Viikinranta-Lahdenväylä, osayleiskaava
- Helsingfors stadsstyrelse 37/03.11.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 36/27.10.2025
- Stadsmiljönämnden 18/27.05.2025
- Stadsmiljönämnden 17/20.05.2025
- Stadsmiljönämnden 38/10.12.2024
- Stadsmiljönämnden 36/26.11.2024
- Stadsmiljönämnden 8/05.03.2024
- Stadsmiljönämnden 7/27.02.2024
- Stadsmiljönämnden 8/07.03.2023
- Stadsmiljönämnden 7/28.02.2023
V 12.11.2025, Viikinrannan−Lahdenväylän osayleiskaava (nro 12947)
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat yleiskaavapäällikkö Pasi Rajala, johtava arkkitehti Jouko Kunnas ja tiimipäällikkö Niklas Aalto-Setälä. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Silvia Modigin ehdotuksesta.
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupunginosien 23 (Toukola), 24 (Kumpula), 26 (Koskela), 27 (Vanhakaupunki), 36 (Viikki) ja 47 (Mellunkylä) osayleiskaavan 26.11.2024 päivätyn ja 20.5.2025 tarkistetun piirustuksen numero 12947 mukaisena ja osayleiskaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Viikinranta suunnitellaan kantakaupunkimaiseksi, moni-ilmeiseksi kaupunginosaksi, joka yhdistää Arabianrannan Viikkiin. Se tarjoaa houkuttelevaa asumista Viikin luonnonsuojelualueen vierellä sekä mahdollistaa työpaikkamäärän kasvun uudistuvalla alueella. Kaavan mahdollistama asutus tukee palveluiden syntymistä ja parantaa myös ympäröivien alueiden palvelutarjontaa.
Viikin–Malmin pikaraitiotie palvelee sen varrelle syntyvän uuden asutuksen ja työpaikkojen tarpeita, mahdollistaen kestävän kaupunkirakenteen hyvin saavutettavalle alueelle. Lisäksi pikaraitiotie toimii koko koillisen Helsingin joukkoliikenteen runkoyhteytenä keskustaan mahdollistaen raideliikenteeseen tukeutuvan kaupunkikehityksen muun muassa Malmin kentän alueelle. Osayleiskaavalla varmistetaan osaltaan edellytykset raitiotien tekniselle ja taloudelliselle toteutettavuudelle.
Lahdenväylälle on tutkittu yhteistyössä tieviranomaisten kanssa sen toimivuuden varmistava ratkaisumalli, jonka ympäristövaikutukset ovat nykyistä vähäisemmät ja joka mahdollistaa ympärilleen kaupunkirakenteen täydentymistä ja kehittymistä. Lahdenväylä palvelee erityisesti pitkämatkaista joukko- ja tavaraliikennettä.
Alueen ja sen ympäristön luontoarvojen säilyminen on varmistettu tutkimalla huolellisesti alueen ja sen ympäristön luontoarvojen asettamat lähtökohdat suunnittelulle, arvioimalla alustavien suunnitteluratkaisujen vaikutuksia Natura- ja muihin luontoarvoihin sekä sovittamalla kaavaehdotuksen sisältö vaikutusten arvioinnin tuloksiin. Uusi maankäyttöratkaisu vähentää myös maankäytöstä aiheutuvia ympäristöriskejä pienteollisuuden poistuessa alueelta.
Kaavaratkaisu tukee ilmastotavoitteita tiivistämällä kaupunkirakennetta, edistämällä kestävää liikkumista ja parantamalla palvelujen saavutettavuutta. Kaava-alueella sijaitsee runsaasti kaupungin vesi- ja energiahuollon infrastruktuuria, jonka toiminnan ja kehittymisen edellytykset on varmistettu.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Helsingin kaupunkistrategian 2025−2029 mukaan Helsingin kaupunkikehitys perustuu kaupungin ja sen asuinalueiden tasapainoiseen kehitykseen, urbaanin kaupunkirakenteen ja arvokkaan luonnon harkittuun yhteensovittamiseen sekä ensisijaisesti joukkoliikenteeseen nojautuvaan liikennejärjestelmään. Kaavaratkaisu tukee kaupunkistrategian tavoitteita edistää Viikin-Malmin raitiotien rakentamista suunnitellussa aikataulussa. Päätösesitys on kaupunkistrategian mukainen ja tukee sen tavoitteita.
Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden avulla vähennetään yhdyskuntien ja liikenteen hiilidioksidipäästöjä, turvataan luonnon monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristön arvoja sekä parannetaan elinkeinojen uudistumismahdollisuuksia. Niillä myös sopeudutaan ilmastonmuutoksen seurauksiin ja sään ääri-ilmiöihin. Osayleiskaava toteuttaa tavoitteita.
Hyväksytyssä MAL 2023 -suunnitelmassa (Länk leder till extern tjänst) Viiman toteutus on ajoitettu käynnistyväksi vuosina 2028–31. Joulukuussa 2024 allekirjoitetussa MAL 2024–2035 sopimuksessa (Länk leder till extern tjänst) todetaan, että valtio kehittää yhdessä Helsingin kaupungin kanssa Lahdenväylää (vt 4) välillä Kehä I–Kehä III ja Ilmasillan eritasoliittymää tiesuunnitelman mukaisesti.
Valtio selvittää myös yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien kanssa pääkaupunkiseudun pääväylien roolia ja valtakunnallista merkitystä vuoden 2025 aikana. Selvityksen yhteydessä valtio muodostaa kannan siitä, minkä tiejaksojen on tarpeen pysyä maankäytön tiivistyessäkin valtion maanteinä ja minkä tiejaksojen osalta voidaan arvioida hallinnollisia muutoksia tai muita toimenpiteitä, joilla ydinalueen lähestymisjaksojen liikenneympäristöä voidaan muuttaa tiiviimpää yhdyskuntarakennetta mahdollistavaksi. Osayleiskaavassa on suunniteltu kaavaratkaisut siten, että maankäytön jatkosuunnittelu voi tapahtua sekä 80 km/h että 60 km/h nopeustason pohjalta. Osayleiskaava ei määrää nopeusrajoitusta, mutta valtio on sitoutunut 80 km/h nopeusrajoitukseen. Alhaisemmalla nopeustasolla asumisen ratkaisut helpottuvat lähellä Lahdenväylää.
Helsingin seudun vaihemaakuntakaavassa (Länk leder till extern tjänst) , joka ohjaa tämän osayleiskaavan laadintaa (osa Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuutta) Lahdenväylä on suunnittelualueella osoitettu pääosin joukko- ja/tai tavaraliikenteen kannalta merkittäväksi tieksi tai kaduksi. Vaihemaakuntakaavassa määriteltyjä osayleiskaavoitusta koskevia alueidenkäyttöperiaatteita ovat lisäksi mm. keskusta- ja taajamatoimintojen kehittämisvyöhyke sekä luonnonsuojelun ja kulttuuriympäristön suojelutarpeet. Alueelle on vaihemaakuntakaavassa osoitettu jätevesitunneli ja voimajohto. Vaihemaakuntakaavan yleisissä suunnittelumääräyksissä edellytetään ilmastonmuutoksen hillinnän ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen kannalta kestäviä ratkaisuja. Alue- ja yhdyskuntarakennetta tulee kehittää olemassa olevaan rakenteeseen tukeutuen. Liikenteen ympäristöhaittoja tulee minimoida sekä edistää kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Luonnon, maiseman ja kulttuuriympäristön arvot tulee turvata ja varmistettava erityisesti Natura 2000 -ohjelmaan sisällytettyjen alueiden arvojen säilyminen. Osayleiskaavaehdotuksessa on huomioitu tämä maakuntakaavan ohjaus uudistamalla alueen maankäyttöä urbaaniksi ja monimuotoiseksi, lieventämällä Lahdenväylän ympäristövaikutuksia kuitenkin säilyttäen sen toimivuus, edistämällä kestävien kulkumuotojen toiminnallisia edellytyksiä ja turvaamalla alueen ja sen ympäristön luonto- ja kulttuuriarvot.
Helsingin Yleiskaava 2016 on kumottu valtaosalla suunnittelualuetta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä vuonna 2018. Osayleiskaava ratkaisee suunnittelualueen maankäytön ja liikenteen ja sopeutuu ympäröivän Yleiskaavan 2016 periaatteisiin eheyttäen alueen yleiskaavallisen kokonaisuuden.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi alueen suunnitteluperiaatteet 7.3.2023, osayleiskaavaluonnoksen 5.3.2024 ja osayleiskaavaehdotuksen 10.12.2024. Hyväksyessään kaavaehdotuksen lautakunta edellytti, että Viikinkallion laen suon aluetta tarkastellaan siten, että pyritään säilyttämään suota ympäröivät kalliot nyt esitettyä laajempana ja varmistetaan suon vesitalouden säilyminen nykyisellään. Tarkistetussa ehdotuksessa A-2 -korttelialuetta on supistettu kalliosuon ympäristössä ja vastaavasti laajennettu Sahamyllynrinne-kadun suunnassa. Lautakunta edellytti myös, että asemakaavavaiheessa arvioidaan vielä osayleiskaavan eteläiselle päiväkodille tarkoituksenmukaisinta sijaintia. Kaavaselostukseen laadittiin asiasta vertailu. Lisäksi koko kaava-aluetta koskeviin määräyksiin on lautakunnan hyväksymän vastaehdotuksen mukaisesti lisätty neljänneksi määräykseksi: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan viereisen Natura-alueen turvaaminen ja varmistetaan riittävät lieventämistoimet."
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Osayleiskaavan suunnittelualue ulottuu Koskelasta Kehä I:lle seuraten kapeana kaistana Lahdenväylää kattaen korkeimman hallinto-oikeuden yleiskaavasta 2016 kumoamien merkintöjen alueet. Lahdenväylän välittömän ympäristön ohella osayleiskaavan alue sisältää Koskelassa varikkokorttelin ja Koskelantien liittymäaluetta sekä Lahdenväylän kaakkoispuolella sen ja Vanhankaupunginlahden Natura-alueen välisen Viikinrannan alueen ja Pornaistenniemen. Viikinrannan alue käsittää 2000-luvulla asemakaavoitetun ja rakennetun asuinalueen, pitemmän ajan kuluessa rakentuneen Viikinmäentien asuntoalueen ja toimitila-aluetta.
Aluetta rajaavat kaakossa Vanhankaupunginlahden Natura-alue ja lännessä Vantaanjoen Natura-alue sekä Vanhankaupunginkosken alue, jolla on rakennus- ja kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennuskantaa.
Kaava-alue on pääosin kaupungin omistuksessa. Lahdenväylä on valtion tiealuetta. Viikinrannan asuinkorttelit ja osa Kalastajapolun ja Viikinmäentien kiinteistöistä ovat yksityisessä omistuksessa. Säynäslahden korttelissa kiinteistöjen vuokra-ajat päättyvät 2025–29, Viikinrannan yritysalueella 2034 ja Hernepellonkujan alueella 2037. Viikinmäentien asuinkiinteistöjen vuokra-ajat vaihtelevat, valtaosin sopimukset päättyvät 2040-luvulla. Kaupungin talousarvioneuvotteluissa on asetettu tavoitteeksi Viikin–Malmin pikaraitiotien toteuttamisen käynnistäminen vuonna 2028.
Kaava-alueella asuu nykyisin noin 1 300 asukasta. Työpaikkoja on noin 600, joista vajaa puolet Viikinrannan yritysalueella.
Kaavaratkaisun kustannukset
Alustavan arvion mukaan osayleiskaavan mukaisen maankäytön toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia seuraavasti (11/24, alv 0):
| Esirakentaminen | 70 | milj. euroa | |
| Kadut ja liikennealueet | 45 | milj. euroa | |
| Puistot ja viheralueet | 9 | milj. euroa | |
| Sillat | 5 | milj. euroa | |
| Palvelurakentaminen | 72 | milj. euroa | |
| Lahdenväylä | 20 | milj. euroa | |
| Johtosiirrot | 7 | milj. euroa | |
| Yhteensä | n. 230 | milj. euroa |
Uudet teknisen huollon verkostojen kustannukset ovat noin 10,2 miljoonaa euroa. Ne jakaantuvat seuraavasti; vesihuolto 6,5 miljoonaa euroa, sähkö 1,4 miljoonaa euroa, kaukolämpö 0,8 miljoonaa euroa ja tietoliikenne 1,5 miljoonaa euroa. Nämä kustannukset kohdistuvat verkostojen haltijoille.
Alueelle on mahdollista toteuttaa imujätejärjestelmä. Sen alustava kustannusarvio on noin 18 miljoonaa euroa.
Osayleiskaavassa esitetyn uuden maankäytön rakennusoikeuden arvo on noin 250 miljoonaa euroa, josta asuinrakennusoikeuden arvo on noin 230 miljoonaa euroa ja toimitila- ja liikerakennusoikeuden arvo noin 20 miljoonaa euroa. Arvio on tehty noudattaen voimassa olevaa AM-ohjelman mukaista rahoitus- ja hallintamuotojakaumaa. Kiinteistöverojen lisäyksen nykyarvo ensimmäiseltä 30 vuodelta on arviolta 15,6 miljoonaa euroa, oletuksella että lähtökohtaisesti asuntotontit vuokrataan ja toimitilatontit myydään.
Tehtyjen selvitysten perusteella, osayleiskaava on kokonaisuudessaan kaavataloudellisesti kaupungille kannattava. Kaavatalous on laskettu sen perusteella, että Lahdenväylän nopeusrajoitus on 80 km/h.
Kaupunki ei osayleiskaavan myötä ota Lahdenväylää vastattavakseen, vaan se pysyy jatkossakin valtion liikenneväylänä.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 19 §) 2.1.–31.1.2025
Kaavaehdotus esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 26.11.2024 ja lautakunta päätti 10.12.2025 asettaa osayleiskaavan muutosehdotuksen nähtäville.
Kaavaehdotuksesta tehtiin seitsemän muistutusta, ja nähtävilläoloajan ulkopuolella saapui yksi muistutusta täydentävä kirje. Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat uuden rakentamisen yhteensopivuuteen nykyisen asutuksen kanssa, Viikinkallion rakentamiseen, virkistys- ja luontoalueisiin ja luontovaikutuksiin, Vanhankaupunginkosken kulttuuriympäristön säilyttämiseen, nykyisen yritystoiminnan tulevaisuuteen sekä lapsivaikutuksiin.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat jätevedenpuhdistamon varapurkuyhteyden ja sisäänajojärjestelyjen ympäristövaikutusten hallintaan, ilmastovaikutusten minimointiin, rakentamisen maisemavaikutuksiin, hulevesimääräyksiin ja meluvaikutuksiin.
Kaavaehdotuksesta saatiin lausunnot Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus), Helsingin seudun ympäristöpalveluilta (HSY), kaupunginmuseolta, Uudenmaan liitolta, Helen Sähköverkko Oy:ltä ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä (HSL).
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sekä Fingrid Oyj ilmoittivat, ettei niillä ole lausuttavaa.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavan perustelut ilmenevät liitteenä olevasta yleiskaavaselostuksesta.
Toimivalta
Alueidenkäyttölain 37 §:n mukaan yleiskaavan hyväksyy kunnanvaltuusto.
Kaupunkiympäristölautakunta 27.05.2025 § 334
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 26.11.2024 päivätyn ja 20.5.2025 tarkistetun osayleiskaavaehdotuksen nro 12947 (liite nro 3) hyväksymistä. Osayleiskaava koskee Helsingin kaupungin kaupunginosia 23 (Toukola), 24 (Kumpula), 26 (Koskela), 27 (Vanhakaupunki), 36 (Viikki) ja 47 (Mellunkylä).
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Asemakaavavaiheessa Viikinkallion luontoalueen turvaamiseksi tehdään mahdollisimman laadukasta suunnittelua ja jos arvojen säilyttämiseksi on tarve, rajataan rakentamisen ulkopuolelle nyt esitettyä laajempi alue.
Lautakunta ehdotti, että jatkosuunnittelussa Pornaistenniemen päiväkoti pyritään sijoittamaan ensisijaisesti Viikinrannan korttelirakenteeseen. Tätä perustelee myös asukkaiden lyhyempi jalankulkuetäisyys päiväkodille.
Tarkemmassa suunnittelussa säästetään Margareta Leijonhufvudin puiston arvokkaimmat metsäalueet ja pyritään minimoimaan rakentamisen reunavaikutus luontoarvoiltaan arvokkaaseen Koskelanmetsään.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Niklas Aalto-Setelä ja johtava arkkitehti Jouko Kunnas. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus 1:
Saana Rossi: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Asemakaavavaiheessa Viikinkallion luontoalueen turvaamiseksi tehdään mahdollisimman laadukasta suunnittelua ja jos arvojen säilyttämiseksi on tarve, rajataan rakentamisen ulkopuolelle nyt esitettyä laajempi alue."
Kannattaja: Mia Haglund
Vastaehdotus 2:
Saana Rossi: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta ehdottaa, että jatkosuunnittelussa Pornaistenniemen päiväkoti pyritään sijoittamaan ensisijaisesti Viikinrannan korttelirakenteeseen. Tätä perustelee myös asukkaiden lyhyempi jalankulkuetäisyys päiväkodille."
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Saana Rossin vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.
Vastaehdotus 3:
Saana Rossi: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Tarkemmassa suunnittelussa säästetään Margareta Leijonhufvudin puiston arvokkaimmat metsäalueet ja pyritään minimoimaan rakentamisen reunavaikutus luontoarvoiltaan arvokkaaseen Koskelanmetsään."
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Saana Rossin vastaehdotuksen 3 mukaan muutetun ehdotuksen.
Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään liitteeseen 1: Lautakunta edellyttää, että kaavan "Koko kaava-aluetta koskeviin määräyksiin" lisätään neljänneksi määräykseksi seuraava: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan viereisen Natura-alueen turvaaminen ja varmistetaan riittävät lieventämistoimet."
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Saana Rossin vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 3
Tarik Ahsanullah, Otto Meri, Risto Rautava
Ei-äänet: 10
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Saana Rossi, Anni Sinnemäki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Saana Rossin vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 3–10.
20.05.2025 Pöydälle
10.12.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
26.11.2024 Pöydälle
05.03.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
27.02.2024 Pöydälle
07.03.2023 Ehdotuksen mukaan
28.02.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Jouko Kunnas, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 37070
Niklas Aalto-Setälä, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 26605
Niko Setälä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37031
Noora Schalin, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 34889
Pekka Tirkkonen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36637
Riikka Äärelä, johtava maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 52823
Raimo Pakarinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 31534
Elina Luukkonen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 37073
Riku Raunola, erityisasiantuntija, puhelin: 040 6765792
Ilkka Aaltonen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36441
Pasi Rajala, yleiskaavapäällikkö, puhelin: 09 310 20417
Detta beslut publicerades 05.11.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Upplysningar
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045