Vahingonkorvaus, esinevahinko 8.3.2022, Konala

HEL 2022-003751
Ärendet har nyare handläggningar
§ 163
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, esinevahinko

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 9.3.2022 esittänyt kaupungille 219,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan peräkärryn rengaslukko on vaurioitunut 8.3.2022 tehdyn lähisiirron yhteydessä osoitteessa Hämeenkyläntie.

Kunnossa- tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Siirronvalvoja on siirtotilanteessa valvomassa sekä siirrettävän ajoneuvon omistajan että kaupungin etua. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Ennen siirtoa ajoneuvo kuvataan. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä on pyydetty selvitys ajoneuvon siirrosta. Saadun selvityksen mukaan hakijan peräkärry on jouduttu siirtämään 8.3.2022 kadun kunnossapitotyötä haittaavana osoitteesta Vanha Hämeenkyläntie 27 osoitteeseen Aittatie 2. Sekä siirronvalvojan laatiman pöytäkirjan, että siirtourakoitsijan mukaan siirto on toteutunut ilman vaurioita. Selvityksen mukaan peräkärry on ollut umpihangessa ennen siirtoa ja kärryn nokkapyörä oli jäätynyt tiehen kiinni. Siirtourakoitsija irrotti nokkapyörän aisasta, ettei se rikkoutuisi peräkärryä siirrettäessä. Saadakseen pyörän irti jäästä, siirtourakoitsija käytti sorkkarautaa ja lapiota jään rikkomiseen. Urakoitsija on huomioinut lukon ja huomannut sen olleen löysän tuntuinen. Peräkärry päädyttiin siirtämään nostamalla se kokonaan renkaista ilmaan nostoaisan avulla. Kyseisen peräkärryn siirtämiseen käytettiin paljon aikaa ja nähtiin runsaasti vaivaa, että sen siirtäminen onnistui vaurioitta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa lähisiirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti erityistä huolellisuutta noudattaen eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että siirrosta olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut ajoneuvolle tehdystä lähisiirrosta, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö