Oikaisuvaatimus, purkamislupa, päätös 4.1.2022 § 2, Malmin lentoaseman ystävät ry

HEL 2022-000875
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 43 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemästä rakennuksen purkamislupapäätöksestä 4.1.2022 § 2, Malmin lentoaseman ystävät ry

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Malmin lentoaseman ystävät ry:n oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemästä rakennuksen purkamislupapäätöksestä 4.1.2022 § 2.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikkö on Konekorhonen Oy:n hakemuksesta 4.1.2022 § 2 tekemällään päätöksellä myöntänyt luvan purkaa 766 neliömetrin suuruinen lentokonehalli Malmin lentoaseman alueella. Rakennuspaikka Malmi, 091-418-0001-0059, Kivikonlaita 34. Kaava oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343, lainvoimaisuus 1964.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet

Malmin lentoaseman ystävät ry on 24.1.2022 saapuneella kirjelmällään hakenut oikaisua myönnettyyn rakennuksen purkamislupaan. Malmin lentoaseman ystävät ry vaatii, että purkamislupa kumotaan lainvastaisena seuraavilla perusteilla:

Päätöksen olennainen virheellisyys

Päätöksen pöytäkirjasta on liikkeellä kaksi eri versiota, jotka molemmat on sähköisesti allekirjoitettu. On epäselvää, kumpi näistä on virallinen sekä miksi ja kuinka paljon pöytäkirjaa on muutettu. Esimerkkinä muutoksista on toisessa pöytäkirjassa viittaus “oikeusvaikutuksettomaan yleiskaavaan 5343”. Tällaista kaavaa ei ole olemassa. Toisessa pöytäkirjassa on viitattu kaavaan “5343” yksilöimättä sitä tarkemmin. Pyydämme selvityksen siitä, miksi ja miten päätöstä on muutettu sen
julkipanon jälkeen

Päätöksessä mainitaan, että “Alueella on valmisteilla uusi asemakaava (2018-008324 Lentoasemakorttelit)”. Viitattu valmisteilla oleva asemakaava ei liity purkuluvan kohteena olevaan rakennukseen tai sen alueeseen, vaan sijaitsee toisella puolella lentokenttäaluetta. Mainitulle alueelle ei ole valmisteilla asemakaavoja, vaan voimassa on vuoden 1964 asemakaava (lentokenttäalue).

Päätöksessä viitattu rakennuspaikkatunnus sijaitsee useassa paikassa Tattariharjuntien varrella, mutta ei lentokenttäalueella. Paikassa ei tiettävästi ole purkuluvan hakijan omistamia rakennuksia. Päätöksessä viitattu osoite Kivikonlaita 34 ei sijaitse lentokenttäalueella eikä rakennuspaikalla ole kaupungin karttatietojen mukaan päätöksessä viitattuja lentokonehalleja. Paikassa ei tiettävästi ole purkuluvan hakijan omistamia rakennuksia. Päätös on virheellisen osoitetiedon ja annetun kiinteistötiedon vuoksi sillä tapaa epäselvä, ettei voida olla varmoja mihin kiinteistöön tai rakennuksiin purkamislupa ylipäätänsä kohdistuu.

Maankäyttö ja rakennuslain mukaiset purkamisluvan edellytykset
Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaiset purkamisluvan
myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. Lupahakemuksessa tulee selvittää purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huolehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennusosien hyväksi käyttämisestä.

Rakennetun ympäristön arvojen huomiointi ja kuuleminen
Purkamislupapäätöksessä ei huomioida maakuntakaavaan ja
yleiskaavaan sisältyvää alueen RKY-merkintää sekä Uudenmaan
ELY-keskuksen asettamaa rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n mukaista vaarantamiskieltoa lain edellyttämällä tavalla
Nyt myönnetyllä purkuluvalla on tarkoitus purkaa kunnan jäseniä
kuulematta lentokonehalli RKY-päätöksen kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueelle muuttaen sen olemusta merkittävästi.

Selvitysvelvollisuus ja vuorovaikutus

Korkein hallinto-oikeus on linjannut Helsingin yleiskaavasta antamassaan päätöksessä, että alueen suojeltavat arvot tulee selvittää ja yhteen sovittaa asemakaavoituksella. Tilanne, jossa näitä suojeltavia arvoja lähdetään purkamaan ennen asemakaavan laatimista ja lainvoimaisuutta, rikkoo maankäyttö- ja rakennuslaissa säädettyä ja korkeimman hallinto-oikeuden vahvistamaa periaatetta. Purkamisluvan myöntäminen tällaisessa tilanteessa ei sisällä sellaista vuorovaikutusta, mitä edellytetään asemakaavan mukaisessa menettelyssä. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Nyt käytettävä menettely, jossa kulttuuriperintöarvot on tarkoitus ratkaista kunnan jäseniä kuulematta ennen asemakaavan laatimista rikkoo perustuslain 20 §:ssä säädettyä kuulemisperiaatetta.

Päätöksessä mainitaan, että Helsingin kaupunginmuseota on kuultu asiassa. Lausuntoa ei ole esitetty päätöksen liitteenä, joten jää epäselväksi, onko tällaista lausuntoa tässä tapauksessa olemassakaan. Vaadimme nähtäväksemme sekä ELY-keskuksen että Helsingin kaupunginmuseon lausunnot tässä nimenomaisessa asiassa.

Vaarantamiskielto

Rakennusperinnön suojelusta annetun lain mukainen
rakennussuojeluasia on edelleen vireillä valitusviranomaisessa.
Rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n mukainen
vaarantamiskielto voidaan kumota lain 6 §:n 3 momentin mukaan vain valitusviranomaisessa. Rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n 3 momentin mukaan kielto on voimassa, kunnes suojelua koskeva asia on lainvoimaisesti ratkaistu, jollei valitusviranomainen toisin määrää. Asiassa ei ole esitetty, että toimivaltainen viranomainen olisi kumonnut asetettua vaarantamiskieltoa. Päätöksessä esitetty peruste, jossa ELY-keskuksen lausuntoon perustuen rakennus voitaisiin purkaa
vaarantamiskiellon vastaisesti ei perustu lakiin. ELY-keskuksen lausuntoa ei ole esitetty päätöksen liitteenä, joten jää epäselväksi, onko tällaista lausuntoa tässä tapauksessa olemassakaan. Vaadimme nähtäväksemme ELY-keskuksen lausunnon tässä nimenomaisessa asiassa

Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä. Rakennusvalvonta on 26.1.2022 lähettänyt pyydetyt asiakirjat asiakirjojen pyytäjälle.

Rakennusluvan hakijan vastine

Rakennusluvan hakijalle on varattu tilaisuus antaa vastine oikaisuvaatimuksesta. Vastinetta ei ole annettu.

Perustelut

Rakennuspaikka ja kaavatilanne

Kiinteistötietojärjestelmän mukaan purettava rakennus sijaitsee rekisteritilalla 091-418-0001-0059 eli purkamislupapäätökseen merkitty rakennuspaikka on oikea. Tämä rekisteritila on myös vuokrasopimuksessa. Rekisteritila on iso tila ja sillä on kiinteistötietojärjestelmän mukaan useita osoitteita: Kivikonlaita 30, Kolvikuja 4, Lallintie 12, Hyttitie, Pipettikuja 1, Kivikonlaita 32, Latokartanonkaari 40, Latokartanonkaari 36, Kivikonlaita 34. Purkamislupapäätökseen on tulostunut automaattisesti tietojärjestelmistä yksi tilan osoitteista. Tämä osoite on päätöksessä jäänyt korjaamatta tätä purkamislupapäätöstä tarkemmin kuvaavaksi osoitteeksi. Tässä tapauksessa oikea osoite on Malmin lentoasema.

Rakennuslupapäätökseen on merkitty kaavatilanteeksi oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343, lainvoimaisuus 1964.

Purettavan rakennuksen kohdalla on voimassa sisäasiainministeriön 21.4.1964 vahvistama asemakaava numero 5343, jossa alue on lentokenttäaluetta. Kyseisellä paikalla ei ole voimassa rakennuskieltoa asemakaavan muuttamiseksi. Päätökseen tietojärjestelmistä automaattisesti tulostunut tieto kaavatilanteesta on siten virheellinen. Siitä, että purkamislupapäätöksestä olisi liikenteessä kaksi erilaista pöytäkirjaa, jossa toisessa lukisi oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343 ja toisessa pelkästään yleiskaava 5343, ei rakennusvalvonnalla ole tietoa.

Rakennuslupapäätöksen tehnyt tiimipäällikkö on korjannut edellä mainitut virheet päätöksessään. Korjattu päätös on liitteenä.

Rakennuksen suojeluarvojen selvittäminen

Ennen rakennuksen purkamislupapäätöksen tekemistä lupahakemuksesta saatiin seuraavat asiantuntijalausunnot.

Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto 11.10.2021: Halleille ei ole osoitettu suojelutavoitteita tehdyissä inventoinnissa ja Museoviraston rakennussuojeluesityksestä antaman lausunnon mukaan 1950-lukua ennen valmistuneidenrakennusten säilyminen tulee turvata. RKY 2009-kuvauksen mukaan Malmin lentokenttäkokonaisuuteen kuuluvat terminaalirakennus, lentokonehalli ja kiitoradat. Edellä kerrotusta johtuen ELY-keskus ei näe estettä tavanomaisten ja arkkitehtoniselta arvoltaan vähäisten hallien purkamiselle. Niiden purkaminen ei vaaranna rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen
ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa ja RKY-2009 alueen ominaispiirteet säilyvät.

Kaupunginmuseon lausunto 18.10.2021: Kaupunginmuseo ei näe estettä arkkitehtoniselta arvoltaan vähäisen, 2000-luvun alussa rakennetun lentokonehallin purkamiselle Malmin lentokentän alueella. Rakennus tulee valokuvata ulkoapäin ennen purkamista ja toimittaa valokuvat kaupunginmuseolle.

Asemakaavoituksen lausunto 28.10.2021: Kaavoituksella ei ole huomautettavaa rakennuksen purkamiseen. Rakennukseen ei
kohdistu suojeluarvoja tai -tavoitteita.

Rakennuksen suojeluarvot on siten selvitetty asiantuntijaviranomaislausunnoilla eikä 20 vuotta sitten valmistuneella rakennuksella ole sellaisia arvoja, jotka estäisivät purkamisluvan myöntämisen. Tämän rakennuksen purkaminen ei myöskään vaaranna Malmin lentoaseman muiden rakennusten tai rakenteiden suojelua eikä se vähennä RKY-alueen ominaispiirteitä.

Rakennuksen purkamisluvan myöntämisen edellytykset on määritelty maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:ssä ja nämä edellytykset täyttyvät.

Vaarantamiskielto

Malmin lentoasema-alueella on voimassa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen 8.5.2017 asettama rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukainen väliaikainen vaarantamiskielto.

Vaarantamiskieltopäätöksessä todetaan, että koska kysymyksessä saattaa olla rakennusperinnön suojelemisesta annetussa laissa (498/2010) tarkoitettu lentoasema rakennuksineen ja lentokenttäalueineen, kieltää Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ryhtymästä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaarantavat rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa liitekartalla merkityllä alueella. Kielto on voimassa, kunnes suojelua koskeva asia on lainvoimaisesti ratkaistu, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 26.6.2019 hylännyt hakemuksen Malmin lentoaseman suojelemiseksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla. Päätöksestä on valitettu ympäristöministeriöön ja ympäristöministeriö on 10.3.2021 hylännyt valitukset. Valitukset hylättiin, koska ministeriö katsoo, ettei ELY-keskuksen päätös ole lainvastainen. Lentoaseman terminaalirakennus ja hangaari on suojeltu asemakaavalla. Ympäristöministeriön päätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen, joka ei ole vielä antanut asiassa päätöstään.

Vaarantamiskieltopäätöksessä ei ole kielletty kaikkea lentoasema-alueella tapahtuvaa rakentamista ja purkamista. Päätöksessä on kielletty vaarantamasta rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa. Tämän vuoksi purkamislupahakemuksesta pyydettiin vaarantamiskiellon asettaneen viranomaisen lausunto. Saadussa lausunnossa todetaan, että purkamisluvan myöntäminen ei ole vastoin vaarantamiskieltoa.

RKY on Museoviraston laatima inventointi, joka on valtioneuvoston päätöksellä otettu maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuvien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkoittamaksi inventoinniksi rakennetun kulttuuriympäristön osalta 1.1.2010 alkaen.

Päätös edellyttää, että valtakunnallisesti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot, kohteiden alueellinen monimuotoisuus ja ajallinen kerroksisuus turvataan maakuntien suunnittelussa ja kuntien kaavoituksessa sekä valtion viranomaisten toiminnassa. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaan suomalaisen kulttuuriympäristön kokonaisuus perustuu viranomaisten laatimiin valtakunnallisiin inventointeihin, jotka koskevat valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita, valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY) ja valtakunnallisesti merkittäviä arkeologisia kohteita.

Se, että Malmin lentokenttä on RKY-aluetta, ei muodosta oikeudellista estettä rakennuksen purkamisluvan myöntämiselle. Malmin lentokenttäalueen RKY-arvot on otettu huomioon asiantuntijaviranomaisten lausunnoissa, joissa ei nähdä estettä purkamisluvan myöntämiselle.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemää purkamislupapäätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 127 §:n mukaan rakennusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asemakaava-alueella tai alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. Lupa on myös tarpeen, jos yleiskaavassa niin määrätään.

Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaan purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. Lupahakemuksessa tulee selvittää purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huolehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennusosien hyväksi käyttämisestä.

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Bilagor

1. Asemakaava numero 5343
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Malmin lentokentta karttaote purettavasta rakennuksesta
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Valokuva
Bilagan publiceras inte på internet.
4. ELY vaarantamiskieltopäätös 8.5.2017
Bilagan publiceras inte på internet.
5. RKY_kaavoituksessa_ja_lupamenettelyssa
Bilagan publiceras inte på internet.
6. ELY-keskuksen lausunto 11.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Asemakaavoituksen lausunto 28.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Kaupunginmuseon lausunto 18.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
10. Purkamislupapäätös_38-3341-21-P
Bilagan publiceras inte på internet.
11. Oikaisuvaatimus 24.1.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
12. Oikaisuvaatimus 24.1.2022, liite, päätös 4.1.2022, täydennys
Bilagan publiceras inte på internet.
13. Konekorhonen Oy kuulemiskirje
Bilagan publiceras inte på internet.
14. Purkamislupapäätös_38-3341-21-P_Korjattu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.