Hankinta, palvelutietovaranto-projekti, UI/UX-asiantuntijapalvelu MVP-version toteutus, kaupunginkanslia

HEL 2021-011783
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36

UI/UX-asiantuntijapalvelun hankinta työllisyyden kuntakokeilun palvelutietovarannon käyttöliittymien kehitykseen

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Vincit Oyj:n (2113034-9) tarjouksen työllisyyden kuntakokeilun palvelutietovarannon käyttöliittymien kehittämiseksi Helsingin kaupungin ja Vincit Oyj:n välisen puitesopimuksen mukaisesti (diaarinumero: HEL 2020-007419, sopimuksen numero: H050-20-14).

Palvelua hankitaan ajalla 1.11.2021-30.12.2022 enintään 88 200 eurolla (+ alv). Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 14001, sisäinen tilaus 1817100005.

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Asiantuntijahankinta liittyy Uudenmaan alueen työllisyyskokeilujen palvelutietovarannon kehitystyöhön. Nykyinen palvelutarjonta on hajanainen ja palveluekosysteemin hallintaan ei ole olemassa ratkaisua. Tämä tekee asiakkaiden ohjaamisen oikea-aikaisesti ja oikeanlaisiin palveluihin hankalaksi. Palvelutietovaranto tai “palvelumanuaali” kokoaa yhteen alueen työllistymistä tukevat ja edistävät palvelut. Palvelutietovarannon selainpohjaista sovellusta hyödyntävät työllisyyspalvelujen työntekijät, palveluntuottajat sekä asiakkaat (alueen työnhakijat ja työnantajat). Projektin toteuttamiseksi hankitaan UI/UX-asiantuntijaosaamista palvelutietovarannon käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnitteluun.

Palvelutietovarantoon tallennetaan ja sen avulla hallinnoidaan palveluiden tietoja ja niihin liittyviä asiantuntijan työohjeita. Palvelutietovarantoon kootaan ja kuvataan ELY:n ja TE-hallinnon, kuntien eri toimialojen (mm. työllisyyspalvelut, SOTE, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala), KELAn, työeläkelaitosten, oppilaitosten, yksityisten palveluntuottajien, järjestöjen ja eri hankkeiden palveluita, jotka ovat aiemmin olleet pirstaloituneina eri alustoille. Palvelutietovarannolla on neljä pääasiallista käyttäjäryhmää: asiantuntijat, asiakkaat, sisällöntuottajat ja ylläpitäjät, joilla jokaisella on omanlaisensa käyttöliittymä palveluun. Käyttäjähallinnalla määritellään tietojen näkyvyys eri käyttäjäryhmille. Käyttöliittymässä palveluita voidaan lajitella ja suodattaa asiakkaan elämäntilanteeseen, palvelutarpeeseen tai palveluun liittyvien tietojen avulla, mikä tukee palveluihin ohjaamista. Ensivaiheessa toteutetaan palvelutietovarannon vähimmäistoteutusversio (MVP).

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelujen puitesopimusjärjestely (Diaarinumero: HEL 2020-007419, sopimusnumero: H050-20-14), jossa palvelun toimittaja määräytyy ensisijaisuusjärjestyksen perusteella. Ryhmittymä Sitowise Oy – Vincit Oyj on kyseisen puitesopimusjärjestelyn Digitaalisten palvelujen palvelumuotoilu ja ohjelmistokehitys UI/UX-asiantuntijapalveluiden ensisijainen toimittaja.

Toimivalta

Elinkeinojohtajalla on toimivalta päättää osaston hankinnoista 150 000 euroon asti perustuen kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 4.1.2021 § 3.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän (Kaupunginvaltuusto 22.9.2021, § 275) hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty (12 luku, 1 §, 2 momentti, 2 kohta).

Mer information fås av

Matleena Mascher, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33683

matleena.mascher@hel.fi

Eveliina Pohjanlahti, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37626

eveliina.pohjanlahti@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysjohtaja

Bilagor

1. Toimitussopimus UI- ja UX-asiantuntijapalveluiden hankinnasta
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.