En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Tutkimuslupa, Flerspråkighet i Sverige och i Finland: lärares undervisningsstrategier och utmaningar

HEL 2021-009905
Ärendet har nyare handläggningar
§ 75

Beslut om beviljande av forskningstillstånd HEL 2021-009905

Direktören för svenska servicehelheten

Beslut

Direktören för den svenska servicehelheten har beslutat att bevilja ********** på de villkor som framgår närmare av motiveringen av beslutet. Beslutet är i kraft till 31.12.2021.

Beslutsmotivering

********** har ansökt om forskningstillstånd. Denna studie kommer vara en del av doktorsavhandlingen "Från språkstimulering till språkundervisning: en praktiknära studie om lärares erfarenheter av språkduschundervisning". Målet är att få kunskap om hur språkundervisningen i Sverige och i Finland kan utvecklas för de flerspråkiga barnen. Syftet med denna delstudie är att undersöka hur språkundervisningen för flerspråkiga barn ser ut i Sverige och i Finland.

Forskningsmaterialet samlas in 10/2021-12/2021 genom en enkät som riktar sig till personal. Det rör sig om en kvalitativ forskning. Undersökningens sampelstorlek är 42 stycken daghem (n=42).

Deltagandet i studien är frivilligt. Deltagare i studien ska ge sitt skriftliga samtycke för att delta i studien. Forskningsmaterialet förvaras under det att studien / forskningen pågår enligt goda forskningsetiska principer och arkiveras för 10 år efter att forskningen har avslutats 12/2021.

Forskningsmaterialet innehåller inga identifierbara uppgifter. Hur identifieringsuppgifter behandlas och uppgifter samlas i forskningsregistret har beskrivits i dataskyddsbeskrivningen för undersökningen (bilaga 3).

Materialinsamlingen genomförs på distans och enligt Helsingfors riktlinjer för coronaepidemin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan päätöksen 3.8.2017 § 57 mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla päätöksen tutkimusluvasta tekee kunkin palvelukokonaisuuden johtaja omaa palvelukokonaisuuttaan koskevien tutkimusten osalta. Mikäli tutkimus koskee useamman palvelukokonaisuuden toimintaa, tekee päätöksen toimialajohtaja.

På forskningstillståndet tillämpas följande villkor:

Beslutet tillåter insamling av forskningsmaterial 10/2021-12/2021 under daghemmens/skolornas/ läroinrättningarnas arbetstid.

Beslutet ger inte rätt att ta del av Helsingfors stads dokument- och registermaterial.

Identifieringsuppgifter om enskilda personer som deltar i undersökningen får inte röjas i forskningsrapporten eller på något annat sätt.

Fostrans- och utbildningssektorn deltar inte i genomförandet av undersökningen.

Undersökningen får inte medföra kostnader för fostrans- och utbildningssektorn.

Forskningsrapportens elektroniska adress tillställs per e-post fostrans- och utbildningssektorn (kasko.tutkimusluvat@hel.fi).

Mer information fås av

Jukka Orava, arviointiasiantuntija, telefon: 09 310 78018

jukka.orava@hel.fi

Beslutsfattare

Niclas Grönholm
direktören för svenska servicehelheten

Bilagor

1. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
2. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
3. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
4. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
5. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
6. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
7. Sekretessbelagd: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.