Hankinta, levyvarastointi- sekä käsittelysolun lisähankinta, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2021-014419
Ärendet har nyare handläggningar
§ 83

Levyvarastointi- sekä käsittelysolun lisätilaus

Verkställande direktör

Päätös

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään tilauksen puusepänteollisuuden levymateriaalien varastointijärjestelmän sekä automaattilevysahan hankinnasta Projecta Oy:ltä. Sopimusmuutoksena tehtävän lisätilauksen arvo on 297 000,00 euroa (Alv 0%).

Päätöksen perustelut

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Lisäksi 136 §:n 3 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 2 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Staran rakennustekniikan puutekniikan osasto on kilpailuttanut vuonna 2020 CNC-työstökeskus-solun hankinnan, jonka toimitti Projecta Oy. Sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista ilman että hankintayksikölle aiheutuu merkittävää haittaa ja kustannusten päällekkäisyyttä. Lisätilauksen kohde on teknisesti yhteensopiva aiemmin hankitun CNC-solun kanssa, jolloin hankintayksikkö voi hyödyntää olemassa olevaa henkilöstön osaamista ja kokemusta työskentelyssä tarvittavasta ohjelmistosta ja huollosta sekä yhteensopivaa tietokantaa, ohjelmistoa ja lisenssejä. Puutekniikan osaston henkilöstöllä (15-20 henkilöä) on keskimäärin kahden vuoden kokemus käytössä olevasta ohjelmistosta. Toimittajan vaihtaminen tarkoittaisi merkittävää haittaa ja kustannuksia käyttöönotosta aiheutuvien tuotantokatkosten, henkilöstön uudelleenkoulutuksen ja teknisen yhteensovittamisen vuoksi. Lisätilauksen arvo on 297 000 euroa (Alv 0%), joka on alle 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Solun käyttöiäksi on arvioitu noin 10 vuotta, jolloin kyse on investoinnista. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 31.8.2017 § 14 mukaan toimitusjohtajalla on oikeus päättää rakentamispalveluliikelaitoksen investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista, kun investoinnin tai pitkävaikutteisen menon suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kokonaiskustannusarvio on enintään 1 000 000 euroa.

Mer information fås av

Ilkka Hannula, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 70814

ilkka.hannula@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja