Hankinta, aineistopankkiratkaisu ja siihen liittyvät ylläpito- ja asiantuntijapalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2021-004654
Ärendet har nyare handläggningar
§ 32

Aineistopankkipalvelun hankinta

Digitaliseringsdirektör

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Gredi Oy:n tarjouksen aineistopankkipalvelun toimittajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Sopimus tehdään määräaikaisena kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana irtisanomisehdoin.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus tehdään aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Hankinnan ennakoitu arvo laskennallisesti neljän vuoden ajalta on 106 490 euroa.

Käyttöönoton kustannukset, arviolta 10 000 euroa, maksetaan talousarviokohdalta 8 05 01 02 INV - Keskitetty tietotekniikka, projektilta 189200100402. Jatkuvan ylläpidon ja pienkehityksen kustannukset maksetaan projektilta 1813007032 Hel.fi ja asiointi (uusi), ylläpito.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Hel.fi-sivusto uudistetaan. Aineistopankki on keskeinen sidossovellus uudistuvalle hel.fi-sivustolle valokuvien ja muiden verkkosivuille liitettävien digitaalisten aineistojen hallinointiin. Pilvipalveluna hankittava aineistopankki mahdollistaa digitaalisten aineistojen helpon löytämisen, jakelun ja integroinnin julkaisujärjestelmiin sekä aineistojen metatietojen syöttämisen ja automaattisen tunnistamisen tekoälyn avulla. Aineistopankkipalvelu mahdollistaa myös tietosuojavaatimusten mukaisen toiminnan valokuviin liittyvien henkilötietojen osalta sekä julkaisulupatietojen ja muiden käyttöoikeustietojen yhdistämisen valokuviin.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin 16.04.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H077-20 Dnro HEL 2021-004654.

Aineistopankin hankinta on kaupunginkanslian erillishankinta ja se on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 16.04.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 17.05.2021. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Gredi Oy, Grano Oy sekä Oy Communication Pro Ab, joka teki kaksi eri tarjousta. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavan palvelun valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Aineistopankkipalvelun hankinta on esitelty kaupungin ohjelmistokehityksen koordinaatioryhmälle 30.9.2021 sekä kaupungin viestinnän ohjausryhmälle 26.11.2021. Molemmat ryhmät ovat puoltaneet hankintaesitystä.

Tarjouspyynnön mukaisesti kokonaispisteytys muodostui 70 % hintapisteet ja 30 % laatupisteet. Gredi Oy sai kokonaispisteytyksen osalta parhaat pisteet. Vertailutaulukko on liitteenä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Gredi Oy.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 1.1.2021 alkaen päätöksellään 4.1.2021, 3 §.

Mer information fås av

Jani Merimaa, hankepäällikkö, puhelin: (09) 310 15255

jani.merimaa@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Rusama
digitalisaatiojohtaja
Sami Viitaniemi
kehityspäällikkö DPK

Bilagor

1. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.