Pohjoisbaanan yleissuunnitelma, pyöräliikenteen baanareitit välillä Käpylän asema - Vantaan raja

HEL 2021-006037
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Hankinta, Pohjoisbaanan yleissuunnitelma

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö hyväksyi WSP Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti tehdä WSP Finland Oy:n kanssa palvelusopimuksen koskien Pohjoisbaanan yleissuunnitelmaa. Hankinnan arvioitu kokonaishinta ilman arvonlisäveroa on 126 500 euroa.

Yksikön päällikkö päätti hylätä FINNMAP Infra Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen palvelusopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena on Pohjoisbaanan yleissuunnitelma välillä Käpylän asema – Vantaan raja.

Hankinnan kilpailutus toteutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2020-001031/ Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut sisäisenä kilpailutuksena.

Pohjoisbaanan yleissuunnitelman kilpailutus perustuu 3.6.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-006037. Tarjouspyyntö lähetettiin dynaamisen hankintajärjestelmän osa-alueen 3. Liikenteen yleissuunnittelu kohteeseen 3.1 Pyöräliikenne hyväksytyille tarjoajille.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista 9.6.2021 klo 10.00 mennessä.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan 30.06.2021 klo 10:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Destia Oy, FINNMAP Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy ja WSP Finland Oy.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta sekä tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä.

Tarjouspyynnön kohdan 5 ”Soveltuvuusvaatimukset” alakohdan 1.3 mukaan projektin työryhmään tulee nimetä avainhenkilö jokaiselle tarjouspyynnön liitteessä 2 (Liite 2 Työryhmän vaatimukset) esitetylle osa-alueelle.

Lisäksi tarjouspyynnön liitteessä 2 ”Työryhmän vaatimukset” on kuvattu nimetyille avainhenkilöille asetetut vähimmäisvaatimukset seuraavasti: ”Avainhenkilöillä tulee olla korkeakoulututkinto ja referenssinä tulee esittää kokemusta vähintään kolmesta (3) ja enintään viidestä (5) projektista, joissa henkilö on tehnyt osa-alueeseen ja vähintään yhteen sen sisältämään osaamisalueeseen liittyviä tehtäviä. Referenssiksi hyväksytään projekti, joka on aloitettu aikaisintaan 1.6.2016.”

Tarjouksen liitteeksi on pyydetty liittämään nimettyjen henkilöiden asiantuntijalomakkeet täytettynä. Asiantuntijalomakkeella on merkitystä tarjoajan soveltuvuuden arvioinnissa.

FINNMAP Infra Oy on liittänyt tarjoukseensa liitteen ”Tarjous_laatu.zip”. ”Tarjous_laatu.zip” tiedosto sisältää useamman nimetyn henkilön asiantuntijalomakkeet.

Yksi Zip-tiedostossa oleva asiantuntijalomake on kooltaan 0 kt, joka tarkoittaa, että tiedosto on tyhjä. Asiantuntijalomakkeen tulisi sisältää osa-alueen 5 ”Vaikutusten arviointi” vastaavaksi avainhenkilöksi nimetyn asiantuntijan tarjouspyynnössä edellytetyt tiedot.

Tarjoajan tarjouksesta ei siten käy ilmi, että osa-alueen 5 ”Vaikutusten arviointi” nimetylle avainhenkilölle asetetut vähimmäisvaatimukset täyttyvät. Tämän vuoksi FINNMAP Infra Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Muut tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja tarjoajien valinta

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %

Soveltuvuusvaatimukset täyttävistä ja tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, mikä tarkoittaa, että hinnan vertailupisteet ja laadun vertailupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous.

HINTA, maksimissaan 30 pistettä

Hinnan vertailupisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja, jonka kokonaishinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:

pienin annettu kokonaishinta
----------------------------------------- x 30
tarjottu kokonaishinta

Hinnan vertailupisteet lasketaan kahden desimaalin tarkkuudella.

LAATU, maksimissaan yhteensä 70 pistettä

Laatutekijät ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailuperusteet.

Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet sekä laadun sanalliset arviot käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Upplysningar

Teppo Pasanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37123

teppo.pasanen@hel.fi

Beslutsfattare

Heikki Palomäki
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vertailuperusteet
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.