Vahingonkorvaus, autovaurio 16.3.2022

HEL 2022-004701
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 19. / 76 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.9.2022 § 197 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.9.2022 (197 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 16.9.2022 (197 §) päätöksellään hylännyt 16.3.2022 osoitteessa Huhtatie 11 tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Hakijan autosta olivat vaurioituneet mm. laturi ja vesipumppu auton jäätyä pohjastaan kiinni jäisellä ajoradalla olleisiin töyssyihin. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 1 085,00 euron vaatimuksen vahingonkorvauksesta 16.3.2022 kello 13.30 ajoradalla osoitteessa Huhtatie 11 tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että naapurustosta oli useaan otteeseen oltu yhteydessä kaupunkiin ja vaadittu tien kunnostusta. Hakija katsoo kyseessä olevan laiminlyönti ja virhe, koska kunnostusta ei pyynnöistä huolimatta ole tehty.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan III, johon kuuluvat ajoradat aurataan liikenteellisesti keskeisempien I ja II alueiden jälkeen. Vahinko tapahtui ajankohtana, jolloin teiden kunto oli edelleen 29.1. - 30.1.2022 vallinneen Valtteri-myrskyn jäljiltä huono suuren lumimäärän takia. Poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi kaupunki oli käynnistänyt varautumissuunnitelmansa ajalle 23.2.2022-16.3.2022 (= vahinkopäivä). Varautumissuunnitelman voimassaolosta aiheutui mm. laatuvaatimuspoikkeuksia ja kunnossapidon viivästyksiä III-luokan kaduilla, koska resursseja jouduttiin kohdistamaan ensisijaisesti vilkasliikenteisemmille I ja II -hoitoluokkien väylille.

Kunnossapidon selvityksen mukaan vahinkopaikka on GPS-tietojen perusteella kuitenkin aurattu ennen vahinkoa 7.3.2022 ja 8.3.2022. Huhtatien hiekoitus oli tehty 10.3.2022 ja höyläys suoritettu (vahinkopäivän jälkeen) 19.3.2022. Edellisen aurauksen jälkeen lumikertymä ei ollut ylittänyt aurauksen lähtökynnystä (7 cm uutta lunta) ennen vahinkopäivää.

Vaativampaa jääpolanteiden poistoa ei ole talven 2021-2022 kaltaisissa olosuhteissa ollut mahdollista reaaliaikaisesti suorittaa kaikissa paikoissa. Tämä koskee erityisesti III-luokan väyliä. Kunnossapitolaki ei edellytä sitä, että kunnossapitokaluston määrä ja laatu mitoitettaisiin kaikkein poikkeuksellisimpia tilanteita varten. Kunnossapidon taso ei kuitenkaan saa pitkäaikaisesti alittaa tyydyttävää tasoa. Poikkeuksellisen säätilan aikana on sallittua, että ensin huolehditaan liikenteellisesti keskeisistä alueista (HE 281/2004, s. 17).

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessa, että osa hänen naapureistaan saisi autovaurioistaan korvauksia kaupungilta. Jokainen vahingonkorvausvaatimus käsitellään kaupungilla yksittäistapauksena ja kunkin tapauksen ratkaisemista varten kunnossapidolta pyydetään selvitys juuri kyseisenä ajankohtana ja kyseisellä paikalla suoritetuista toimenpiteistä. Talven 2021-2022 osalta kaupungille on tullut muualta Malmin alueelta muutamia korvausvaatimuksia. Kahdessa vahinkotapauksessa, jotka olivat sattuneet ajallisesti ja paikallisesti lähellä toisiaan samalla II-hoitoluokan katualueella, kaupunki on katsonut tuottamuksen perusteella olevansa korvausvelvollinen ja korvannut hakijoille osan näiden ajoneuvoille aiheutuneista vahingoista. Huhtatien kohdalta kaupungille ei kuitenkaan ole talven 2021-2022 osalta edes tullut muita vahingonkorvausvaatimuksia tässä hakemuksessa tarkoitetun vaatimuksen lisäksi.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet on suoritettu asianmukaisesti eikä tilapäinen kunnossapidon tyydyttävän tason alittuminen ole ollut pitkäaikaista. Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei kunnossapitoa ole laiminlyöty ja että kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 19.9.2022
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.