En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 8.6.2022, Merisatamanranta, Kaivopuisto

HEL 2022-008136
Ärendet har nyare handläggningar
§ 292
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 16.6.2022 esittänyt kaupungille määrältään 500,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvolle aiheutui vaurioita sille 8.6.2022 suoritetun lähisiirron yhteydessä. Hakijan mukaan siirron jälkeen ajoneuvossa oli havaittavissa naarmuja puskurin alapuolella.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä kunnossa.

Ajoneuvojen siirrosta annetun lain nojalla kaupungilla on oikeus suorittaa ajoneuvolle lähisiirto, jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tiealueella tapahtuvalle kunnossa- tai puhtaanapidolle taikka korjaus tai rakennustyölle. Ennakkoon tiedossa olevasta työstä on ilmoitettava asianmukaisin alueelle sijoitetuin merkein tai ilmoituksin vähintään kahta vuorokautta ennen suunniteltua siirtoa. Siirrosta on lain mukaan laadittava pöytäkirja.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa lähisiirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Siirronvalvoja on siirtotilanteessa valvomassa sekä siirrettävän ajoneuvon omistajan että kaupungin etua. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Ajoneuvo kuvataan siirron yhteydessä. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Ajoneuvon siirron aikana nostoaisa koskettaa ainoastaan siirrettävän ajoneuvon renkaiden kulutuspintaa eikä siirron aikana kosketa ajoneuvon muihin osiin. Ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Auton jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on alhainen ja siirronvalvoja tarkkailee, että siirto tapahtuu asianmukaisesti. Tarvittaessa käytetään lisäksi apupyöriä. Ajoneuvon siirto on mahdollista suorittaa nostoaisalla myös käsijarrun päällä ollessa.

Ajoneuvon siirrosta on pyydetty selvitys siirron suorittaneelta urakoitsijalta. Saadun selvityksen ja pöytäkirjan mukaan hakijan ajoneuvo on jouduttu siirtämään, koska siitä on aiheutunut haittaa kadun kunnossapitotyölle. Ajoneuvon siirto on suoritettu osoitteesta Merisatamanranta 8 osoitteeseen Ehrenströmintie 1. Hakijan ajoneuvo on nostettu eturenkaista nostoaisaan ja takarenkaiden alle on asennettu apupyörät eli dollyt. Hakijan ajoneuvoa koskevan siirtopöytäkirjan mukaan hakijan ajoneuvolle ei ole aiheutunut vaurioita.

Lähisiirron suorittaneen hinausauton kuljettajan haastatteluun perustuvan lausuman mukaan hakijan ajoneuvolle ei ole syntynyt vaurioita lähisiirron yhteydessä. Siirronvalvoja on kuvannut hakijan ajoneuvon ennen lähisiirtoa. Edellä mainittujen kuvien perusteella siirron suorittaneen urakoitsijan edustaja on antanut asiassa selvityksen, jonka mukaan hakijan ajoneuvon puskurissa on ollut havaittavissa vaurioita jo ennen lähisiirron aloittamista.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että siirrosta olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita. Hakijan ajoneuvon puskurissa olevien naarmujen syntymistä lähisiirron suorittaneen hinausauton kuljettajan toiminnan tai laiminlyönnin seurauksena ei voida pitää mahdollisena, koska vaurioita oli havaittavissa jo ennen lähisiirtoa. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei hakijan ajoneuvolle ole aiheutunut vaurioita sille tehdyn lähisiirron yhteydessä, eikä kaupunki näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta 1 - 4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 6 §, 10 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Mer information fås av

Tomi Sjögren, lakimies, puhelin: 09 310 34835

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö