En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Tupakointikielto, Alakiventie1, Asunto Oy Alakiventie 1

HEL 2021-008193
Ärendet har nyare handläggningar
§ 15

Päätös Asunto Oy Alakiventie 1:n tupakointikieltohakemukseen

Enhetschef

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Alakiventie 1:n huoneistoparvekkeille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Alakiventie 1, 00920 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 8.7.2021.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Alakiventie 1
Y-tunnus 0234488-6

Hakemuksen sisältö

Hakemus koskee Asunto Oy Alakiventie 1:n tupakointikiellon hakemista kaikille huoneistoparvekkeille osoitteessa Alakiventie 1, 00920 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Alakiventie 1 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Selvä enemmistö vastanneista kannatti parveketupakointikieltoa. Seitsemän vastineen antajaa vastusti tupakointikieltoa. Tupakointikieltoa vastustaneiden mukaan taloyhtiöstä puuttuu katettu tupakointipaikka. Tupakointikieltoa vastustaneet olivat huolissaan muun muassa siitä, että kielto ja siihen liittyvä valvonta aiheuttaa epäsopua naapurustossa. Samoin siitä, että parveketupakointikiellon vaikutuksesta hissien käyttö ja valojen kulutus lisääntyy, tupakointi huoneistossa sisällä ja ikkunoissa lisääntyvät ja hajuhaitat leviävät rappukäytäviin. Yksi tupakointikieltoa vastustanut vetosi siihen, että parveketupakoinnista on sovittu asunnon vuokrauksen yhteydessä.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 23.2.2022. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä yksi vastine. Vastineen antaja vastusti tupakointikieltoa muun muassa siksi, että se hankaloittaa arkea ja laskee omaa asumismukavuutta. Tupakointikieltoa vastustanut toivoi, että tupakointiin liittyvistä toimintatavoista voidaan sopia naapureiden kesken.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Alakiventie 1 sijaitsee Vartiokylän kaupunginosassa. Yhtiöön kuuluu yksi vuonna 1965 rakennettu viisikerroksinen betonirakenteinen asuinkerrostalo. Huoneistoparvekkeet ovat sisään vedettyjä nauhaparvekkeita, jotka sijoittuvat toisiinsa nähden pääasiassa pareittain vierekkäin. Parvekkeet ovat osin lasitettuja ja sijaitsevat sisäpihan puolella. Rakennuksessa on koneellinen poistoilmanvaihto. Raittiin ilman sisäänotto tapahtuu ikkunarakenteiden kautta aivan huoneistoparvekkeiden vierestä.

Asunto Oy Alakiventie 1:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle, eikä voida olettaa, että parvekelasituksia pidettäisiin koko ajan kiinni.

Vuokrasopimuksen ehdolla ei ole mahdollista poiketa voimassa olevasta tupakkalain 79 §:n mukaisesta tupakointikiellosta, eikä tupakkalain parveketupakoinnin säännöksistä ole muullakaan tavoin mahdollista poiketa sopimuksin.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouspäätös, lainvoimaisuustodistus, osake- ja asukasluettelot, julkisivu- ja pohjapiirustukset, asunto-osakeyhtiön toimittama kuuleminen ja siihen annetut vastineet, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapunut vastine.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 11.11.2021, § 229) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 610,91 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle saantitodistusta vastaan ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Mer information fås av

Jaana Pennanen, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 31607

jaana.pennanen@hel.fi

Beslutsfattare

Heidi Öjst
yksikön päällikkö