En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Toimenpidepyyntö, vahinkoeläinten pesintä asuinkerrostaloissa

HEL 2021-011556
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 6 §

Oikaisuvaatimus ympäristöterveysyksikön terveydensuojelutiimin tiimipäällikön kirjeestä

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto käsitteli asian oikaisuvaatimuksena ja hylkäsi muutoksenhakijan tekemän oikaisuvaatimuksen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, terveydensuojelulaissa tarkoitettuna kunnan viranomaisena.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva kirje

Ympäristöterveysyksikön terveydensuojelutiimin tiimipäällikkö on 12.7.2023 päivätyssä kirjeessä katsonut, että asia koskien lintujen pesintää asuinkerrostalossa ei anna aihetta ympäristöpalvelujen osalta jatkotoimenpiteisiin. Ympäristöpalvelut on keskustellut kiinteistön isännöitsijän kanssa puhelimitse 27.6.2023. Isännöitsijän mukaan kiinteistöä on korjattu niin, etteivät linnut pääse rakenteisiin. Ympäristöpalvelut katsoo, että valittaja on asian vireillepanijana ulkopuolisen asemassa, koska hän ei asu valituksen kohteena olevassa kiinteistössä. Ympäristöpalvelut ei ole todennut asunnossa terveyshaittaa aiheuttavia olosuhteita toimenpidepyynnön perusteella, joten toimenpidepyynnön käsittely ympäristöpalveluissa on päättynyt.

Oikaisuvaatimus

Asuinkerrostalon viereisen kiinteistön asukas ********** on 22.7.2023 kaupungille saapuneella kirjelmällään vaatinut oikaisua mainittuun päätökseen. Oikaisuvaatimuksessa todetaan muun ohella seuraavaa.

Ympäristöterveysyksikön terveydensuojelutiimin tiimipäällikön kirjeessä ilmoitettu ratkaisu muodostaa valituskelpoisen hallintopäätöksen, koska sillä on sellaisia perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitettuja oikeusvaikutuksia, ettei poikkeusta muutoksenhakuoikeudesta voida pitää vähäisenä. Kysymys ei ole ollut valmistelusta eikä täytäntöönpanosta, vaan vaatimus päätettiin hylätä kuulematta hakijaa riittävästi.

Asia ei ole tullut kaupungin ympäristöpalveluissa vireille 13.10.2021 ainoastaan muodollisesti. Kaupunki on tehnyt asiassa tosiasiallisia toimenpiteitä, muun muassa järjestänyt kuulemisen 15.3.2022 ja keskustellut isännöitsijän kanssa 14.10.2022 ja 27.6.2023. Viranomainen ei voi määritellä käsittelyä muodolliseksi vetoamalla itse aiheuttamaansa passiivisuuteen. Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 17 §:n mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä ja viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Hakija uudistaa asiassa aikaisemmin esittämänsä vaatimukset ja perusteet siltä osin kuin ne koskevat Asunto Oy Malminkartanon Rukkilan rakennusta (osoite Luutnantintie 13, Helsinki) ja vaatii, että sanottu yhtiö velvoitetaan poistamaan varpusten pesäpaikat kiinteistöstään. Rakennuksen isännöitsijä on neljä kertaa tietensä erehdyttänyt terveydensuojeluviranomaista ja väittänyt, että pesintä olisi estetty kiinteistössä heinäkuun 2022 lopussa. Isännöitsijän lausumat eivät ole totta. Pesäpaikat ovat yhä edelleen avoinna vahinkolinnuille. On erikoista, että isännöitsijä lausuu totuudenvastaisesti asiasta, jonka kuka tahansa voi käydä julkisella paikalla todentamassa. Jos koloihin on jonkinlaisia "verkkoja" asenneltu, linnut ovat repineet ne auki.

Myös vaatimuksessa olevan liitteen osoittamassa paikassa on alkanut vahinkolintujen pesintä 6.6.2023 lähetetyn kirjeen jälkeen, eli rakennuksessa on ainakin kolme pesää.

Lintujen pesinnästä ja lisääntymisestä aiheutuu haittaa ja rasitusta myös naapurikiinteistöille. Hakija ei ole asiassa ulkopuolinen, koska asuu naapurikiinteistössä ja haitta kohdistuu hänen kotiinsa ja varpuset yrittävät tunkeutua myös naapurikiinteistön rakennuksen räystäiden alle. Asuntoa käytetään työhuoneena päätulon hankkimiseen. Varpuset tirskuttavat kovaäänisesti enimmillään viisitoista tuntia päivässä. Linnun äännähdys muistuttaa rikkinäisen metallisen herätyskellon rääpäisyä, ja yksi lintu toistaa sitä jopa 50 kertaa minuutissa. Tirskutus kuuluu kolminkertaisten ikkunoiden läpi makuuhuoneisiin ja haittaa yöunta, vaikka ikkunat olisivat suljettuina. Linnut tulevat liian lähelle asuntoja. Helteellä ei voi pitää asunnon ikkunoita auki, vaikka se olisi tarpeen.

Kuuleminen

Hallintolain (434/2004) 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Ympäristöpalvelut järjesti 21.11.2023 uuden kuulemisen asukkaalle ja Asunto Oy Malminkartanon Rukkilalle. Lisäksi ympäristöpalvelut keskusteli Asunto Oy Malminkartanon Rukkilan taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa puhelimitse 21.11.2023. Kiinteistön isännöitsijän 24.11.2023 toimittaman vastineen mukaan kiinteistöhuolto on heinäkuussa 2022 tukkinut taloyhtiön pyynnöstä pieneläinverkolla kaikki mahdolliset aukot, joista lintujen oli mahdollista päästä rakenteisiin, eivätkä he ole saaneet viime aikoina havaintoja lintujen pääsemisestä sisälle rakenteisiin. Asukas nostaa 11.12.2023 toimittamassaan vastineessa esiin aikaisemmin esittämiään vaatimuksia naapurikiinteistöä kohtaan. Lisäksi asukkaan mukaan asian käsittely on kestänyt ympäristöpalveluissa kohtuuttoman kauan, eikä Asunto Oy Malminkartanon Rukkila ole edelleenkään tehnyt korjaavia toimenpiteitä lintujen pesimisen estämiseksi. Asukas kiistää ympäristöpalveluiden perustelut siitä, että kyseessä ei ole terveyshaittaa aiheuttavia olosuhteita.

Föredragande

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Mer information fås av

Milla Hätönen, vs. terveysinsinööri, puhelin: 09 310 37417

milla.hatonen@hel.fi

Bilagor

1. Toimenpidepyyntö 12.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Ympäristöpalveluiden vastaus 15.11.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Toimenpidepyyntö 26.11.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Vastine 18.3.2022 Luutnantintie 13
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Vastine 27.3.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Ympäristöpalveluiden vastaus 3.5.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Kirje 28.8.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Ympäristöpalveluiden vastaus 16.11.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Toimenpidepyyntö, 6.6.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
10. Ympäristöpalveluiden vastaus 12.7.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
11. Oikaisuvaatimus 22.7.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
12. Vastine, Kiinteistötahkola Vantaa, 23.11.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
13. Vastine 11.12.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.