Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko 8.1.2021, Pohjola Vakuutus Oy

HEL 2021-009790
Ärendet har nyare handläggningar
§ 203
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Pohjola Vakuutus Oy

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Pohjola Vakuutus Oy on 2.9.2021 hakenut takaisinsaantia maksamassaan liukastumisvahingossa vahinkonumerolla TA 21-002900-6. Vaatimus koskee 8.1.2021 noin kello 00.30 tapahtunutta liukastumista puutteellisesti talvikunnossapidetyllä, jäisellä, liukkaalla ja auraamattomalla jalkakäytävällä osoitteessa Porvoonkatu 19-21. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 3 785,60 euroa liukastumisen aiheuttamista kustannuksista. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingin kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä liikenteellisen merkityksen mukaan.

Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan II, joilta poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I luokan väylien jälkeen. II luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että yöllä satanut lumi poistetaan kello 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen tai lumisade on päättynyt ja se on ylittänyt 5 cm kynnyksen.

Ilmatieteenlaitoksen Kumpulan säämittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan edeltävän vuorokauden aikana lämpötila on pysytellyt noin -2°C pakkasen puolella tasaisesti iltapäivästä alkaen. Sateita on mitattu yhteensä edeltävän vuorokauden aikana 1,7 mm vedeksi muunnettuna siten, että lumen syvyys on kasvanut senttimetrillä edellisen aamun mittauksesta ollen vahinkohetkellä 5 senttimetriä. Vahinkohetkellä heti puolen yön jälkeen pakkasta on mitattu -2,4 °C.

Takaisinsaantivaatimuksen liitteenä olevassa olosuhdeselvityksessä vahingonkärsijä kertoo olleen lumisadekaaos, lunta tulleen reilusti ja myrskyä. Näkyvyys on ollut heikko, koska lunta on satanut paljon koko illan. Ilmatieteen laitoksen mittausten mukaan sateen määrä on kuitenkin ollut vähäinen ennen vahinkoa.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka Porvoonkadulla on ennen vahinkoa edellisen kerran aurattu ja hiekoitettu vahinkoyötä edeltävänä aamupäivän aikana kello 9.37. Tämän jälkeen on sateita mitattu yhteensä 1,7 mm vedeksi muunnettuna, eli aurauskynnys ei ole ylittynyt.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Liukkauden torjuntaa ei myöskään ole mahdollista toteuttaa siten, että kadun mitkään osat eivät koskaan olisi liukkaat. Hiekoituksella ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Jalankulkijan tulee ottaa olosuhteet huomioon ja noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta talvella liikkuessaan.(Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397).

Tässä tapauksessa kaupungin puolelta ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta. Asiassa saatujen selvitysten perusteella liukkaudentorjunta on ennen vahinkoa tehty Helsingin kaupungin normien mukaisesti. Kaupunki ei katso, vakiintunut oikeuskäytäntö huomioon ottaen, laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö