Hankinta, hälytyskeskuspalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-003394
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Hälytyskeskuspalvelut

Enhetschef

Päätös

Rakennusten ja yleisten alueiden tilaomaisuusyksikön päällikkö

hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja päätti, että hälytyskeskuspalveluja koskeva sopimus tehdään Palmia Oy:n kanssa.

Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus alkaa aikaisintaan 2.5.2022.

Hankinnan arvon arvioidaan olevan vuosittain 150 000 euroa, alv 0 % (= 600 000 euroa, alv 0 % / 48 kk).

Sopimuksen todellinen arvioitu kesto on 1-2 vuotta. Arvio perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan vartiointia koskevan kokonaisuuden laajempaan uudistukseen, jotta vartiointipalvelut saadaan tilaajan toimesta kokonaisuutena kilpailutettua myöhemmin.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Hankinnan kohteena on hälytyskeskus- ja hälytysajopalvelut Helsingin kaupungin omistamaan 406 kohteeseen. Hälytysvalvonta kattaa kohteiden murtoilmaisujärjestelmän sekä paloilmoittimien valvonnan. Paloilmoitinjärjestelmä on 193 kohteessa. 213 kohteessa on murtoilmaisujärjestelmä ja 115 kohteessa on yhdistelmälaite eli palo- ja murtoilmaisu samalla laitteella.

Hankinnan kohde muodostaa kokonaisuuden, jonka jakaminen osiin ei hankintayksikön näkemyksen mukaan ole tarkoituksen mukaista.

Tarjouskilpailulla valitaan yksi (1) sopimustoimittaja, jonka kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Sopimuksen todellinen arvioitu kesto on 1-2 vuotta. Arvio perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan vartiointia koskevan kokonaisuuden laajempaan uudistukseen, jotta vartiointipalvelut saadaan tilaajan toimesta kokonaisuutena kilpailutettua myöhemmin.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 9.3.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-003394. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 11.3.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 11.4.2022 klo 9.00 mennessä tarjouksen jätti neljä (4) tarjoajaa. Tarjouksen jättäneet yritykset on lueteltu vertailutaulukossa.

Saadusta tarjouksesta laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot ja vaatimukset. Tarjoajille asetetut muut vaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä.

Tarjouspyyntö ja ESPD-lomake ovat liitteinä 2 ja 3.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajan valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella. Halvinta hintaa voitiin käyttää vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät otettiin huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuusvaatimuksissa ja hankinnan kohteelle asetetuissa laatua koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoukset annettiin hälytysvalvonnan kuukausimaksuna (alv 0 %) euroa/ kohde * 406 ja hälytyskäyntien hintana (alv 0 %) euroa/ käynti arkisin (ma 06:00-pe 18:00) * 142 sekä hälytyskäyntien hintana (alv 0 %) euroa/ käynti viikonloppuisin (pe 18:00-ma 06:00) ja arkipyhinä * 33. Tarjousten vertailuhinta muodostuu em. hintojen summasta.

Sopimustoimittajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt Palmia Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn tarjoajan osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankinta-laissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.

Vertailutaulukko on liitteenä 1.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden yksiköiden päälliköillä (viranhaltijat) on hankintavaltuudet 1 000 000 euroon saakka. Rakennusten ja yleisten alueiden tilaomaisuusyksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Mer information fås av

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Maarit Johansson, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 43148

maarit.johansson@hel.fi

Beslutsfattare

Pasi Lönnberg
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.
3. ESPD-lomake
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.