Maksuhyvitys, kaivulupa, NCC Suomi Oy

HEL 2021-007164
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10

Muistutus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista

Enhetschef

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti jättää tutkimatta kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830046569. Muistutus on tehty myöhässä eikä muistutuksen tekijä ei ole esittänyt riittävää selvitystä oikeudestaan edustaa maksuvelvollista.

Samalla alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hallintolain 50 §:n nojalla korjata laskussa nro 2830046569 olevat asiavirheet asianosaisen eduksi. Alueenkäyttömaksua peritään ajalta 6.8.2018 - 30.11.2018 ja 15.5.2019 - 20.8.2019 niin, että työn laajuudeksi katsotaan alle 60 m2.

Päätöksen perustelut

Muistutus jätetään tutkimatta, sillä muistutusta ei ole tehty laissa asetetussa määräajassa eikä muistutuksen tekijä ole annetussa määräajassa toimittanut riittävää selvitystä oikeudestaan edustaa maksuvelvollista.

Alueenkäyttömaksun laskutusta korjataan kuitenkin niin, että laskussa huomioidaan talvikausi ja alueella ollut toinen työmaa.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

********** on määrätty 17.12.2020 päivätty maksu (laskun nro 2830046569) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta ja alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Herttoniemen kaupunginosassa osoitteissa Laivalahdenkaari 1 ja Laivalahden puistotie 1 tunnusnumerolla KP1801674.

Muistutus

NCC Suomi Oy:n edustaja on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungille 11.6.2021.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Maksu peritään yhden työmaan osalta vain kerran.

Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta on päättänyt 11.11.2014 § 431 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta. Lautakunnan päätöksen mukaan alueenkäyttömaksu on päiväkohtainen, ja se riippuu sekä alueen sijainnista että työalueen laajuudesta. Maksu on porrastettu alle 60 m², 60 m² – 120 m² ja yli 120 m² laajuisiin töihin.

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu. Alueenkäyttömaksua ei peritä talvikaudella toiminnallisessa tilassa olevasta alueesta. Lautakunnan päätöksen mukaan toiminnalliseen tilaan saattamisesta ja työn valmistumisesta tulee tehdä ilmoitus.

Asiassa saatu selvitys

Työstä vastaava Sato Oyj on 28.3.2018 päivätyllä valtakirjalla valtuuttanut urakoitsija ********** hakemaan puolestaan yleisen alueen käytön edellyttämiä päätöksiä ja sopimuksia Helsingin kaupungilta. Valtakirjassa on ilmoitettu, että urakoitsija vastaa työn johdosta perittävistä maksuista.

Urakoitsija on 1.8.2018 tehnyt ilmoituksen yleisellä alueella suoritettavasta työstä ajalla 6.8.2018 - 31.8.2018. Työn laajuudeksi on ilmoitettu 90 m2. Ilmoituksen johdosta on 3.8.2018 annettu päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalle 6.8.2018 - 31.8.2018.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on 26.3.2019 ja 9.8.2019 pyytänyt sähköpostitse tekemään työstä valmistumisilmoituksen. Urakoitsija on vastannut 20.8.2019 tarkastajan 9.8.2019 lähettämään sähköpostiin, että työ on valmistunut jo 1.10.2018. Viestin johdosta tarkastaja on tehnyt alueelle valvontakäynnin samana päivänä 20.8.2019 ja todennut, että työalue on päällystetty kylmäasfaltilla, ja lopullinen päällyste puuttuu. Käynnistä on lähetetty valvontaraportti urakoitsijalle ja työstä vastaavalle. Työ on lopulta hyväksytty valmiiksi valvontakäynnillä 15.12.2020.

Käsillä olevan työn KP1801674 lisäksi samassa osoitteessa on ollut käynnissä samanaikaisesti toinen työmaa tunnusnumerolla AL1800263. Työssä AL1800263 on ollut kyse uudisrakennuksen rakentamisesta, ja työn KP1801674 tarkoituksena on ollut kyseisen rakennuksen vesi-, viemäri-, sadevesi- ja kaukolämpöliittymien rakentaminen.

Perustelut koskien tutkimatta jättämistä

Kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n 2 momentin mukaan asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Hallintolain 12 §:n mukaan hallintoasiassa saa käyttää asiamiestä ja avustajaa. Asiamiehen on esitettävä valtakirja tai muulla luotettavalla tavalla osoitettava olevansa oikeutettu edustamaan päämiestä. Valtakirja on viranomaisen määräyksestä yksilöitävä, jos toimivallasta tai toimivallan laajuudesta on epäselvyyttä.

Lasku on lähetetty urakoitsijalle verkkolaskuna 17.12.2020 ja NCC Suomi Oy:n edustajan tekemä muistutus on saapunut kaupungille 11.6.2021.

Muistutuksen tekijälle on lähetetty 15.8.2022 lisäselvityspyyntö, jossa on pyydetty selvittämään, miksi muistutus on tehty määräajan jälkeen ja pyydetty toimittamaan muistutuksen tekijälle osoitettu valtakirja. Lisäselvitykset on pyydetty toimittamaan 30.9.2022 mennessä ja muistutuksen tekijälle on samalla ilmoitettu, että lisätietojen toimittamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista. Selvityksiä ei ole toimitettu annetussa määräajassa. Muistutus on jätettävä tutkimatta, sillä muistutusta ei ole tehty laissa asetetussa määräajassa eikä muistutuksen tekijä ole annetussa määräajassa toimittanut riittävää selvitystä oikeudestaan edustaa maksuvelvollista.

Perustelut koskien virheen korjaamista

Hallintolain 49 a §:n mukaan oikaisuvaatimuksen käsittelyä koskevia säännöksiä sovelletaan, jos virkamiehen päättämä asia on ennen muutoksenhakua saatettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi. Hallintolain 49 g §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ratkaiseva viranomainen voi tehdä samassa yhteydessä ilman eri vaatimusta myös virheen korjaamista koskevan päätöksen siten kuin lain 50–53 §:ssä säädetään. Tämän vuoksi muistutus ja virheen korjaamista koskeva asia on käsitelty yhdessä ja ratkaistu tällä päätöksellä.

Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos: 1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen; 2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen; 3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai 4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

Hallintolain 52 §:n mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä. Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös.

Asiavirheen korjaamisen kohteena voivat olla vain selvät ja ilmeiset virheet. Mikäli asiavirhe on vähäinen tai tulkinnanvarainen, sen korjaaminen ei lähtökohtaisesti ole mahdollista hallintolain perusteella.

Kunnossapitolain 14 b §:n 3 momentin mukaan maksu peritään yhden työmaan osalta vain kerran. Tämän vuoksi alueenkäyttömaksua korjataan niin, että työn laajuudessa huomioidaan vaan osuus, joka ei ole ollut päällekkäinen työn AL1800263 kanssa. Tämän osuuden laajuus on alle 60 m2, joten alueenkäyttömaksu laskutetaan alle 60 m2 suuruisena.

Yleisten töiden lautakunnan päätöksen 11.11.2014 § 431 mukaan alueenkäyttömaksua ei peritä talvikaudella toiminnallisessa tilassa olevasta alueesta. Urakoitsijan 20.8.2019 lähettämästä sähköpostista ja tarkastajan 20.8.2019 laatimasta valvontapöytäkirjasta on pääteltävissä, että työmaa on ollut toiminnallisessa tilassa talvikauden eli 1.12.2018–14.5.2019 välisen ajan, vaikka työmaan toiminnallisesta tilasta ei olekaan tullut kaupungille ilmoitusta. Alueenkäyttömaksua korjataan tämän johdosta niin, että maksu peritään ajalta 6.8.2018 - 30.11.2018 ja 15.5.2019 - 20.8.2019.

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan ilmoittajan on saatettava alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon. Alueenkäyttömaksun veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu. Alueenkäyttömaksu on veloitettu 20.8.2019 asti, sillä 20.8.2019 päivätystä valvontapöytäkirjasta ilmenee, ettei alue ole vielä tuolloin ollut kunnossapitolain tarkoittamassa työtä edeltäneessä kunnossa. Laskua ei siten ole aiheellista korjata muuten kuin edellä mainituilta osin.

Alueenkäyttömaksu peritään alle 60 m2 mukaisesti ajalta 6.8.2018 - 30.11.2018 ja 15.5.2019 - 20.8.2019. Maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku ilmoituksen käsittely- ja työn valvontamaksusta sekä alueenkäyttömaksusta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 28.01.2022 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 14 a §, 14 b §, 18 §

Hallintolaki (434/2003) 12 §, 49 a §, 49 g §, 50 §, 52 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Beslutsfattare

Elina Airaksinen
vs. yksikön päällikkö