Hankinta, käyttäjätukipalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2021-006625
Ärendet har nyare handläggningar
§ 199

Käyttäjätukipalvelun hankinta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Fujitsu Finland Oy:n tarjouksen käyttäjätukipalveluiden toimittajaksi, kokonaistaloudellisesti edullisimpana. Kansliapäällikkö päätti valita CGI Suomi Oy:n varatoimittajaksi.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa Kaupunginkanslian Strategiaosaston digitalisaatiojohtajan allekirjoittamaan toimittajan kanssa tehtävän sopimuksen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus tehdään aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 8 987 472 €. Hankinnan kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 1 40 02 – Digitaalinen perusta (projektilta 1816003)

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on käynnistänyt mittavan hankkeen, jossa kaupungin digitaalinen perusta uudistetaan. Kaupunginkansliaan perustetulle strategiaosastolle on muodostettu uusi digitalisaatioyksikkö, jonka osana on digitaalinen perusta.

Digitaalinen perusta on täysin uudenlainen palveluorganisaatio, joka tarjoaa keskitetysti tietoturva, infra- ja verkkopalvelut sekä yhteisen IT-tuen kaikille toimialoille ja liikelaitoksille. Uudistuksen tavoitteena on myös rakentaa yhtenäinen, turvallinen ja nopea verkko, joka mahdollistaa suuremmat datamäärät ja innovatiiviset palvelut. Verkko-, konesali- ja kapasiteettipalvelut keskitetään uuteen strategiaosaston digiyksikköön, joka tarjoaa niitä jatkossa koko organisaatiolle. Tämä hankinnan avulla kaupungin henkilöstö saa modernin ICT-tuen ja huollon yhdestä pisteestä, edellä mainittujen tavoitteiden mukaisesti.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian strategiaosaston 1.6.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HO45-21, HEL 2021-006625. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinta ylittää EU-kynnysarvon. Hankintailmoitus on julkaistu 1.6.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED- tietokannassa.

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 21.6.2021 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Kysymyksiä tuli yhteensä 119 kappaletta. Vastaukset julkaistiin 23.6.2021.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.8.2021. Määräaikaan mennessä saapui 3kpl tarjousta: Atos IT Solutions and Services Oy, CGI Suomi Oy ja Fujitsu Finland Oy.

Tarjouspyynnön mukana ollut sopimuksen liite 4.1 puuttui tarjouspyynnöstä. Puuttuva liite lisättiin korjausilmoituksella ja toimittajille annettiin mahdollisuus esittää sitä koskevia lisätietokysymyksiä 1.7.2021 mennessä. Liitettä 4.1 koskevia lisätietokysymyksiä ei tullut.

Vaatimuslomakkeessa kohdassa 2.9.1 oli virhe. Hankintayksikkö poisti kyseisen vaatimuksen ja julkaisi uuden version vaatimuslomakkeesta korjausilmoituksella. Korjausilmoitus julkaistiin 24.6.2021.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjoajien vakuutukset tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttämisestä. Kaikki tarjoajat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että asetetut edellytykset täyttyvät.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Tarjoukset arvioitiin ja vertailtiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmoitettujen vertailukriteereiden mukaisesti tarjouspyynnössä mainittua menettelyä noudattaen.

Jokaista tarjousta arvioitiin yksitellen jokaisen vertailukriteerin osalta. Tarjouksen jokaisesta vertailukriteeristä saamat pisteet annettiin tarjouspyynnössä kuvatun menettelyn mukaan ja laskettiin lopuksi yhteen. Tämän jälkeen tarjouksille annettiin sijaluku niiden saamien pisteiden mukaisesti

Toimittajaksi valittiin Fujitsu Finland Oy, joka teki kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen.

Kilpailutuksen perusteella valitaan myös varatoimittaja, jonka kanssa voidaan solmia varsinainen sopimus, mikäli voittanut tarjoaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli voittanut tarjoaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana. Varatoimittajaksi valittiin CGI Suomi Oy, joka sai vertailussa toiseksi suurimmat pisteet.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Mer information fås av

Esa Härkönen, Palvelupäällikkö, puhelin: 050-5591721

esa.harkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja