Matkailun ja tapahtumallisuuden tiekartta 2022 - 2026

HEL 2022-002173
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 loppuraportti

Stadsstyrelsens näringslivssektion

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsee tiedoksi Helsingin Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 loppuraportin.

Esittelijän perustelut

Asian tausta

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todettiin, että Helsingistä kehitetään vetovoimaista sekä maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta. Lisäksi strategiassa todettiin, että tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsingin kaupungin elinkeinopolitiikan painopisteiden 2022–2025 tavoitteena oli varmistaa, että Helsingin kaupunkistrategian kirjaukset toteutuvat mahdollisimman hyvin. Matkailun ja tapahtumien osalta painotettiin Helsingin vetovoiman vahvistumista kestävän matkailun, kulttuurin ja tapahtumien kaupunkina.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto hyväksyi 9.5.2022 §20 Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman vuosille 2022–2026. Toimintaohjelma tarkensi ja konkretisoi kaupunkistrategian ja elinkeinopolitiikan painopisteiden tavoitteet.

Toimintaohjelman strategiset tavoitteet ovat seuraavat:

A. Helsinki on elävä ja kansainvälisesti vetovoimainen matkailu- ja tapahtumakaupunki
B. Helsinki on kansainvälisesti kestävyyden edelläkävijä ja ratkaisija matkailu- ja tapahtuma-aloilla
C. Helsinki on älykäs vierailukohde ja toimiva tapahtumakaupunki

Loppuraportti kokoaa yhteen toimintaohjelmakauden toimenpiteet ja saavutukset.

Helsingin kaupunki valmistelee kasvun, osaamisen ja elinvoiman tavoitekokonaisuutta pohjautuen elokuussa 2025 hyväksyttyyn kaupunkistrategian linjauksiin. Tavoitekokonaisuutta täydennetään Helsingin kaupunginkanslian matkailu ja kohdepalvelut -yksikön sekä brändi ja tapahtumat -yksikön johdolla valmisteltavalla Matkailun ja tapahtumien kehitysohjelmalla 2026-2029. Ohjelma valmistuu keväällä 2026.

Toimintaohjelman toimenpiteiden toteutuminen

Toimintaohjelman toteutumiseen vaikuttivat neljä merkittävää ulkoista tekijää; jonkin verran vielä koronaviruspandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, Lähi-idän tilanne sekä globaali taloustilanne. Ukrainassa käytävä sota vaikuttaa erityisesti matkailuun mm. venäläisten matkailijoiden puuttumisena sekä Venäjän ylilentokiellon takia pidempinä lentoreitteinä muun muassa Kiinan ja Japanin markkinoilta. Majoitusliikkeiden yöpymisten määrässä ylitettiin vuonna 2024 vuoden 2019 ennätysmäärät, ja kasvu on ollut viimeisen vuoden nousujohteista. Tämän vuoden aikana kotimaisten vierailijoiden kulutuksen väheneminen on vaikuttanut matkailutuloon, yritysten kannattavuuteen ja työllistämismahdollisuuksiin.

Myös tapahtuma-ala kärsii sodan vaikutuksista muun muassa sitä kautta, että suuret kansainväliset maailmankiertueet eivät suuntaudu enää Venäjälle, ja samalla Suomi jää usein kiertuekohteista väliin. Lisäksi Helsingissä ei ollut kahteen ja puoleen vuoteen kansainvälisen mittakaavan täyttävää sisätapahtuma-areenaa. Tilanne sekä konserttijärjestäjien että suurtapahtumahakujen kannalta oli tuona aikana haastava. Sekä ammattilais- että yleisötapahtumien positiivinen vaikutus esimerkiksi hotellien käyttöasteeseen, erityisesti kesätapahtumien ja kongressien aikana, on merkittävä.

Lähes kaikki matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman toimenpiteet ovat toteutuneet erinomaisesti. Joitakin toimenpiteitä ei toteutettu toimintaympäristön muuttuneen tilanteen takia, ja muutama toimenpide jäi toteutumatta priorisoinnin lopputuloksena. Muun muassa bleisure -matkailun jatkokehittäminen ja matkailun päästöjen kompensointi siirretään toteutettavaksi seuraavalle ohjelmakaudelle.

Erinomaisina asioina voidaan pitää Helsingin saavutusta nousta maailman kestävimmäksi matkailukohteeksi ja systemaattista tiedolla johtamisen työtä. Erityisen positiivisena asiana voidaan pitää lisääntynyttä yritysten sitoutumista ohjelman toimenpiteiden eteenpäinviemiseen ja yritysten keskinäisen yhteistyön tiivistymistä. Tämä näkyy muun muassa Helsingin tekijät –verkoston (matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-alan monipuolinen kumppanuusverkosto) jäsenmäärän kasvuna, tilaisuuksien osallistujamäärissä sekä yritysyhteistyönä toteutettuna palvelutarjontana. Lisäksi matkailu ja kohdepalvelut -yksikön sekä brändi ja tapahtumat -yksikön yhteistyö on tiivistynyt yhteisen toimintaohjelman myötä. On myös hyvä huomioida, että useat muut kaupunkikonsernin toimijat ovat osallistuneet toimenpiteiden edistämiseen. Vaikka kaupungin eri toimijat ymmärtävät jo matkailun ja tapahtumallisuuden tarpeita huomattavasti paremmin kuin vuonna 2022, on kaupunkikonsernin sisäiseen viestintään ja ymmärryksen lisäämiseen syytä panostaa nykyisellä strategiakaudella.

Toimintaohjelmassa esitettyjen toimenpiteiden lisäksi on matkailun ja tapahtumien edistämiseksi tehty paljon niin sanottua perustyötä.

Nostoja toimintaohjelmakauden toimenpiteistä

Helsingin tekijät -verkoston kumppanimäärä nousi vuoden 2022 74 kumppanista 157 kumppaniin vuonna 2025. Toimintaa on kehitetty ja laajennettu viimeisten vuosien aikana.

Helsingin matkailumarkkinoinnin panostukset on kohdistettu kansainvälisille markkinoille. Pääkohdemarkkinat ovat olleet Saksa, Iso-Britannia, USA, Japani, Ranska ja Alankomaat. Lisäksi on toteutettu jonkin verran kotimaanmarkkinointia.

Vuoden 2024 aikana Myhelsinki.fi -verkkopalvelu rakennettiin kokonaan uudelleen ja lanseerattiin 2025 tammikuussa.

Matkailuneuvonta on palvellut vuosittain noin 140 000 asiakasta. Matkailuneuvonnan asiakastyytyväisyys on 4,8/5.

Helsingin laajojen vuoden 2024 ja 2025 tapahtumakävijäkyselyiden (vastaajia noin 70 000) mukaan Helsinki on hyvä tapahtumakaupunki, arvio 4,6/5. Vastanneista kävijöistä 98 % koki Helsingin myös turvallisena tapahtumakaupunkina. Vuodet 2024 ja 2025 ovat olleet Helsingissä myös kansainvälisten kongressien huippuvuosia ja kongressihakuja on voitettu.

Monipuolinen Syötävä Helsinki -ruokavuosi ja Michelin Nordic Star Revelation -kumppanuuden toimenpiteet toteutettiin verkostomaisesti vuonna 2024. Kokemusten, palautteen ja Syötävä Helsinki -konseptin pohjalta laadittiin muun muassa ruokaviestien kiteytys, joka sisältää tarinan, hissipuheen, kohderyhmäkohtaiset pääviestit, kuvaohjeistuksen ja kuvat. Myös osa ruokavuoden kuluessa kehitetyistä ja toteutetuista tapahtumakonsepteista toteutuu jatkossakin. Samana vuonna järjestetty The Tall Ships Races Helsinki 2024-suurtapahtuma valmisteltiin ja toteutettiin myös kaupunkiyhteisesti ja lopputuotoksena syntyi toimintamalli Helsingin tuleville suurtapahtumille.

Helsingin vierailijakokemuksen johtamismalli ja vierailijakokemuksen mittaaminen aloitettiin elokuussa 2023 yhdessä pilottikohteiden kuten Helsingin Sataman, Helsinki-Vantaan lentoaseman, VR:n, Metsähallituksen, hotellien ja matkailuneuvonnan kanssa.

Helsinki allekirjoitti YK:n alaisen Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism, matkailun ilmastojulistuksen, sitoutuen tavoittelemaan sen mukaisesti matkailun nollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä. Kaupunki laati vuonna 2023 matkailun ilmastotiekartan.

Joka toinen vuosi on toteutettu helsinkiläisten mielipiteet suhteessa matkailuun ja tapahtumiin –kysely. Tulokset ovat erittäin positiivisia, ja matkailun ja tapahtumien kehitykselle on kaupunkilaisten tuki.

Vuonna 2025 Helsinki saavutti Green Destinations GSTC –sertifioinnin ensimmäisenä isona kaupunkina koko maailmassa.

Helsinki sijoittui vuonna 2025 toista kertaa peräkkäin kärkisijalle kansainvälisessä matkailukohteiden kestävyyttä mittaavassa Global Destination Sustainability (GDS) -indeksissä systemaattisen kehitystyön tuloksena.

Tapahtumien sosiaalisen kestävyyden kehitystyötä on edistetty. Työn tuloksena on valmistunut tapahtumien sosiaalisen vastuullisuuden kompassi, joka jatkossa tulee olemaan yksi kriteeri kaupungin tapahtumakumppanuuksille.

Matkailun ja tapahtumien kasvun mahdollistamiseksi laadittiin kokonaisvaltainen, maankäyttöön keskittyvä Master Plan-suunnitelma, jossa tunnistetaan Helsingin nykyiset matkailun ja tapahtumien painopistealueet sekä tulevaisuuden kehityssuunnat. Sen tulokset huomioidaan päivitettävässä Helsingin yleiskaavan toteuttamisohjelmassa ja tulevissa maankäytön suunnitelmissa ja toteutuksessa.

Erilaisten vuosina 2023-2025 toteutettujen tapahtumailottien kautta on lisätty ymmärrystä tapahtumien tarpeista ja tapahtuma-alueiden toimivuudesta. Pilottitapahtumia ovat olleet Kaivopuiston Mamma Mia –musikaali, Kansalaistorin U Nation-festivaali, Kasarmintorin konsertit, Meripuiston A la Park, Töölönlahdenpuiston SaunaVision ja Kasarmintorin Superterassi.

Helsingin matkailun ja tapahtumien DataLokki – Helsinki Destination Insights - niminen tiedolla johtamisen alusta julkaistiin. DataLokki on kansainväliselläkin tasolla poikkeuksellisen laaja matkailuun ja tapahtumiin liittyvä tietoalusta, jota käyttävät niin kaupunkikonsernin kuin matkailu- ja tapahtumatoimialojen toimijat suunnittelun ja päätöksenteon tukena.

Keskeisiä haasteita

Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan moninaiset vaikutukset matkailuun ja tapahtumiin.

Matkailuyritysten, erityisesti hotellien aikaisempaa heikompi taloudellinen tilanne. Vaikka yöpymisten määrä on noussut uudelle ennätystasolle, ovat käyttöasteet ja huonekeskihinnat vielä liian alhaisella tasolla.

Kansainvälisen mittakaavan täyttävän sisätapahtuma-areenan puuttuminen kahden ja puolen vuoden ajan. Yli 500 hengen kokoustilojen vähäisyys kongressimatkailun kasvattamisen näkökulmasta.

Edelleen matkailun ja tapahtumien tarpeiden kokonaisvaltainen huomioiminen kaupunkisuunnittelussa ja kaupungin kehittämisessä.

Jatko

Helsingin kaupunki valmistelee kasvun, osaamisen ja elinvoiman tavoitekokonaisuutta pohjautuen elokuussa 2025 hyväksyttyyn kaupunkistrategian linjauksiin. Tavoitekokonaisuutta täydennetään Helsingin kaupunginkanslian matkailu ja kohdepalvelut -yksikön sekä brändi ja tapahtumat -yksikön johdolla valmisteltavalla Matkailun ja tapahtumien kehitysohjelmalla 2026-2029. Ohjelma valmistuu keväällä 2026.

Toimivalta

Hallintosäännön 8 luvun 2 §:n mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää elinkeinopolitiikkaa ja kilpailukykyä koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista ja päättää kansainvälisiä asioita ja kaupunkimarkkinointia koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista.

Elinkeinojaoston kokouksessa asiaa esittelevät matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändi ja tapahtumat-yksikön päällikkö Sanna Forsström

Föredragande

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Upplysningar

Nina Vesterinen, matkailupäällikkö, puhelin: 09 310 37919

nina.vesterinen@hel.fi

Sanna Forsström, brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 22433

sanna.forsstrom@hel.fi

Jukka Punamäki, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23252

jukka.punamaki@hel.fi