Vahingonkorvaus, esinevahinko, 11.9.2021, Taka-Töölö

HEL 2021-011343
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.10.2021 esittänyt kaupungille 7.10.2021 päivätyn, 4 000,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan trailerin kyydissä ollut kilpavene vaurioitui 11.9.2021 kello 7.00 trailerin irrottua kuljetusauton koukusta osoitteessa Merikannontie 4. Hakija epäilee asfalttia lisätyn edeltävän vuoden aikana kohdalla olevalle kävely- / pyörätielle ja näin lisänneen kohdalla olevan mäen kaltevuutta tai kulmaa.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Merikannontie on kokoojakatu, ja luokiteltu hoitoluokkaan II, kuten myös sen viereinen kevyen liikenteen väylä. Sen päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta taholta. Selvityksen mukaan vahinkopaikalle ei ole tehty kaupungin toimesta muutoksia asfalttipäällysteeseen tai muuhun rakenteeseen lähiaikoina. Paikallaan oleva asfaltti on ollut nykyisessä kunnossaan useamman vuoden ajan.

Alueella kunnossapitoa suorittavalta urakoitsijalta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikan kohdalla kevyen liikenteen väylä ja ajorata ovat suunnitelmien mukaisessa kunnossa. Kadussa vahinkopaikalla ei ole rakenteellista vikaa.

Maankäyttö- ja rakennuslaki määrittelee tonttiliittymän rakentamisesta seuraavaa: Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kustannuksellaan tonttiliittymän rakentamisesta rakennetun kadun ajoradan reunasta kiinteistölleen. Jos kiinteistölle rakennetaan, ennen kuin sitä palveleva katu on rakennettu, kiinteistön omistajan tai haltijan on kustannuksellaan järjestettävä tontille ajokuntoinen pääsytie. Kunta on velvollinen korvauksetta sallimaan käytettävissään olevan soveltuvan katualueen käyttämisen pääsytien rakentamiseen.

Kohdalla oleva kiinteistö on vuokrattu kaupungilta. Vuokrasopimuksen ehdoissa ei ole poikkeamaa maankäyttö- ja rakennuslain määrittelemistä kiinteistön omistajan tai haltijan vastuista ja velvollisuuksista.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei aiheuta korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Ajoneuvon kuljettajia sitovat tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo, että mikäli vuokralaisen tarpeet tonttiliittymän suhteen olisivat vaatineet toimenpiteitä, olisi vuokralaisen tullut ryhtyä tonttiliittymän muokkaamiseen omille tarpeilleen sopivaksi asianmukaisin toimenpitein.

Katualue Merikannontien vahinkopaikalla on hyväkuntoinen osa katua. Siinä ei ole mitään sellaista rakenteellista vikaa, mikä olisi vaatinut kunnossapidon toimenpiteitä kaupungin taholta.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 88 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö