En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Poikkeaminen, Pukinmäki

HEL 2021-010978
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Pukinmäki, Närekuja, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin ********** tonttia ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8270 seuraavasti:

  • Tontin käyttötarkoituksesta (AO=enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialue) saa poiketa siten, että tontille saa rakentaa kahvilan.
  • Rakennusten vähimmäisetäisyydestä tontin rajoihin (4 m) saa poiketa siten, että kahvilan terassi ja luiska saavat sijaita 1 m päässä tontin puistonpuoleisesta rajasta.
  • Siltä osin kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm, kerrosala voidaan ylittää MRL 115 § 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.
  • Teknisten tilojen osalta kerrosala voidaan ylittää MRL 115 § 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Kahvilarakennuksen tulee olla yksikerroksinen.
  • Maanpäällistä kellarikerrosta ei sallita.
  • Kahvila tarvitsee 3 autopaikkaa, jotka voidaan toistaiseksi järjestää Närekujan katualueelle.
  • Kaupungilla on oikeus ottaa omistamansa Närekujan katualue kokonaan kaupungin omaan käyttöön kahvilan tarvitsemien autopaikkojen estämättä, minkä vuoksi tontille täytyy suunnitella ja jättää riittävät tilavaraukset kahvilan tarvitsemien 3 asiakasautopaikan rakentamiseksi heti kaupungin niin vaatiessa.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin ********** tontti **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa poikkeamiseen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8270 käyttötarkoituksen (AO=enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialue) osalta. Rakennushankkeessa on tarkoitus rakentaa asuinrakennus (207 k-m²), autotalli sekä pieni kausittain toimiva kahvila. Kahvilarakennus (42 k-m²) on tarkoitus rakentaa tontin länsiosaan tarvittavine autopaikkoineen. Kaavassa ei sallita kahvilatoimintaa ja tältä osin haetaan kaavasta poikkeamista. Kahvilan terassi ja sille johtava luiska sijaitsee alle 4 m tontin rajasta.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että tontti sijaitsee virkistysalueen läheisyydessä. Virkistysalueella on alueen identiteetin kannalta tärkeä rooli. Tätä asetelmaa voitaisiin vahvistaa sallimalla pienimuotoinen kahvilatoiminta alueella. Kahvila on perusteltu lisäys alueelle. Kahvilatoiminnan on suunniteltu olevan pienimuotoista ja alueen yhteishenkeä ja identiteettiä kohottavaa. Hankkeeseen ryhtyvillä ei ole tarkoitusta tehdä kahvilatoiminnasta päätoimista elinkeinoa. Toiminnan pienimuotoisuuden vuoksi ei ole oletettavissa, että kahvilatoiminta lisäisi haitallisesti alueen autoliikennettä. Uusi kahvilarakennus rakennettaisiin tontilta puretun vanhan asuinrakennuksen hirsiä uudelleen käyttämällä.

Massoittelultaan sekä yleiseltä ilmeeltään rakennus on pieni sekä vaatimaton ja näin ollen soveltuu hyvin alueella vallitsevaan kirjavaan rakennuskantaan. Kahvilarakennuksen terassi ja sille johtava luiska olisivat alle 4 m etäisyydellä tontin rajasta Närepuiston suuntaan. Näin sijoitettuna kahvilan ympärille voidaan jättää olemassa oleva puusto ja maanpinnan korkeuseroa voidaan käyttää hyväksi luiskan toteutuksessa.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 26.3.1981 vahvistettu asemakaava nro 8270. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialuetta (AO). Rakennusten vähimmäisetäisyys tontin rajasta on 4 m. Autopaikkoja tulee toteuttaa vähintään 1 ap/130 k-m², ja lisäksi on oltava kutakin asuntoa kohden tila yhden auton tilapäistä pysäköintiä varten.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4.

Kahvila on suunniteltu ensimmäisen maailmansodan aikaisen puolustusaseman kiinteän muinaisjäännöksen Tukikohta XII:6 (Pukinmäki) alueelle (tunnus muinaisjäännösrekisterissä 1000013596). Hakijat ovat hakeneet Museovirastolta lupaa kajota kiinteään muinaisjäännökseen muinaismuistolain (295/1963) 11 §:n mukaisesti. Museovirasto on 4.5.2021 (diaarinumero MV/45/05.01.00/2021) myöntänyt luvan kajota muinaisjäännökseen uudisrakentamista varten hakemuksen mukaisesti kiinteistöllä 91-37-19-4 ottaen huomioon seuraavat lupamääräykset.

Lupamääräykset:

1) Museoviraston koekaivausryhmän ja Helsingin kaupunginmuseon paikalla tekemät dokumentointi ja koetutkimus voidaan katsoa riittäväksi eikä lisädokumentointia tarvita. Rakennustyöt voidaan aloittaa tähän kajoamislupapäätökseen perustuen.

2) Ei ole todennäköistä, että tontilla olisi enää ennestään tuntemattomia tukikohtaan liittyviä rakenteita. Mikäli kuitenkin tällaisia tulisi esiin, tulee olla yhteydessä Helsingin kaupunginmuseoon, joka tulee dokumentoimaan havainnot. Vasta dokumentoinnin jälkeen rakennustyötä voidaan jatkaa.

Kajoamislupa on voimassa viisi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Kajoamisluvan edellyttämät tutkimukset on suoritettava ja kajoamiseen liittyvät toimenpiteet on käynnistettävä luvan voimassaoloaikana. Kajoamisluvan haltijan on ilmoitettava Museovirastolle, jos kajoamisluvan myöntämisen edellytyksenä olleet seikat ovat muuttuneet tai lupa siirretään muulle kuin hakijalle.

Tontilta on purettu vuonna 1929 rakennettu asuinrakennus ja talousrakennus.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta ei ole pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska pienimuotoinen kahvilatoiminta lisää Pukinmäen ja Närepuiston virkistysalueiden käyttömahdollisuuksia ja palveluita. Pienimuotoinen, häiriötä aiheuttamaton kahvilatoiminta sopii AO-korttelialueelle, sillä rakennuspaikka sijaitsee puiston reunalla. Alustavissa suunnitelmissa kahvilan terassi on suunnattu puiston suuntaan, poispäin naapureista.

Poikkeamisella ei ole merkittävää kaupunkikuvallista vaikutusta. Alustavissa suunnitelmissa esitetyt ratkaisut soveltuvat alueen rakennuskantaan.

Tontille ulottuu muinaisjäännös (ensimmäisen maailmansodan aikainen puolustusasema), johon Museovirasto on myöntänyt muinaismuistolain (295/1963) 11 §:n mukaisen kajoamisluvan. Päätös MV/45/05.01.00/2021 on huomioitu poikkeamispäätöksessä.

Rakennusten vähimmäisetäisyydestä tontin rajoihin (4 m) saa poiketa siten, että kahvilan terassi ja luiska saavat sijaita 1 m päässä tontin puistonpuoleisesta rajasta, koska poikkeamisella ei ole vaikutusta naapuritontteihin.

Maankäyttö- ja rakennuslain (115 § 3 mom.) mukaan rakennuksen rakennettavaksi sallitun kerrosalan saa ylittää siltä osin kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm sekä yleisiin tiloihin avautuvan teknisen tilan rakentamiseen tarvittavan pinta-alan verran. Pykälä koskee asemakaavoja, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2000 jälkeen (MRL 217 §). Vanhempien asemakaavojen osalta ylitykset joudutaan arvioimaan poikkeamina, joissa voidaan tapauskohtaisesti sallia MRL:n 115 § mukainen rakennusoikeuden ylitysmahdollisuus.

Poikkeamispäätöksen ehdoissa määrätään autopaikoista, jotta kahvilatoiminnalla on myös jatkossa riittävä määrä autopaikkoja. Pukinmäen länsiosan maankäytön muuttumiseen on tarpeen varautua. Närekujan katualueen kääntöpaikan järjestelyt puiston äärellä voivat muuttua tulevaisuudessa. Tämän vuoksi kahvilan tarvitsemille autopaikoille on tutkittu tilavaraukset tontilla.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirustus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.