En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Maksuhyvitys, asiakasmaksujen laskuttamatta jättäminen 2021 - 2022, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut palvelukokonaisuus, sote

HEL 2022-008850
Ärendet har nyare handläggningar
§ 62
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Apotin tietojärjestelmävirheen vuoksi laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen perimättä jättäminen sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuudessa

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti jättää perimättä asiakasmaksut, jotka ovat Helsingin kaupungin tietojärjestelmävirheestä johtuen jääneet laskuttamatta vuosina 2021 ja 2022. Laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen yhteissumma sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden palvelukokonaisuudessa on 68 135,94 euroa.

Päätöksen perustelut

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton jälkeen on ilmennyt, että osa asiakasmaksuista on jäänyt siirtymättä kaupungin laskutusjärjestelmään. Virhe koskee yhteensä 1 436 laskua, joista sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuteen kohdistuu 875 laskua seuraavasti:

Ateriapalvelut, kotisiivous ja saunotus

Vuoden 2021 laskuja 326 kappaletta, yhteissumma 1 847,20 euroa ja vuoden 2022 laskuja 549 kappaletta, yhteissumma 66 288,74 euroa.

Asiakasmaksujen jääminen laskuttamatta johtuu järjestelmävirheestä, joka on tullut esille Apotin käyttöönoton jälkeen. Apotti ei ole voinut massa korjata ko. laskuja. Laskutusvirheen aiheuttanut ongelma on nyttemmin todennettu ja virheellisten laskujen lähetys on estetty.

Aiheutuvan lisätyön ja lisäkustannusten vuoksi laskujen jälkikäteiseen korjaamiseen ei ryhdytä. Laskujen perimisen kustannukset olisivat merkittävät, joten nettohyöty olisi rajallinen. Mikäli laskujen korjaukset olisi tehty Apotti-järjestelmässä, niin ensin olisi pitänyt korjattavista laskuista tehdä hyvityslaskut ja välittää ne Helsingin laskutusjärjestelmään ennen Apotin integraatioalustan korjausta. Alustan korjauksen tuotantoon viennin jälkeen olisi kaikista hyvitetyistä laskuista pitänyt tehdä korjauslaskut. Korjaus olisi ollut manuaalista työtä, ja se olisi pitänyt tehdä yksi lasku kerrallaan. Laskuja on yhteensä 1 436 kpl. Tämä laskujen korjaus olisi tullut vaatimaan useamman työntekijän työpanoksen viikoiksi ja tähän työhön olisi pitänyt löytää työvoimaa. On syytä huomioida myös se, että asiakkaat, joiden asiakasmaksuja laskutuksen virhe koskee, eivät ole voineet vaikuttaa lähetettyjen laskujen sisältämiin virheisiin. Siten myös asiakasnäkökulma huomioiden on perusteltua jättää edellä mainitut asiakasmaksut laskuttamatta takautuvasti.

Toimialajohtaja on päättänyt 6.7.2020 § 125 määrätä hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 1 momentin nojalla palvelukokonaisuuden johtajan päättämään palvelukokonaisuutensa osalta sosiaalipalvelusta määrätyn maksun alentamisesta tai kokonaan perimättä jättämisestä, kun perimättä jättämisen perusteena on muu kuin asiakkaan maksukykyyn liittyvä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettu syy.

Mer information fås av

Kaisa-Maria Poikonen, laskenta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35202

kaisa-maria.poikonen@hel.fi

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Jerry Ramstedt, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25678

jerry.ramstedt@hel.fi

Beslutsfattare

Maritta Haavisto
vs. sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja