemakaavan mukaan pysäköintilaitokseen on sijoitettava Hakaniemen kauppahallin sekä metron lippuhallin huoltoyhteys tarvittavine lastausalueineen. Pysäköintilaitoksen maanpäällisten osien sovittamiseen kaupunkikuvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ilmeeltään keveitä ja läpinäkyviä sekä materiaaleiltaan korkealaatuisia. Maanalaiset tilat tulee rakentaa siten, ettei niiden rakentaminen tai käyttö alenna pohja- tai orsiveden pintaa eikä vähennä sen virtausta sekä vaiheittain siten, että tori- ja kauppahalli pystyy toimimaan Hakaniementorilla keskeytymättä.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu Liike- ja palvelukeskustaksi C1, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.

Uudessa Helsingin maanalaisessa yleiskaavassa 2021 (Kvsto 16.6.2021, §194) alueelle sijoittuu poikkeamispäätöksen kohteena oleva pysäköintilaitos sekä maanalainen energiatunneli. Energiatunneli on merkitty ohjeellisella sijaintimerkinnällä, eikä energiatunnelivaraus estä pysäköintilaitoksen toteuttamista.

Maanalaisessa yleiskaavassa 2011 alueelle on merkitty tulvavesitunneli sekä sähkönsiirtotunneli. Pysäköintilaitoksen kohdalla kummankin tunnelin holvi on noin tasossa -50, eivätkä ne estä pysäköintilaitoksen toteuttamista.

Hakaniemen kauppahalli on asemakaavassa suojeltu merkinällä sr-1. Hallin peruskorjaus ja huoltopihan rakentaminen valmistuvat keväällä 2022. Huoltopihan ilmanvaihto on tarkoitus sijoittaa pysäköintilaitoksen ilmanvaihdon yhteyteen torille sijoittuvaan sisäänkäyntirakennukseen (sisäänkäyntirakennus A).

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (17.5.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin kaksi kappaletta. Muistuttajien mielestä pohja- ja orsiveden pintaa ei saa laskea ympäristön rakennusten puupaaluperustusten takia.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että pohja- ja orsiveden pinnan tason säilyminen on huomioitu suunnitelmissa.

Hakemuksesta on saatu lausunnot kaupunginmuseolta, Helen Sähköverkko Oy:ltä, Helsingin Energiatunnelit Oy:ltä, HSY:ltä sekä Helsingin Yrittäjiltä.

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (7.6.2021), että toriparkin sisäänkäyntirakennukset on esitetty niin, että eteläinen rakennus sijoittuu Metallitalon edustalle jalankulkualueelle ja Pohjoinen sisäänkäynti sijoittuu kaavassa esitetylle paikalle torialueen kulmaukseen, linjaan metron sisäänkäynnin päädyn ja Sörnäisten rantatien rakennusrivistön kanssa. Eteläinen sijainti taas on etsitty niin, että se vähiten haittaa näkymiä. Suunnitellut toriparkin sisäänkäyntirakennukset ovat suhteellisen kookkaat ja korkeat, ja ne vertautuvat metron sisäänkäyntirakennuksiin. Rakennukset ovat välttämättömiä toriparkin rakentamiselle, ja toisaalta laadukkaine julkisivumateriaaleiltaan ja arkkitehtuuriltaan puollettavissa. On toivottavaa, että rakennuksiin nähden suhteettoman korkeiden ja umpinaisten IV-tornien madaltamista voitaisiin vielä tutkia.

Helen Sähköverkko Oy toteaa lausunnossaan (9.6.2021), että pysäköintilaitoksen on suunniteltu liitettäväksi sähköverkkoon keskijänniteliittymänä (10 kV). Liittymiskojeistotila on suunniteltava jommankumman kuilurakennuksen yhteyteen tai muuhun erilliseen maanpäälliseen rakennukseen. Kojeistotilaa ei tule sijoittaa maanalaiseen tilaan.

Helsingin Energiatunnelit Oy toteaa lausunnossaan (17.6.2021), että Helsingin Energiatunnelit ovat neuvotelleet hakijan kanssa hyvässä vuorovaikutuksessa molempia hyödyntävässä yhteistyössä. Helsingin Energiatunneleiden energiajakelun ja tiedonsiirron jatkuvuus olisi turvattuna jatkossakin ja hakija saisi vuokralle alueen, joka toisi jatkumoa heidän nykyiselle ajoluiskalle.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä (HSY) toteaa lausunnossaan (16.6.2021), että alueella sijaitsee käytössä olevia vesihuoltolinjoja, jotka tulee ottaa huomioon alueen maankäytön suunnittelussa. Louhinnat tulee toteuttaa siten, että niistä ei ole haittaa olemassa oleville vesihuoltolinjoille. Mikäli maankäytön muutokset aiheuttavat merkittävää muutostarvetta olemassa oleville vesihuoltojärjestelmille, tulee ratkaisuja miettiä ja niistä sopia yhdessä HSY:n kanssa.

Helsingin Yrittäjät toteaa lausunnossaan (1.6.2021), että liikennejärjestelyjen sujuvuus kuten myös alueella toimivien muidenkin kuin toriyrittäjien elinkeinon harjoittaminen turvataan rakennustöiden aikana. Louhintatöiden aiheuttamaa tärinää ja melua on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan minimoimaan sekä ajoittamaan pienimmän haitan periaatteella.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska pysäköintihallin rakentaminen syvemmälle kallioon vähentää rakentamisen aikaisia haittoja alueen toimijoille merkittävästi. Lisäksi sisäänkäynnit sijoittumisessa on huomioitu alueen arvokas ympäristö ja avautuvat näkymät. Hanke parantaa torin ja ympäristön toimitilojen toimintaedellytyksiä.

Poikkeamiselle on asetettu ehtoja, jotta alueen arvokkaan ympäristön säilyminen voidaan turvata. Lisäksi on asetettu ehtoja, jotta alueen toiminnan jatkuminen rakentamisen aikana voidaan turvata sekä varautua merenpinnan nousuun ja mahdolliseen pysäköintilaitoksen palvelutason parantamiseen yhteydellä metron lippuhalliin.

Suunnitelma on uuden maanalaisen yleiskaavan mukainen eikä haittaa kaavoitusta. Suunnitelmassa on huomioitu alueen tuleva rakentaminen.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen tai parantaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3 a
Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Perttu Pulkka, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 37465

perttu.pulkka@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja