Hankinta, Palveluohjain vuodelle 2022, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-012590
Ärendet har nyare handläggningar
§ 60
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Palveluohjaimen jatkohankinta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 40 §:n 2 momentin kohdan 2 perusteella hankkia Palveluohjain-järjestelmän ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelut Solita Oy:ltä ajalle 1.1. - 31.12.2022.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 53 535 euroa. Hankinnan kustannukset maksetaan keskitetyistä atk-käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Palveluohjain on kansallinen, Sade-hankkeessa kehitetty ajanvaraus- ja palvelunhallintajärjestelmä. Hankkeen päätyttyä KL-kuntahankinnat kilpailutti järjestelmän kehitys- ja ylläpitopalvelut ja teki niistä vuoteen 2020 voimassa olleen puitesopimuksen Solita Oy:n kanssa. KL-kuntahankinnat luovutti järjestelmän oikeudet sairaanhoitopiirien omistamalle 2M-IT:lle. 2M-IT kilpailutti järjestelmän kehitys- ja ylläpitopalvelut vuoden 2020 aikana, mutta toteutti kilpailutuksen niin, että voivat tarjota palvelua vain omistaja-asiakkailleen. 2M-IT:ltä saadun tiedon mukaan Palveluohjain-järjestelmän oikeudet jätettiin heidän lisäkseen palveluja tuottaneelle Solita Oy:lle. Käytännössä Solita Oy on ainut palveluntuottaja, jolta Helsinki voi hankkia Palveluohjain järjestelmän ja siihen liittyvät palvelut.

Palveluohjain on ollut KL-kuntahankintojen puitesopimuksen perusteella käytössä sosiaalipalveluiden ajanvaraus- ja tilanvarausjärjestelmänä, terveyspalveluiden tilanhallinta- ja suunnittelujärjestelmänä ja ryhmävarausjärjestelmänä sosiaali- ja terveydenhuollon ryhmäliikunta- ja muissa ryhmäpalveluissa. Palveluohjaimen sähköinen ajanvaraus kansalaiselle on ollut käytössä Helsingin lastenvalvojien toiminnassa.

Apotti-järjestelmän käyttöönotossa 6.11.2021 kaikki sosiaalipalveluiden ajanvaraus- ja tilavaraukset siirtyvät Apotti-järjestelmään. Terveydenhuollon osalta siirtymä tapahtui jo keväällä 2021 toteutetun Apotin käyttöönoton yhteydessä. Ryhmävarausten ja lastenvalvojien sähköisen ajanvarauksen osalta korvaavia ratkaisuja ei ole saatu toteutettua vuoden 2021 aikana. Apotti-järjestelmän avulla ryhmävarauksia ei voida toteuttaa ja Perheoikeudellisten toimintojen, mukaan lukien lastenvalvoja-toiminto, siirtyminen Apotti-järjestelmään tapahtuu aikaisintaan vuonna 2023.

Hankinta toteutetaan vuodelle 2022, jonka aikana korvaavat ratkaisut ryhmävarauksille ja lastenvalvojien sähköiselle ajanvaraukselle pyritään toteuttamaan.

Hankinta tehdään Solita Oy:n sähköpostilla 3.11.2021 antaman tarjouksen mukaisesti. Hankittavan palvelun kustannukset muodostuvat käyttöpalveluista (konesalikapasiteetti + infran ylläpito) 2 513,75 euroa kuukaudessa ja ylläpito- ja tukipalveluista (Sovellustuki) 1 947,50 kuukaudessa. Hankinnan kokonaiskustannus vuodelle 2022 on 53 535 euroa (alv 0 %). Hankinnasta tehdään muutossopimus palvelua tuottavan Solita Oy:n kanssa. Muutossopimuksessa Solita Oy sitoutuu 3 kuukauden irtisanomisaikaan vuoden 2022 aikana.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Mer information fås av

Lassi Laine, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104

lassi.laine@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö