En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, henkilövahinko 1.9.2021

HEL 2021-011347
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, ajoneuvovahinko

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.10.2021 esittänyt kaupungille 4 526,88 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on ajanut sähköpotkulaudalla 1.9.2021 klo 20.20 Kehä III alikulkua pitkin, joka sijaitsee Neonpolun kohdalla. Hakijan kertoman mukaan alikulun kohdalla hakijaa vastaan on tullut mopo ja yhtäkkiä sähköpotkulauta ns. lähti hakijan alta. Hakijan mukaan tiessä on ollut selkeitä railoja eikä siellä ole ollut keinovaloja.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan III.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla asfalttipäällyste on ikääntynyt ja asfaltissa on saumoja. Saumat ovat paikoin auenneet. Lämpölaajenemisilmiö aiheuttaa päällystelaatan kutistumista talvella. Kesällä saumat ovat enemmän kiinni ja talvella enemmän auenneita. Saumoja on korjattu aiemmin bitumilla juottamalla. Saumoissa on maa-ainesta sekä bitumia, eivätkä ne ole syviä. Saumat ovat syvyydeltään noin 10 mm. Alikulusta ei ole tullut kaupungin palautejärjestelmään palautetta eikä tarkistuskierroksilla ole tehty havaintoja asfaltin huonosta kunnosta. Alikulussa on korjattu erittäin pieniä railoja 14.10.2021 klo 10.30 käyttäen kylmämassapaikkausta. Kaupungilla ei ole tiedossa, että alikulun valaistuksessa olisi ollut mitään vikaa. Todennäköisesti ulkona on ollut vahingon tapahtumahetkellä vielä niin valoisaa, etteivät valot olleet ehtineet vielä syttymään. Aurinko on laskenut Helsingissä 1.9.2021 klo 20.27.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta vahingonkorvausvastuuta kaupungille kadunpitäjänä. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kaikkea. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset. Kaupunki on antanut sanalliset määreet laatuvaatimusten tulkinnalle hoitoluokitusten kuvauksissa. Vahinkopaikan (joka kuuluu hoitoluokkaan III) väylän tyydyttävä kunto säilyy, vaikka sen päällysteessä olisi kohtuullisin määrin vaurioita, mutta ne eivät kuitenkaan saa aiheuttaa vaaratilanteita.
Alle 2 cm syvyinen ja/tai alle 10 cm levyinen asfaltin epätasaisuus ei ylitä kaupungin kadun tasaisuudelle asetettujen laatuvaatimusten rajaa eikä sitä voida pitää vaaraa aiheuttavana tekijänä kevyen liikenteen väylän käyttäjille.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet. Vahinkopaikka sijaitsee III-luokan väylällä, jonka liikenteellinen merkitys ja liikenteen määrä ei ole merkittävä.

Sähköpotkulaudan käyttäminen rinnastetaan polkupyöräilyyn. Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Sähköpotkulaudoissa on pienet renkaat, jotka ovat herkkiä vähäisillekin päällysteen epätasaisuuksille tai muille tavanomaisille pienille vaurioille, jollaiset eivät aiheuta muulle liikenteelle turvallisuushaittaa. Katujen ja muiden kulkureittien laatuvaatimuksia ei voida asettaa tällaisten ääriarvojen mukaan. Sähköpotkulaudan käyttäjän voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin ja varauduttava sopeuttamaan liikkuminen ja tilannenopeus edellä mainitut riskit huomioiden. Vaikka kadun päällystevauriot olisivat joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Etuvalo on pakollinen sähköpotkulaudoissa.

Kaupungilla ei ole tiedossa aiemmin tehtyjä ilmoituksia tai palautteita alikulun asfalttipäällysteen huonosta kunnosta. Jalankulku- ja pyöräväylä on liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö